De voorzitter opent de zitting op 02/09/2024 om 19:15.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 24 juni 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Overwegende de sluiting van de Kustlijnwinkels per 2 september 2024;
Overwegende dat dit een afbouw betekent van de dienstverlening van De Lijn;
Overwegende dat Koksijde heel wat oudere inwoners telt die zijn aangewezen op het openbaar vervoer en eerstelijnsinformatie moeten kunnen krijgen aan een loket;
Art. 1: De gemeenteraad van Koksijde protesteert tegen de sluiting van de Kustlijnwinkels en vraagt om deze te behouden in Koksijde en Oostduinkerke
Art. 2: Dit standpunt wordt overgemaakt aan De Lijn
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;
Overwegende dat het aangewezen is om een standpunt in te nemen over de door Landsverdediging af te stoten zone binnen het militair domein gelegen Robert Vandammestraat 100
Overwegende dat vooraleer dit dossier concreet uit te werken en een dossier tot minnelijke onteigening op te stellen, het wenselijk is dat de gemeenteraad hierin een principieel standpunt inneemt
art. 1 : De gemeenteraad neemt een principiële beslissing tot aankoop van de gronden gelegen Robert Vandammestraat 100 van circa 1,6 hectare zoals afgebeeld op plan in bijlage van dit besluit
art. 2 : De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een dossier tot minnelijke onteigening van dit perceel voor te bereiden en dit aan de gemeenteraad voor te leggen ter goedkeuring
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 119 bis en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 december 1959 waarbij regelen worden gesteld op het aanplakken en reclame maken;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op de bepalingen van het Algemeen Kieswetboek ;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 april 2012 houdende de regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten;
Gelet op de besprekingen met de burgemeester van 6 augustus 2024;
Overwegende dat het belangrijk is om maatregelen te treffen om verkiezingspropaganda te reglementeren, met de bedoeling de netheid, de rust en de openbare veiligheid en orde te verzekeren tijdens de verkiezingscampagnes;
Art. 1:
In dit besluit wordt verstaan onder:
- Verkiezingspropagandamiddelen: Elke uitdrukkingsvorm met als boodschap verricht tijdens de sperperiode en erop gericht is het resultaat van een politieke partij, een lijst en de kandidaten ervan gunstig te beïnvloeden.
- Verkiezingsaffiches: alle affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, opschriften en plakbriefjes die bestemd zijn voor verkiezingen.
Art. 2:
Enkel indien hogere wetgeving niet van toepassing is, is er een verbod op:
- Om verkiezingspropagandamiddelen aan te brengen op openbaar domein behoudens de officiële aanplakborden op het openbaar domein van de gemeente bestemd door het college van burgemeester en schepenen voor de aanplakking van verkiezingsaffiches;
- Om verkiezingspropagandamiddelen, die reglementair zijn aangebracht, af te scheuren, te overplakken, te overschilderen, te beschadigen of onleesbaar te maken;
- Elke vorm van verkiezingspropaganda te maken binnen een straal van 150 meter rond de buitencontouren van de stembureaus van zaterdagavond 12 oktober om 22u tot en met zondag 13 oktober om 15u.
- Elke vorm van verkiezingspropaganda te maken op de nabijgelegen parkings rond de stembureaus van zaterdagavond 12 oktober om 22u tot en met zondag 13 oktober om 15u.
Meer bepaald betreft dit verbod om propaganda te maken op volgende locaties:
- Verkiezingspropaganda bij middel van een radio- of microwagen vanaf vier dagen voorafgaand de verkiezingsdag tot en met de verkiezingsdag om 16u.
- Om zich op te houden als kandidaat in de gebouwen en de toegangen naar deze gebouwen waar de stemverrichtingen plaatsvinden tijdens de verkiezingsdag, behoudens om zijn eigen stemrecht te voldoen. (geen fysieke kandidaten in de gebouwen om de kiesgang niet te beïnvloeden)
Art. 3: De stembureaus voor de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024 zijn gelegen op volgende locaties:
- Zaal voor vloersporten Koksijde, Zeelaan 48 B, 8670 Koksijde
- Gemeentelijke sporthal "Hazebeek", Hazebeekstraat 11, 8670 Koksijde
- Feestzaal "Kerkepanne", Strandlaan 128, 8670 Koksijde
- Cultuurcentrum CasinoKoksijde, Casinoplein(Kok) 11, 8670 Koksijde
- Gemeentehuis Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde
- Kapel Rozenkrans, Albert I Laan 54 A, 8670 Koksijde
Art. 4:
Verkiezingspropaganda aangebracht in strijd met deze verordening wordt verwijderd op kosten van de overtreder. Eventuele herstellings- en of reinigingskosten zijn ten laste van de overtreder.
Art. 5:
Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen, verordeningen geen andere straffen voorzien, worden overtredingen op dit reglement gesanctioneerd met een administratieve geldboete van €60 tot €250.
De administratieve kost is ten laste van de overtreder, ingeval van een affiche is dit:
§1 In eerste instantie de effectieve overtreder;
§2 In tweede instantie de verantwoordelijke uitgever;
§3 In derde instantie de betrokken partij/kandidaat waarvoor reclame wordt gemaakt.
Art. 6:
Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van art. 287 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 7:
Afschrift van dit besluit wordt gegeven aan de Gouverneur, de politie Westkust, de Griffie van de Rechtbank van eerste aanleg, de Griffie van de politierechtbank en de dienst Burgerzaken.
Overwegende de goedgekeurde lijst nominatieve subsidies 2024 in zitting d.d. 18 december 2024;
Overwegende dat VVB Bachten de Kupe in samenwerking met meerdere lokale verenigingen een 11 juli-feest organiseert in de Kerkepannezaal; dat men geen beroep meer kan doen op financiële steun via gebruikelijke weg; dat men hiervoor hun aanvraag nu richt naar het gemeentebestuur toe;
Overwegende dat het Militair Commando van de Provincie West-Vlaanderen voor de 46ste maal haar Galaconcert ter gelegenheid van Koningsdag inricht; dat men financiële steun vraagt; dat dit jaar de steun uitgaat naar volgende goede doelen: Integraal vzw (Brugge), Ithaka vzw (Oostende) en Kompani vzw (Oostduinkerke);
Overwegende dat de initiatiefnemers van Vriendenkring Brandweer Nieuwpoort vzw hulp willen bieden aan het dorp Sare Futa in Gambia; dat men daar dringend behoefte heeft aan een ambulance voor spoedeisende medische hulp; dat de initiatiefnemers op zoek zijn naar financiële steun om het project te financieren;
Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van de in bijlage opgenomen lijst bijkomende nominatieve subsidies 2024.
Art. 2: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 2, 40 §3 en 41 23°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 tot het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat & Energie 2030;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2021 voor het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2023 tot goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Van Zee tot IJzer;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder ACT-156 voor het nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 3 juni 2024 tot goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan;
Overwegende dat de aanleg van geveltuinen de aantrekkelijkheid van het openbaar domein vergroot en de levenskwaliteit van de burgers verhoogt;
Overwegende dat de gemeente het recht behoudt om de geveltuin op openbaar domein al of niet toe staan, ook al worden de minimale afmetingen die opgenomen zijn in het reglement de mogelijkheid zouden toelaten;
Overwegende dat de gemeente het plantvak aanlegt zodat deze gebeurt op een uniforme manier;
Overwegende dit reglement in werking treedt op 15 september 2024 en loopt tot en met 2030, gelijklopend met de periode van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP);
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement 'Aanleg van geveltuinen op openbaar domein' wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 41, 2° lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen);
Gelet op boek XIX W.E.R betreffende de consumentenschulden;
Overwegende dat Navigo Visserijmuseum en Abdijmuseum Ten duinen een museumshop uitbaten waar goederen/producten verkocht worden die ofwel in depot gegeven worden ofwel aan vaste prijs door derden worden aangeboden ofwel zelf aangekocht worden voor verkoop; dat ook in culturele centra zoals bv Ten Bogaerde nav tentoonstellingen een shop wordt georganiseerd; dat nog andere shops binnen de gemeente kunnen worden georganiseerd;
dat het voor de administratieve verwerking eenvoudiger is om de grote krijtlijnen te bepalen van de prijsbepaling via een machtigingsbesluit van de gemeenteraad; dat daarmee het college van burgemeester en schepenen aan de slag kan om telkens een nieuwe shop of nieuwe goederen in shops worden te koop aangeboden de verkoopprijzen te bepalen bij collegebeslissing in plaats van telkens per raadsbesluit; dat het college gebonden is door de bepalingen van dit machtigingsbesluit bij de bepaling van de verkoopprijs; dat deze verkopen onder toepassing van BTW regels vallen;
Overwegende dat de werking en uitbating van een museumshop integraal deel uitmaakt van de te evalueren punten binnen een museumwerking door de Vlaamse overheid i.k.v. de jaarlijkse werkingssubsidie;
Overwegende dat sommige artikelen een door de verkoper opgelegde verkoopprijs kennen die door de verkoper nageleefd moet worden;
Overwegende dat marge die toegepast wordt, dient om de kosten van personeel, software, financiële en fiscale afhandeling van de shop te dekken;
Overwegende dat voor producten/goederen die worden ingekocht een marge van 2 wordt toegepast om de verkoopprijs te bekomen; dat voor Gadgets volgende formule wordt toegepast: (Inkoopprijs X marge 2) + BTW 21% = Verkoopprijs inclusief BTW af te ronden op 0,50 of dichtste geheel getal; dat voor Boeken: (Inkoopprijs X marge 2) + BTW 6% = Verkoopprijs inclusief BTW af te ronden op 0,50 of dichtste geheel getal;
Overwegende dat op producten die in depot worden afgenomen minimaal 20 % commissievergoeding dient afgestaan te worden aan de gemeente ter dekking van de kosten van personeel, software en financiële en fiscale afhandeling van de shopverkopen in depot; dat hierin de BTW is inbegrepen;
Overwegende dat de verkoopprijzen incl BTW worden afgerond op € 0,5 of op het dichtste geheel getal, om de hoeveelheid wisselgeld maximaal te beperken voor de veiligheid en om fouten met teruggave van cash gelden te vermijden;
Overwegende dat de betaling zonder uitstel moet gebeuren voor de afgifte van het product plaatsvindt; zonder uitstel betekent dat de betaling gebeurt volgens de modaliteiten aangeduid ter plaatse (elektronisch betaalmiddel of contant, cheques worden niet aanvaard);
Overwegende dat een procedure voor de kosten van invordering voor niet betaalde retributies/facturen dient opgenomen conform de wetgeving op consumentenschulden;
Art. 1: De gemeenteraad geeft machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om de retributies van verkoopprijzen van goederen/producten in shops (zoals Navigo Visserijmuseum, Abdijmuseum Ten Duinen, Kunstencentrum Ten Bogaerde, cc Casino,..) te bepalen rekening houdend met volgende regels:
de verkoopprijzen incl BTW worden afgerond op € 0,5 of op het dichtste geheel getal
Art. 2: De betaling van de goederen gebeurt zonder uitstel voorafgaand aan de afgifte van de producten.
Art. 3:
§1 Ingeval van bestelling van goederen op factuur, is de factuur te betalen binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
§2 De schuldenaar van de retributie, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van 7 kalenderdagen, volgend op de factuurdatum, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement. Indien de schuldenaar van de retributie, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.
§3 Bij gebreke aan betaling op de vervaldag vermeld op de factuur, is volgende invorderingsprocedure van toepassing:
§4 Bij niet-betaling van betwiste retributies gebeurt de invordering via de burgerlijke rechtspleging.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 en latere wijzigingen betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat de tarieven marktconform zijn en in vergelijking met andere musea zeer democratisch zijn;
Overwegende dat het noodzakelijk is zowel de tariefstructuur voor individuele toegang als groepstoegang voor de rondleidingen die aangeboden worden door het Abdijmuseum Ten Duinen samen te brengen in één overzichtelijk retributiereglement;
Overwegende het opdelen in leeftijdsgroepen noodzakelijk is naar rapportering i.f.v. subsidies en marketinggerichte en publieksgerichte acties;
Overwegende het museum samenwerkt met sociale partners waardoor een museumbezoek voor personen met recht op een sociaal tarief genieten van een sterk gereduceerde inkom;
Overwegende dat het museum educatieve pakketten samenstelt naar diverse doelgroepen toe; dat voorgesteld wordt dat aan het college van burgemeester en schepenen machtiging wordt gegeven om het tarief van deze pakketten te bepalen; dat op deze wijze bij elk nieuw pakket in het aanbod soepel de verkoopprijs kan vastgesteld worden en niet steeds opnieuw een nieuw raadsbesluit moet genomen worden, wat de efficiënte werking ten goede komt; dat de voorwaarden opgenomen zijn in dit reglement;
Overwegende dat het abdijmuseum Ten Duinen regelmatig betalende evenementen of tijdelijke tentoonstellingen organiseert buiten de vaste opstelling; dat voorgesteld wordt dat aan het college van burgemeester en schepenen machtiging wordt gegeven om het toegangstarief te bepalen zodat dit niet opnieuw in de raad moet beslist worden voorafgaand aan elk event, wat de efficiënte werking ten goede komt; dat de voorwaarden opgenomen zijn in dit reglement;
Art. 1: Vanaf 01 oktober 2024 wordt de toegangsprijs van het abdijmuseum en de Zuid-Abdijmolen als volgt vastgesteld:
§1 voor een bezoek aan de vaste opstelling van het Abdijmuseum Ten Duinen:
INDIVIDUELE TICKETS (Basistarief) | TARIEF per persoon |
Ticket 26+ | 10 euro |
Ticket 19-25 jaar | 5 euro |
Ticket 7-18 jaar | 4 euro |
Ticket 0-6 jaar | gratis |
INDIVIDUELE TICKETS (Reducties) | TARIEF per persoon |
Ticket Reductie: Kustpas, Davidsfonds, Cultuursmakers, begeleider schoolgroepen zonder Lerarenkaart, leden Gezinsbond tijdens schoolvakanties m.u.v. de zomervakantie. |
8 euro |
Ticket Gratis: inwoner Koksijde, K-Pas, Lerarenkaart, Carte Prof, museumPassmusées, ICOM-museumkaart, Lidkaart Vriendenkring, Perskaart, Gidsenkaart, 365-Pas, 365-Pas persoon extra, personeel Koksijde, jarig op de dag van bezoek, begeleider persoon met beperking. |
gratis |
FAMILIE- OF GROEPSTICKETS | TARIEF per persoon |
Familieticket toegang voor max. vijf kinderen t.e.m. 18 jaar & max. twee begeleidende volwassenen 18+ | 25 euro |
Groepsticket (vanaf minimum tien betalende personen) | 8 euro |
Gidsbeurt (bovenop de toegangsprijs van de deelnemers) - max 20 deelnemers per gidsbeurt | 70 euro |
Groepsbezoek in schoolverband toegang per leerling | 1 euro |
UITZONDERLIJK GRATIS BEZOEK | TARIEF per persoon |
Tijdens landelijke initiatieven zoals 'Dag van de wetenschap', 'Erfgoeddag' en 'Open Monumentendag' en op elke eerste zaterdag van de maand is de vaste opstelling van het Abdijmuseum Ten Duinen gratis te bezoeken voor alle bezoekers. |
gratis |
§2 toegangsprijzen voor bezoek Zuid-Abdijmolen:
omschrijving |
tarief per persoon |
standaard (uitleg van molenaar inbegrepen) |
2 euro |
kind (18-) en leerlingen in schoolverband |
1 euro |
Art. 2: Deelnameprijs voor educatieve pakketten
Machtiging wordt verleend aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven van educatieve pakketten te bepalen volgens de volgende modaliteiten:
De tarieven voor educatieve pakketten bestaan uit de som van de toegangsprijs als bepaald in artikel 1 van dit reglement, verhoogd met de kostprijs van een gids en/of met de externe kosten van dienstverlenende derden of de aanmaakkosten van het pakket (totaal gedeeld door aantal verwachtte pakketten) of materiaalkosten aan kostprijs. Het resultaat van deze berekening wordt afgerond naar het hogere geheel getal. Indien het tarief van een educatief pakket per deelnemer wordt vastgelegd door het college, dan zal de totaalprijs gedeeld worden door het per pakket maximaal toegelaten deelnemers tegelijk. (vb. bij een pakket met gids deling door 20 maximaal aantal deelnemers).
Art. 3: Deelname- of toegangsprijs voor evenementen of tijdelijke tentoonstellingen buiten de vaste opstelling van het Abdijmuseum Ten Duinen
Machtiging wordt verleend aan het college van burgemeester en schepenen om het toegangstarief te bepalen van de VR beleving (als niet in de toegangsprijs tot de vaste collectie is opgenomen), tijdelijke tentoonstellingen, uitzonderlijke of éénmalige activiteiten die doorgaan in de vestigingen van Abdijmuseum Ten Duinen. Deze kunnen niet meer dan 100 euro per deelnemer bedragen en moeten in verhouding staan tot de kosten van het aanbod en de verwachtte deelnemers.
Art. 4: De aanvrager van een individueel bezoek is de retributie verschuldigd en dient deze zonder uitstel te betalen vooraleer toegang wordt verleend of bij aanvraag via de webshop onmiddellijk door middel van elektronische betaling of online overschrijving.
Art. 5: De aanvrager van een groepsbezoek is de retributie verschuldigd en dient deze te betalen op de bezoekdatum of voor de bezoekdatum. Indien de betaling niet gebeurde voorafgaand aan of op de bezoekdatum, dan moet betaald worden op factuur binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
Art. 6: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering
§1 Ingeval een factuur wordt verstuurd, is de factuur te betalen binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
§2 De schuldenaar van de retributie, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van 7 kalenderdagen, volgend op de factuurdatum, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement. Indien de schuldenaar van de retributie, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.
§3 Bij gebreke aan betaling op de vervaldag vermeld op de factuur, is volgende invorderingsprocedure van toepassing:
§4 Bij niet-betaling van betwiste retributies gebeurt de invordering via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 8: Het retributiereglement van 23 juni 2014 betreffende de goedkeuring nieuw prijsbeleid musea Koksijde wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2024.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St-Willibrordus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 12 juni 2024 van de kerkraad van St-Willibrordus waarbij het budget 2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 8 juli 2024;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 11 juli 2024 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2025;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat investeringen voor renovatie van gewelven en oculus in het schip van de kerk worden ingepland voor een bedrag van 183.000,00 euro; dat een subsidie van 53.000,00 euro wordt verwacht, waardoor het te financieren saldo 130.000,00 euro bedraagt; dat het te financieren investeringssaldo van 130.000,00 euro door de gemeente Koksijde via een investeringssubsidie ter beschikking wordt gesteld; dat afgestapt wordt van doorgeefleningen, omwille van de administratieve overlast van doorgeefleningen (lening op te nemen na prijsvraag soms voor beperkte bedragen, semestrieel aflossingen en intresten inboeken in gemeente en vordering opmaken aan kerkfabriek, uiteindelijk broekzak-vestzak met veel administratief inefficiënte handelingen);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek St-Willibrordus en de gemeentelijke bijdrage 2025 ten belope van 62.000,00 euro in exploitatie en 130.000,00 euro in investeringen.
Art.2: De financiering van de investeringen, na aftrek van de toegezegde investeringssubsidie, door middel van een investeringssubsidie van 130.000,00 euro ten laste van de gemeente Koksijde wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Niklaas door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 31 mei 2024 van de kerkraad van St.-Niklaas waarbij het budget 2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 8 juli 2024;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 11 juli 2024 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2025;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek St.-Niklaas en de gemeentelijke bijdrage 2025 ten belope van 76.110,50 euro, waarvan 75.044,95 euro voor gemeente Koksijde en 1.065,55 euro voor stad Nieuwpoort in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Pieter door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 2 mei 2024 van de kerkraad van St.-Pieter waarbij het budget 2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 8 juli 2024;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 11 juli 2024 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2025;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek St.-Pieter en de gemeentelijke bijdrage 2025 ten belope van 62.555,37 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019 en gewijzigd bij beslissing van 26 juni 2023;
Overwegende de beslissing van 17 april 2024 van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen waarbij het budget 2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 8 juli 2024;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 11 juli 2024 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2025;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen en de gemeentelijke bijdrage 2025 ten belope van 221.358,79 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Idesbaldus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 6 maart 2024 van de kerkraad van St.-Idesbaldus waarbij het budget 2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 8 juli 2024;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 11 juli 2024 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2025;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek St.-Idesbaldus en de gemeentelijke bijdrage 2025 ten belope van 61.360,38 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij Logo Brugge-Oostende;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Logo Brugge-Oostende op 7 november 2024;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 7 november 2024 van Logo Brugge-Oostende :
1. Verwelkoming door de voorzitter
2. Toelichting van de fusie van 12 Logo's naar 1 Vlaamse Logowerking
3. Goedkeuring van de fusie door de leden van de algemene vergadering
4. Feestelijk netwerkmoment
Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering op 7 november 2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Silicowijk Koksijde - fase 1” werd gegund aan Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 4.181.508,08 euro excl. btw of 4.510.333,54 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-560);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Silicowijk Koksijde - fase 1”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 4.181.508,08 euro excl. btw of 4.510.333,54 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie terras hoofdingang gemeentehuis Koksijde” werd gegund aan Aertssen - Mulder PM, Louis Janssenslaan 10 te 2010 Antwerpen;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024123 werd opgesteld door de ontwerper, Aertssen - Mulder PM, Louis Janssenslaan 10 te 2010 Antwerpen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 272.727,27 euro excl. btw of 330.000,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-50/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-456);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024123 en de raming voor de opdracht “Renovatie terras hoofdingang gemeentehuis Koksijde”, opgesteld door de ontwerper, Aertssen - Mulder PM, Louis Janssenslaan 10 te 2010 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 272.727,27 euro excl. btw of 330.000,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Sint-Niklaaskerk Oostduinkerke: vernieuwen warmteproductie in stookplaats” werd gegund aan Stabitec bv, Gulden-Vlieslaan 31, Bus A te 8000 Brugge;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Stabitec bv, Gulden-Vlieslaan 31, Bus A te 8000 Brugge;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 201.525,27 euro excl. btw of 243.845,58 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2024;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Sint-Niklaaskerk Oostduinkerke: vernieuwen warmteproductie in stookplaats”, opgesteld door de ontwerper, Stabitec bv, Gulden-Vlieslaan 31, Bus A te 8000 Brugge. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 201.525,27 euro excl. btw of 243.845,58 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Grondwerk middenberm ventweg N34” werd gegund aan Bureau Cnockaert NV, Hoogweg 40 te 8940 Wervik;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert NV, Hoogweg 40 te 8940 Wervik;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 247.877,65 euro excl. btw of 299.931,96 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-529);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Grondwerk middenberm ventweg N34”, opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert NV, Hoogweg 40 te 8940 Wervik. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 247.877,65 euro excl. btw of 299.931,96 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op het Vlaams decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;
Gelet op het Vlaams Verzameldecreet Omgeving van 26 april 2019 betreffende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw en de wijzigingen aan de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen;
Gelet op VLAREM II voor het beschermen van het leefmilieu en het voorkomen en beperken van hinder en milieuverontreiniging;
Gelet op de Vlaamse gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater van 10 februari 2023 ter vervanging van de regelgeving van 2013;
Gelet op de Vaststelling van de derde waterbeleidsnota door de Vlaamse Regering op 3 april 2020 waarin het hemelwaterplan als het geschikte instrument gezien om diverse water gerelateerde uitdagingen gezamenlijk aan te pakken;
Gelet op de Vaststelling van het Vlaamse Regering op 1 juli 2022 van de stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 voor de stroomgebiedsdistricten Schelde en Maas en het bijhorende maatregelenprogramma vast waarbij het stroomgebied van de IJzer en enkele waterlopen over de Franse grens maken ook deel uit van het (internationale) stroomgebiedsdistrict Schelde;
Gelet op het Vlaams decreet Blue Deal' van 14 juli 2023 dat onder meer stelt dat een gemeente voor 31 december een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan moet hebben om toegang te hebben tot watergerelateerde subsidies;
Gelet op het Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van 2001 en herzien in 2014;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 met o.a. AP-10: inzetten en stimuleren van duurzaam en onderhoudsvriendelijk beheer (gemeentelijk) patrimonium,
Gelet op het ondertekenen van het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie door Lokaal Bestuur Koksijde;
Gelet op het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse Regering door de gemeenteraad op 30 augustus 2021 en van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0 en 2.1 op 24 mei 2023;
Overwegende dat ingrepen voor het Langeleed voorzien zijn in het Masterplan Militaire Luchtmachtbasis;
Overwegende dat de waterkwaliteit van het Langeleed belangrijk is voor de drinkwatervoorziening in de toekomst;
Overwegende dat het beheer van het waterpeil van het Langeleed belangrijk is bij droogte en watersnood;
Overwegende dat de Vlaamse Milieumaatschappij een subsidie toekent van 50% bij het goedkeuren van de subsidieaanvraag;
Art. 1 Goedkeuring voor de indiening van het dossier 'Langeleed' door de Westkustpolder bij de Vlaamse Milieumaatschappij in het kader van de subsidie-oproep 'Levend water 2024.'
Art. 2 De nodige budgetten zullen voorzien worden op de meerjarenplanning wat het deel van de gemeente betreft.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
Overwegende de jarenlange inzet van Dirk Goens als basketbalcoach in BBCK Koksijde;
Art. 1: Aan de heer Dirk Goens wordt de titel van sportief ambassadeur toegekend.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41;
Overwegende dat Jurrie Delporte en Luc Note reeds vele jaren actief zijn in Koksijde;
Overwegende de inzet van Jurrie Delporte voor de harmonie van Oostduinkerke, Imperior de Percusion en El Fuerte;
Overwegende de inzet van Luc Note voor de harmonie van Koksijde;
Overwegende het gunstig advies van het cultuurforum d.d. 21 mei 2024;
Art.1: Aan de heren Jurrie Delporte en Luc Note wordt de titel van cultureel ambassadeur toegekend.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op de tijdelijke politiereglementen betreffende het project van het autodelen van 27/02/23, 30/06/23, 9/10/23, 27/11/23 en 17/6/24;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen;
Overwegende het voorzien van een deelauto in de westelijke ventweg, tweede parkeerplaats komende van de Koninklijke Baan;
Overwegende de installatie van een publieke laadpaal ter hoogte van huisnummer 5;
Art. 1: Op de Koninklijke Prinslaan van de Klimoplaan tot de Koninklijke Baan geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
Art. 2: Op alle wegen die uitkomen op de Koninklijke Prinslaan en dit tussen het kruispunt met de Klimoplaan enerzijds, en het kruispunt met de Jaak Van
Buggenhoutlaan anderzijds , geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
Op de Koninklijke Prinslaan van het kruispunt met de Klimoplaan tot het kruispunt met de Jaak Van Buggenhoutlaan geldt: de voorrangsweg wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- verkeersborden B9
Art. 3: Op de Koninklijke Prinslaan ter hoogte van huisnummer 43 geldt:
op de Koninklijke Prinslaan ter hoogte van huisnummer 5 geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Art. 4: Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Koninklijke Prinslaan met de Jaak Van Buggenhoutlaan geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Koninklijke Prinslaan met de Klimoplaan geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Koninklijke Prinslaan met de Jaak Van Buggenhoutlaan geldt:
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Koninklijke Prinslaan met de Klimoplaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5
- verkeersborden B1
Art. 5: Op dezelfde straat ter hoogte van het kruispunt met de Jaak Van Buggenhoutlaan, aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:
op dezelfde straat ter hoogte van het kruispunt met de Ter Duinenlaan, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:
op dezelfde straat ter hoogte van het kruispunt met de Klimoplaan, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Art. 6: Op de Koninklijke Prinslaan van de Jaak Van Buggenhoutlaan tot de Klimoplaan geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Art. 7: Op de Koninklijke Prinslaan van de Jaak Van Buggenhoutlaan tot de Klimoplaan langs beide zijden van de weg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode
Art. 8: Op de Koninklijke Prinslaan van de Klimoplaan tot de Koninklijke Baan langs beide zijden van de weg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7
Art. 9: Op de Koninklijke Prinslaan van de Jaak Van Buggenhoutlaan tot de Klimoplaan langs beide zijden van de weg geldt: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Art. 10: Op de Koninklijke Prinslaan van het kruispunt met de Jaak Van Buggenhoutlaan tot het kruispunt met de Koninklijke Baan geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Art. 11: Op de Koninklijke Prinslaan, westelijke ventweg, tweede parkeerplaats ten zuiden van de N34 is het parkeren voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 12: Op de Koninklijke Prinslaan ter hoogte van huisnummer 5 is het parkeren voorbehouden voor elektrische auto's. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 meter.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'elektrische auto', onderbord Xc '12m'.
Art. 13: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: aanvullend politiereglement op het verkeer betreffende de Koninklijke Prinslaan van 28 juni 2021.
Art. 14: Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op de tijdelijke politiereglementen betreffende het project autodelen van 27/02/23, 30/06/23, 9/10/23, 27/11/23 en 17/06/24;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende het voorzien van een deelauto op de zuidelijke kant van de parking;
Overwegende de installatie van een publieke laadpaal op de zuidelijke kant van de parking;
Art. 1: Op de parking van het monument van de gesneuvelden (Robert Vandammestraat), op het volledige plein geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Art. 2: Op de parking van het monument van de gesneuvelden (Robert Vandammestraat), twee parkeerplaatsen tegenaan de N396 geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door verkeerdborden E9a, aangevuld met onderborden Type VIId.
Art. 3. Op de parking van het monument van de gesneuvelden (Robert Vandammestraat), aan de zuidelijke kant, op drie parkeerplaatsen tegenaan de R. Vandammestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de parkeerreglementering is beperkt en geldt voor maximaal 30 minuten en dit van maandag t.e.m. zondag;
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a, aangevuld met onderborden Type VIIc en x-borden Xc
Art. 4: Op de parking van het monument van de gesneuvelden (Robert Vandammestraat), aan de zuidelijke kant, is het parkeren voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 5: Op de parking van het monument van de gesneuvelden (Robert Vandammestraat), aan de zuidelijke kant, is het parkeren voorbehouden voor elektrische auto's.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'elektrische auto'.
Art. 6: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 22 februari 2021 betreffende de Parking monument gesneuvelden
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende het voorzien van een deelauto op het Guido Gezelleplein;
Overwegende de installatie van een laadpaal voor elektrische auto's;
Overwegende het vervangen van de laad- en losplaats ter hoogte van de Spar door 4 shop&go parkeerplaatsen;
Art. 1. Afgebakende parkeerplaatsen, overeenkomstig art.77.5 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer: Op het ingerichte gedeelte van het plein.
Art. 2. Eenrichtingsverkeer op wegen en pleinen, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer: verboden het plein op te rijden vanaf de Koninklijke Baan via de oostelijke rijbaan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de borden C1 en F19 en waar nodig met D1.
Art. 3. Maximum gewicht, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht met het bord C21.
Art. 4. Oversteekplaatsen voor voetgangers, overeenkomstig art.76.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt waar nodig ter kennis gebracht bij middel van het bord F49.
Art. 5. Stilstaan en parkeerverbod, overeenkomstig art. 70.2.1.1° van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer: op de westelijke rijbaan, over een afstand van 20 meter vanaf de Koninklijke Baan
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van het bord E3, Xa en Xb
Art. 8. Eénrichtingsverkeer op wegen en pleinen, overeenkomstig art. 68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer, met uitzondering van fietsers: Verboden richting op de Westelijke rijbaan vanaf de inrit ondergrondse garages naar de Koninklijke Baan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de borden C1 met onderbord M2 en F19 met onderbord M4.
Art. 9: Op het parkeergedeelte van het Guido Gezelleplein is er een parkeerplaats voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 10: Op het parkeergedeelte van het Guido Gezelleplein zijn er twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'elektrische auto' en onderbord GVIId 'ticket'.
Art. 11: Parkeren beperkt in tijdsduur, overeenkomstig art.70.2.1.3° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer: Op de westelijk gelegen rijbaan van het plein, over een afstand van 24m.
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van het verkeersbord E9a, het onderbord ’30 minuten’ en het onderbord Xc (met vermelding van de afstand).
Art. 12: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 18 april 2016 betreffende het Guido Gezelleplein
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende het voorzien van een deelauto op het Guido Gezelleplein;
Overwegende de installatie van een laadpaal voor elektrische auto's;
Art. 1: Op de Wepionstraat ter hoogte van de oostkant van de weg tegenaan de Albert I laan, op twee parkeerplaatsen geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Art. 2: Op de Wepionstraat ter hoogte van de westkant van de weg tegenaan de Albert I laan, op 2 parkeerplaatsen geldt:
het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt en geldt voor maximaal 30 minuten en dit van maandag t.e.m. zondag.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
Art. 3: In de Wépionstraat is er een parkeerplaats voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 4: In de Wépionstraat zijn er twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'elektrische auto' en GVIId 'ticket'.
Art. 5: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 13 december 2021 betreffende de Wepionstraat
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende het voorzien van een deelauto op het Guido Gezelleplein;
Overwegende de installatie van een laadpaal voor elektrische auto's;
Art. 1: Op de parking in de Willem Elsschotlaan tegenaan de Strandlaan is er een parkeerplaats voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 2: Op de parking in de Willem Elsschotlaan tegenaan de Strandlaan zijn er twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'elektrische auto'.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
verwegende het voorzien van een deelauto op het Guido Gezelleplein;
Overwegende de installatie van een laadpaal voor elektrische auto's;
Art. 1: Op de Dorpsplaats in beide richtingen geldt: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 15 ton; de maatregel geldt niet voor laden en lossen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C21 aangevuld met onderborden Type IV
Art. 2: Op één parkeerplaats op de Dorpsplaats ter hoogte van het plein geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIId
Art. 3: In het gebied plein begrensd door Dorpsplaats geldt: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden F4a en F4b.
Art. 4: Op de Dorpsplaats ter hoogte van huisnummer 9 geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 24 m. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIId en x-borden Xc.
Art. 5: Op één parkeerplaats op de Dorpsplaats ter hoogte van het plein is er een parkeerplaats voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen'.
Art. 6: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 19 november 2019 betreffende de Dorpsplaats
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op de tijdelijke politiereglementen betreffende het project van het autodelen van 27/02/23, 30/06/23, 9/10/23, 27/11/23 en 17/6/24;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende het voorzien van een deelauto in de buurt van de Sint-Niklaaskerk;
Overwegende de noodzaak om 4 extra kortparkeerplaatsen te voorzien in Oostduinkerke-Dorp;
Art. 1: Op de Leopold II Laan van de Albert I laan tot huisnummer 165 aan de westelijke zijde geldt:
op de Leopold II Laan van de Albert I laan tot de Victor Demeyerelaan aan de oostelijke zijde geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
Art. 2: Op de Leopold II Laan van de Victor Demeyerelaan tot de Albert i laan langs beide zijden van de weg geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Art. 3: Op de Leopold II Laan van de Victor Demeyerelaan tot de Meiklokjesweg langs beide zijden van de weg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode
Art. 4: Op de Leopold II Laan van de Piet Verhaertstraat tot de Victor Demeyerelaan langs beide zijden van de weg geldt:
op de Leopold II Laan van de Meiklokjesweg tot de Albert I laan langs beide zijden van de weg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7
Art. 5: Op de Leopold II Laan ter hoogte van het kruispunt met de Albert I laan geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Art. 6: Op het grondgebied van Koksijde: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Art. 7: Op de Leopold II Laan van de Dorpsstraat tot de Albert I laan geldt: de voorrangsweg wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B1 en B9
Art. 8: Op de Leopold II Laan ter hoogte van huisnummer 235 geldt: het parkeren is verboden; het verbod geldt van 7u tot 11u; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E1 aangevuld met onderborden Type V en met x-borden Xc
Art. 9: Op de Leopold II Laan van de Piet Verhaertstraat tot de Vrijheidstraat in de oostelijke ventweg in de richting van de Dorpsstraat geldt:
op de Leopold II Laan van de Vrijheidstraat tot het Sint-Niklaasplein in de westelijke ventweg in de richting van de Albert I laan geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 en verkeersborden F19
Art. 10: Op de Leopold II Laan ter hoogte van huisnummer 75 geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIId en x-borden Xc
Art. 11: In de zone begrensd door de Dorpsstraat en de Guldenzandstraat worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a-Type VIIb met zonale geldigheid
Art. 12: Op de Leopold II Laan ter hoogte
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen waarop de gemeentelijke parkeerkaart is aangebracht; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VII en x-borden Xc
Art. 13: Op de Leopold II Laan ter hoogte van huisnummer 53 geldt:
het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten van maandag tot en met zondag; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIIc en x-borden Xc
Art. 14: Op de Leopold II Laan ter hoogte van huisnummer 275 geldt: het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten van maandag tot en met zondag; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 34 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIIc en x-borden Xc
Art. 15: Op de Leopold II Laan ter hoogte van huisnummer 43 geldt: het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten van maandag tot en met zondag; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a aangevuld met onderborden Type VIIc en x-borden Xc
Art. 16: Op de Leopold II laan, ter hoogte van huisnummer 79 is het parkeren voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen' en onderbord Xc '6m'.
Art. 17: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 5 september 2022 betreffende de Leopold II laan
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op de tijdelijke politiereglementen betreffende het project van het autodelen van 27/02/23, 30/06/23, 9/10/23, 27/11/23 en 17/6/24;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen;
Overwegende het voorzien van een deelauto in Groenendijk;
Art. 1: Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 77.5 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 2: De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 77.2 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 3: Het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door verbodsborden C43 ‘70’.
Art. 4: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord D7 overeenkomstig art. 2.7 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 5: Voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord D9 overeenkomstig art. 2.7 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 6: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte onderbroken strepen overeenkomstig art. 74 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art 7: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig art. 76.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 8: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 72.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 9: De voorrangsweg wordt aangeduid langs gans de Albert I laan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht verkeersborden B9 (hoofdweg) en B1 (ondergeschikte wegen) overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het bord B5 wordt echter geplaatst op de volgende ondergeschikte wegen : Duinparklaan.
Art. 10: Het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Parkeerplaatsen voorbehouden aan minder-validen, overeenkomstig art.70.2.1.3c van het algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord E9a aangevuld met het onderbord GVIId en onderbord GXc met vermelding van afstand.
Art. 11: Voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden. Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord F13 en markeringen overeenkomstig art. 77.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 12: De bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten naleven.
De maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art. 61 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 13: Het is verboden rechts af te slaan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord C31b overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 14: Het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen waarop de gemeentelijke parkeerkaart is aangebracht ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E9a aangevuld met GVIId en GXc overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 15: Het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E1 aangevuld met GXa overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 16: Het stilstaan en parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E3 aangevuld met GXa en GXb overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 17: Het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt van 7 tot 19u, van maandag tot en met zondag, voor een maximumduur van 30 minuten; de parkeerreglementering geldt over een bepaalde afstand.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E9a aangevuld met GVIIc en GXc overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 18: In de Albert I laan ter hoogte van huisnummer 185 is het parkeren voorbehouden voor een deelauto.
Dit wordt gesignaleerd bij middel van verkeersbord E9, onderbord GVIId 'autodelen' en onderbord Xc '6m'.
Art. 19: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 26 juni 2023 betreffende de Albert I laan
raadslid Van Herck - Herinrichting Leopold II laan
Raadslid Van Herck vraagt verduidelijking aangaande intrekking dossier Leopold Il laan en wat de stand van zaken is.
Hij vraagt eveneens of er op korte termijn een meeting gepland is om met de betrokkenen aan tafel te zitten en te luisteren naar de wensen?
raadslid Hillewaere
Raadslid Hillewaere verwijst naar de plannen om het kerkplein van de Sint-Niklaaskerk heraan te leggen in 2024. Deze plannen worden nu uitgesteld naar 2026. Maar tijdens de voorbije zomer vond toch een openbaar onderzoek plaats.
Naar aanloop van deze heraanleg en de vragen op de gemeenteraad, verklaarde de burgemeester meermaals dat het plan besproken is geweest met de omliggende handelszaken.
Intussen is de heraanleg on hold gezet na protest van onder andere enkele handelaars. Werd er overleg gepleegd met de betrokken handelaars?
Antwoord:
Burgemeester bevestigt dat er wel degelijk besprekingen zijn geweest met de handelaars.
Er was ook een akkoord over het ontwerp kerkplein van de uitbaatster van de Mikke.
Het studiebureau had maanden eerder het openbaar onderzoek moeten indienen. Deze zomer heeft studiebureau zonder dit nog te bespreken met onze diensten, de plannen voor het voeren van een openbaar onderzoek ingediend in Brugge.
Dat was niet de bedoeling, het bestuur heeft het openbaar onderzoek dan ook ingetrokken.
De burgemeester schetst nog de 2 uitgangspunten destijds voor het ontwerp.
1) Een veilig en rechtstreeks fietspad van Oostduinkerke Dorp tot in Oostduinkerke Bad. En daarvoor moeten inderdaad de ventwegen sneuvelen.
2) Het kerkplein: op heden is dat een parking voor langdurig parkeren. Doel is om er een mooi plein van te maken naar de kerk toe, en nog steeds voldoende parking voorzien voor de handelszaken. Door te opteren voor roterend parkeren, zullen er wel degelijk voldoende parkeerplaatsen zijn voor de buurt/handelaars daar.
Volledige dossier zal nu moeten herbekeken worden in functie van de nieuwe bestemming van de Sint Niklaaskerk.
De nieuwe meerderheid zal moeten beslissen wat ermee te doen, maar weet dat de visie in alle steden en gemeentes niet langer is om parkings te voorzien, wel om voorrang te geven aan de zwakke weggebruiker.
Schepen Anseeuw vult nog aan dat de ventwegen zeer ontoegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, door de berm en het gras.
Raadslid Vanherck: bevestigt nog dat het fietspad gevaarlijk is, adviseert om het aantal parkings te herbespreken.
Raadslid Hillewaere merkt nog op dat bij een herbestemming van de kerk er nog meer parkings gaan nodig zijn en dat de telling als zouden er voldoende parkings zijn, niet klopt.
raadslid De Coster- Terrassenbeleid
raadslid De Coster verwijst naar het gewijzigde terrassenbeleid sinds corona en de mogelijkheid om nu ook straat terrassen te kunnen aanvragen.
Tijdens corona werd de belasting op terrassen afgeschaft. Vorige week werden twee proefopstellingen van terrassen geplaatst, wat hij een zeer goede zaak vindt want die betonblokken vindt zijn fractie niet mooi.
raadslid De Coster werd recentelijk gecontacteerd door bepaalde handelaars met de vraag of de belasting op hun terrassen opnieuw zou ingevoerd worden.
Welke is het standpunt hieromtrent?
Antwoord:
Burgemeester schetst dat het afschaffen van de belasting op terrassen een mooie geste was tijdens corona, om de handelaars de kans te geven zich te herstellen.
Of deze al dan niet zal worden heringevoerd, maakt voorwerp uit van een beslissing van de volgende bestuursploeg.
Wel belangrijk zal zijn om voorwaarden ter verfraaiing op te leggen aan de uitbaters, want niet alle terrassen worden overal verzorgd op de manier die wij graag zouden hebben.
Raadslid Decoster zegt dat zijn fractie voorstander is van het permanent afschaffen van deze terras taks, en naar de toekomst toe kan het reglement herzien worden .
Raadslid Pieters- Bomen in de Maurice Blieckstraat
raadslid Pieters wijst erop dat verschillende bewoners al enige tijd klagen over de hoge bomen in de straat (nemen licht af, geven vuiligheid en waaien bij stormweer vervaarlijk heen en weer)
Hij wijst er daarnaast op dat er recent een drietal incidenten geweest zijn waarbij oudere mensen ten val kwamen door omhoogstekende tegels ( ten gevolge van boomwortels).
Deze problematiek werd eerder al aangekaart. Hij herhaalt zijn vraag om die bomen te snoeien en de opstekende tegels aan te pakken.
Antwoord:
Schepen Castelein wijst erop dat de situatie van de bomen in de Blieckstraat een moeilijke opgave vormt .
Er werd ooit bij ontwerp en aanplant gekozen voor bomen met een smalle habitus (= boomvorm) om te vermijden dat de straat een donker tunneleffect zou kennen. Er zijn erg weinig soorten die én de zilte zeelucht verdragen én het goed doen in onze zandgrond. Olmen kunnen deze combinatie wel aan.
De oorspronkelijke aanplant gebeurde destijds niet helemaal naar behoren. De wortels van de bomen sukkelen op vandaag door te klein voorziene boomputten en hebben last van de extra druk van de parkerende auto’s, vrachtwagens, verhuisfirma’s etc. die het voetpad bijkomend belasten. De boom reageert hierop door de wortels te laten zoeken naar bijkomend water en nutriënten onder het oppervlak. Met als gevolg klinkerwerk dat opsteekt.
Het snoeien van de bomen zal deze reactie met een factor 2 of 3 versnellen.
In de laatste jaren hebben groendienst en de dienst technisch onderhoud: boomroosters vervangen, kleine oneffenheden weggewerkt, dolomiet gebruikt, enz.
De beste oplossingen liggen in het maken van grotere plantvakken, ten koste van enkele parkeerplaatsen op de voorlanden, of het integraal rooien van de bomen.
Bijkomend. Een eventuele heraanplant van bomen in de Blieckstraat zal én heraanlegkosten (met dus ook grotere plantvakken) en nieuwe onderhoudskosten met zich meebrengen, alsook weer een 20j wachten tot de bomen weer enige uitstraling kennen.
Een tussentijdse oplossing als een heraanleg van het klinkerwerk met uitfrezen van boomwortels zal een heftige reactie van de wortels oproepen en het probleem zal binnen de korste keren terug optreden.
raadslid Loones - kermis
raadslid Loones vraagt waarom de kermis niet terug in het dorp kan staan en wat er met de plannen is gebeurd om de kermis in de Vrijheidsstraat te plaatsen?
Antwoord:
Burgemeester herhaalt zijn antwoord van vorig jaar, dat het niet meer mogelijk is, om de kermiskramen in de Leopold II-laan op te stellen omwille van veiligheidsredenen (geen doorgang voor de hulpdiensten). Vraag kwam twee jaar geleden al om de kermis op 1 locatie te plaatsen. Vorig jaar werd, na plaatsbezoek en in overleg met de kermisuitbaters ervoor geopteerd om alle kermiskramen op de parking overkant gemeenteschool te plaatsen. Alle kermiskramen kunnen daar samen staan.
Alles op één locatie zorgt ook voor de veiligheid van de bezoekers.
Kermis kan evenmin in de Vrijheidsstraat want vanaf 1 september start de 3de fase van de werken aan de Nieuwpoortsesteenweg, waardoor Polderstraat en Vrijheidsstraat ten allen tijde moeten open blijven.
Raadslid Loones blijft bij zijn standpunt, dat de kermis volgens de info waarover hij beschikt, wel veilig kan opgesteld worden.
Burgemeester verwijst nogmaals naar het negatief advies van de brandweer.
raadslid Vandenbroucke- Reispassen en rijbewijzen automaat
raadslid Vandenbroucke verwijst naar andere gemeenten waar je bij een automaat je nieuwe rijbewijs of paspoort kan afhalen en vraagt of het gemeentebestuur hiervoor ook interesse heeft?
Antwoord:
Schepen Anseeuw geeft aan dat het zeker de bedoeling is dat de modaliteiten van dit systeem binnenkort van nabij bekeken zal worden. Voor zowel de Burger als de dienst Burgerzaken is dit een interessant nieuw systeem. 24/7 zou het mogelijk zijn om een voorlopig rijbewijs en een eerste internationaal paspoort af te halen na identificatie met de itsme app. Identiteitskaarten en een tweede internationaal paspoort afhalen zijn voorlopig niet mogelijk: voor een identiteitskaart heeft de gemeente een vingerafdruk nodig bij aflevering en het eerste internationaal paspoort moet eerst vernietigd worden vóór de aflevering van de tweede.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur zal de implementatie van dit systeem in de werking van andere lokale besturen faciliteren door het doorgeven van de technische kennis in een 'blauwdruk'.
raadslid Ringoot - Onderwijs
raadslid Ringoot wijst op het belang van ons onderwijs en vraagt naar welke beleidslijnen op lange termijn of pedagogische waarden (doelen) onze scholen dit schooljaar plannen toe te groeien?
en worden leerkrachten ook betrokken?
Antwoord:
Schepen Castelein wijst erop dat beide gemeentelijke basisscholen werken aan de implementatie van de nieuwe leerplannen "Leer Lokaal" van OVSG.
Er wordt ook sterk ingezet op het advies en de aanbevelingen van de laatste brede doorlichting van 2023.
Om de basisscholen te ondersteunen in het leerplan muzische vorming krijgen de gemeentelijke basisscholen dit schooljaar het project Kunst en Cultuur. Door de inzet van leerkrachten uit WAK en stAPwest op de klasvloer van de basisschool, wordt zo de expertise vanuit het DKO gedeeld met de leerkrachten van het basisonderwijs.
Nieuw dit schooljaar is de organisatie van een slaapklasje voor de allerkleinsten in eigen regie van de school.
Het schoolreglement, inclusief het pedagogisch project voor beide gemeentelijke basisscholen werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 juni 2024.
Het artistiek pedagogisch project van de Westhoekacademie werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2023.
Voor meer gedetailleerde informatie per school (nieuwe lesmethodes, uitwerking van groeilijnen, schooleigen projecten...) kan op een later tijdstip een infomoment voorzien worden.
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1181440 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 02/09/2024 om 21:20.
Namens gemeenteraad,
Pascale Feys
adjunct algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter