Mon 11/10/2021 - 19:30 raadszaal
zie rapport in bijlage met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester 2021 en de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven van het lopende jaar.
Intergemeentelijke samenwerking (W)integratie werd opgericht in 2016 met als bedoeling intergemeentelijk samen te werken rond de integratie van nieuwkomers aan de kust. In 2018 werd deze doelstelling verbreed naar de integratie van nieuwkomers en kansarmen. Na een initiële opstart met de gemeenten De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Middelkerke, werd de samenstelling sinds 2019 gewijzigd naar De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Veurne.
Intergemeentelijke samenwerking (W)integratie kon de voorbije jaren heel wat geslaagde projecten uitvoeren. Door de schaalvergroting was ze in staat interessante subsidies toegekend te krijgen en ook problematieken aan te pakken waarbij de omvang gemeentelijk te klein was.
De voorbije jaren leidde de samenwerking tot een hechte samenwerking tussen de 4 sociale huizen van de lokale besturen en een betere afstemming, dit steeds ten gunste van de inwoners.
De huidige samenwerking loopt af op 30 november 2021.
Momenteel lopen binnen (W)integratie en de 4 gemeenten nog 2 projecten:
* Kr8ig sluit af 31 december 2021 en zal in de verschillende secundaire scholen van onze gemeenten een vormingspakket uitgerold hebben naar meer weerbaarheid en kritisch nadenken bij onze jongeren die langdurig in de schoolwerking ingebed kan worden. Dit project werd in tijd verlengd omwille van de lockdown, waardoor het project tijdelijk werd stopgezet.
* Taalkr8 loopt tot 31 augustus 2022 en werkt aan taalstimulering bij anderstalige en laagtalige kinderen van het lager onderwijs. Via de opzet van een lerend netwerk wordt ook hier gewerkt aan een inbedding op lange termijn.
Nieuwe tendenzen zorgen er echter voor dat het bestaan van (W)integratie relevant blijft.
Vanuit Vlaanderen wordt via een nieuw inburgeringsdecreet de verantwoordelijkheid voor het inburgeren van nieuwkomers vanaf 2022 nadrukkelijker bij de lokale besturen gelegd. Een samenwerking hierrond kan de opdracht voor elkeen vergemakkelijken en (W)integratie is hiervoor het perfecte platform.
Op 21 december 2021 om 18u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te
ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Op 23 december 2021 om 19u00 vindt een bijzondere algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 26 mei 2021
2. 2022: activiteiten en strategie
3. 2022: begroting
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: Heraanleg Jaak Van Buggenhoutlaan Koksijde.
De raming bedraagt 3.116.819,68 euro incl. btw.
Bestek, raming en plannen opgemaakt door Studiebureau Plantec.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: landbouwwegen 2021-2022. De raming bedraagt 1.913.540,89 euro incl. btw.
Lastenboek, raming en plannen werden opgemaakt door studiebureau Sweco.
Het dossier omvat infrastructuurwerken (hoofdzakelijk wegeniswerken en zeer gering rioleringswerken) in de Dorpsplaats, Wulpendammestraat, Oude Zeedijkstraat, Veldweg, Steendamstraat, Pelikaanstraat, Brug Pelikaanstraat, Veurnevaartstraat en Weidestraat.
De uitvoeringstermijn voor dit project bedraagt 155 werkdagen.
Deelvak |
Totaal |
Rioleringswerken |
Wegeniswerken
|
DEEL 1 : INFRASTRUCTUURWERKEN DORPSPLAATS CENTRUM |
|||
DEEL 1.1 : WEGENISWERKEN |
€ 30.227,50 |
- |
€ 30.227,50
|
DEEL 2 : INFRASTRUCTUURWERKEN DORPSPLAATS, WULPENDAMMESTRAAT, OUDE ZEEDIJKSTRAAT, VELDWEG, STEENDAMSTRAAT, PELIKAANSTRAAT EN VEURNEVAARTSTRAAT |
|||
DEEL 2.1 : RIOLERINGSWERKEN |
€ 38.805,00 |
€ 38.805,00 |
- |
DEEL 2.2 : WEGENISWERKEN |
€ 1.419.302,50 |
- |
€ 1.419.302,50
|
DEEL 3 : INFRASTRUCTUURWERKEN WEIDESTRAAT |
|||
DEEL 3.1 : RIOLERINGSWERKEN |
€ 1.475,00 |
€ 1.475,00 |
- |
DEEL 3.2 : WEGENISWERKEN |
€ 63.393,00 |
- |
€ 63.393,00
|
DEEL 4 : INFRASTRUCTUURWERKEN BRUG PELIKAANSTRAAT |
|||
DEEL 4.1 : RIOLERINGSWERKEN |
€ 9.850,00 |
€ 9.850,00 |
- |
DEEL 4.2 : WEGENISWERKEN |
€ 27.086,00 |
- |
€ 27.086,00
|
Totaal exclusief BTW |
€ 1.590.139,00 |
€ 50.130,00 |
€ 1.540.009,00 |
BTW heffingen |
€ 323.401,89 |
- |
€ 323.401,89 |
Totaal Inclusief BTW |
€ 1.913.540,89 |
€ 50.130,00 |
€ 1.863.410,89 |
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: rioolherstelling Leopold II Laan tussen huisnummer 221 en 269.
De raming bedraagt 270.869,12 (vrij van btw - rioleringswerken)
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: Kapel Rozenkrans Oostduinkerke: centrale verwarming - sanitair - ventilatie.
De raming bedraagt 180.302,10 euro incl. btw.
Lastenboek, raming en plannen werden opgemaakt door architect Stefaan Depla (onderaanneming Studiebureau Viaene).
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring aangepaste raming van de overheidsopdracht: Gemeente Koksijde: heraanleg voetpaden en aanpassing fietspaden langsheen gewestweg N34 - Albert I Laan.
Raming: 1.214.502,59 euro incl. btw.
Laagste conforme offerte vanwege de NV Wegenbouw De Brabandere: 1.529.054,46 euro incl. btw waarvan 858.712,75 euro excl. btw of 1.025.339,93 euro incl. btw ten laste van de gemeente Koksijde en 416.293,00 euro excl. btw of 503.714,53 euro incl. btw ten laste van AWV.
Vandaag is er één sociale huisvestingsmaatschappij (nl. IJzer & Zee), één sociaal verhuurkantoor (RSVK Veurne-Diksmuide) en het sociaal huis actief op het grondgebied van Koksijde.
Uiterlijk op 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente. Elke woonmaatschappij moet dus in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol en werd gevraagd om uiterlijk 31 oktober 2021 een advies over het werkingsgebied te formuleren. De lokale besturen moeten het voorstel van werkingsgebied indienen via de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokaal woonoverleg en gedragen te zijn door de gemeenteraad.
Om bovenstaand proces te faciliteren, werd op voorstel van het Westhoekoverleg, een proces opgestart (onder begeleiding van WVI) waarbij op basis van de beschikbare cijfergegevens en een overleg per gemeente, een verslag werd opgemaakt die de basis moest vormen voor verder overleg binnen de Westhoek. Deze bevindingen werden besproken in een werkgroep op 9 en 23 juni 2021.
De sociale woonactoren (nl. IJzer & Zee, RSVK Veurne-Diksmuide en het sociaal huis) hebben advies bezorgd aan de gemeente en toegelicht in het lokaal woonoverleg van 24 september 2021.
Op basis van bovenstaande overlegmomenten, het gevoerde overleg met de verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen en de adviezen van de sociale woonactoren, kwamen onderstaande argumenten naar voor als cruciaal en bepalend voor het advies van de gemeente met betrekking tot het werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij:
Rekening houdend met bovenstaande argumenten en adviezen van de sociale woonactoren wordt voorgesteld om volgend werkingsgebied te adviseren aan Vlaanderen: Alveringem, De Panne, Diksmuide, Houthulst, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne.
Het werkingsgebied voldoet aan de verwachtingen van de minister van Wonen, zoals opgenomen in zijn schrijven aan de gemeenten van 23 oktober 2020, en verankerd in het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Met deze afbakening is er slechts één woonactor per gemeente, waarbij deze woonactor actief is in meerdere gemeenten. Het werkingsgebied vormt één aaneensluitend, niet-overlappend geheel. Het werkingsgebied omsluit geen ander werkingsgebied van een andere woonmaatschappij. De woonmaatschappij omhelst de huidige taken van de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren.
Het werkingsgebied is afgestemd op de referentieregio’s zoals vooropgesteld door de Vlaamse regering. Het bevat geen gemeenten die in een andere referentieregio liggen.
De woonmaatschappij zal meer dan het minimum van 1.000 sociale huurwoningen bevatten.
Dit werkingsgebied komt overeen met het advies van Woonmaatschappij IJzer & Zee, het advies van RSVK Veurne-Diksmuide en het advies van het sociaal huis.
De nieuwe woonmaatschappij die actief zal zijn in het werkingsgebied zal bestaan uit een fusie tussen Woonmaatschappij IJzer & Zee, RSVK Veurne-Diksmuide en RSVK Westkust.
Er wordt voorgesteld om op later moment een voorstel tot onderlinge stemverdeling te formuleren. Het wijzigingsdecreet van 9 juli 2021 bepaalt dat de lokale besturen van de gemeenten die het werkingsgebied van de woonmaatschappij vormen samen altijd over meer dan 50% van de stemrechten moeten beschikken.
Het betreft een samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Koksijde en het Vlaamse Gewest voor het project van de N34 Albert I laan in Oostduinkerke-Bad, nl. het plaatsen van nieuwe openbare verlichting.
Het Vlaamse Gewest wenst volgende werken uit te voeren: Aanleg van fietspaden in de doortocht (conform PCV-dossier nr. WV-118 921 - N34 Albert I laan. Aanpak fietsknelpunten ikv spoorvernieuwing)
Tijdens de gemeenteraad van 28/06/2021 werd reeds de samenwerkingsovereenkomst betreffende de aanleg van de voetpaden goedgekeurd. Er werd echter nog geen samenwerkingsovereenkomst afgesloten betreffende de nieuwe verlichting. Het gemeentebestuur neemt het plaatsen van de openbare verlichting op zich en krijgt hiervoor een bedrag van de Vlaamse Overheid van 105.000 euro.
Het college van burgemeester en schepenen wil in Koksijde een fysiek Huis van het Kind inrichten.
In een Huis van het Kind kunnen ouders en kinderen terecht voor alles rond opvoeden en opgroeien.
Het is een samenwerking tussen gemeentelijke diensten en organisaties die helpen met kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, aanbieden van workshops en veel meer.
Koksijde heeft sinds 2014 een netwerk 'Huis van het Kind' waar meerdere keren per jaar een overleg plaats vindt met de verschillende partners en waar activiteiten voor gezinnen georganiseerd worden (gezinsmarkt, workshops, lezingen, theatervoorstellingen, ...) Dit najaar zal een fysiek Huis van het Kind de lokale inwoners nóg meer en op een laagdrempelige manier kunnen wegwijs maken in het aanbod voor Koksijdse gezinnen en hun kinderen/jongeren
Het fysiek Huis van het Kind zal worden ingericht in de Annex te Koksijde-dorp waar volgende diensten reeds zijn gehuisvest: de jeugddienst met haar uitleendienst en ontmoetingsruimte voor jongeren, Speelotheek De Speelkriebel, dienst kinderopvang, beleidsmedewerker onderwijs, Wintegratie, buurtwerker, brugfiguren, ... Kortom een volledig nieuw dienstencentrum!
In het document in bijlage meer info over Het Huis van het Kind Koksijde, met daarin de missie en visie, structuur en werking.
Dit punt wordt toegevoegd op vraag van raadslid Wolter Hofmans. Uitgebreide toelichting van dit punt in bijlage.