Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 10/10/2022 - 19:00 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

financiƫn ocmw

meerjarenplan OCMW

  • De opvolgingsrapportering is een inhoudelijke weergave van de stand van zaken over acties uit het meerjarenplan betreffende de periode 1 januari tot en met 1 juni van het lopende jaar.

    Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Deze werd aan de gemeenteraadsleden digitaal bezorgd op vrijdag 30 september en besproken tijdens de gemeenteraadscommissie van donderdag 6 oktober 2022.

    Er zijn geen specifieke vormvereisten inzake de opvolgingsrapportering. Wel dient het rapport volgende elementen te bevatten: 

    1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
    2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
    3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
    4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

personeel

  • We leggen een ontwerp fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Bij de wijziging van de rechtspositieregeling van 13 december 2021 werd reeds voorzien dat de eindejaarstoelage kan omgezet worden in een theoretisch budget dat kan aangewend worden voor voordelen m.b.t. fietsmobiliteit. 

    De concrete modaliteiten zouden worden vastgelegd in een bijlage aan het arbeidsreglement, vandaar dat bijgevoegde policy in ontwerp wordt voorgelegd.

    Op 23 augustus 2022 was er positief advies van het MAT voor de fietspolicy.

    Op 26 september 2022 was er een protocol van akkoord met opmerkingen van het BOC.

interne werking

  • Als gemeente Koksijde willen we de 'juiste dingen doen' en ‘die dingen goed doen'. We beschikken hiervoor over een arsenaal aan tools: te beginnen met gemotiveerde medewerkers, een resem aan afspraken, dienstcharters, procedures, …. Op heden beschikt het lokaal bestuur Koksijde nog niet over een 'kader organisatiebeheersing'. Om te voldoen aan de decretale verplichtingen wordt het kader opgemaakt. Een 'kader organisatiebeheersing' bepaalt de manier waarop we onze processen, procedures, afspraken, ... tegen een kritisch licht houden en toetsen aan mogelijke efficiëntiewinst. 

    Het 'kader organisatiebeheersing' voor de gemeente Koksijde is van toepassing op zowel het gemeentebestuur, alsook het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf (AGB). Er werd bewust gekozen om één generiek kader op te maken om zo de eenduidigheid te kunnen aanhouden en het mogelijk te maken op één transparante manier te rapporteren naar de respectievelijke bevoegde organen. 

    Conform het decreet lokaal bestuur wordt het 'kader organisatiebeheersing' door de algemeen directeur vastgelegd, na overleg met het managementteam, en wordt het kader daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn. Het 'kader organisatiebeheersing' werd door het managementteam goedgekeurd d.d. 23 augustus 2022.

thuiszorg

  • In het reglement van de Minder Mobiele Centrale (MMC) staat het bedrag van de vergoeding per km vermeld. Om het reglement niet steeds te hoeven aanpassen bij stijging of daling van deze kilometervergoeding wensen wij het reglement ook zo aan te passen dat de adviesprijs van Mpact (vroeger Taxistop) wordt gevolgd.

    Voorstel van de vrijwilligersdienst is om het reglement MMC aan te passen met vermelding zonder kostprijs:

    -      kilometervergoeding per gereden kilometer wordt bepaald a.d.h.v. de adviesprijs van Mpact. Dit bedraagt veelal het maximum bedrag zonder hierop belast te kunnen worden.

    Een nieuwe adviesprijs van Mpact zal steeds eerst worden voorgelegd in STAF SH.

sociale dienst

  • OCMW Koksijde heeft reeds jarenlang een goede verstandhouding met wzc Dunecluze.

    De woonassistent van Maartenoom ging een andere uitdaging aan waarbij wij beroep hebben gedaan op de woonassistent van wzc Dunecluze.

    Gezien hun expertise op het vlak van woonzorgcentra werden de onderhandelingen uitgebreid naar het beheer over Maartenoom.

    Wij zijn tot de overeenkomst gekomen waarbij wzc Dunecluze het beheer gedeeltelijk overneemt van Maartenoom. Deze dienstverlening omvat, het aanstellen van een woonassistent, het uitvoeren van administratieve taken (beheer wachtlijst, aanschrijven bewoners, organiseren bewonersraad, etc.), het aanbieden van ergotherapeutische activiteiten en zorgen voor technische ondersteuning. Wij blijven op vandaag nog eigenaar en zijn verantwoordelijk voor het gebouw.

    Deze overeenkomst is terug te vinden in bijlage.

    Naast deze overeenkomst wordt gekeken om een soort van handboek op te maken voor het neerschrijven van diverse procedures die voortvloeien uit de samenwerking.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige