De voorzitter opent de zitting op 13/10/2025 om 19:06.
De voorzitter verwelkomt de raadsleden en staat stil bij de werking van de Stichting Kom op tegen Kanker en roept op om mee te werken aan de acties
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 8 september 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 20-25 over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd;
Overwegende het ontbreken van specifieke vormvereisten inzake de opvolgingsrapportering en de visie om kwalitatief, inhoudelijk te rapporteren over de stand van zaken van de acties van de 1e twee kwartalen van het lopende boekjaar;
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportage eerste semester 2025;
Art. 2: De opvolgingsrapportage eerste semester 2025 wordt na kennisname door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 23°;
Gelet op het voorstel om een nominatieve subsidie toe te kennen aan Jong El Fuerte als tussenkomst in de aankoop van nieuwe uniformen; voor 50% van de waarde van het factuurbedrag; dit met een maximum tussenkomst van 20.000 EUR.
Art. 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan een nominatieve subsidie ten gunste van Jong El Fuerte met een maximale waarde van 20.000 EUR. De aanvragen beperken zich tot 50% van de aankoopkosten (1/2e van het totaal gefactureerde bedrag) van de uniformen.
Art. 2: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het voorafgaand overleg van de afgevaardigde schepen en het centraal kerkbestuur en de gemaakte afspraken over de groeivoet van de exploitatie-uitgaven, de na te leven zuinigheidsprincipes en de verwachte investeringen in de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de beslissing van 11 juni 2025 van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 22 augustus 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 7 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de meerjarenplannen 2026-2031;
Overwegende dat geen kredieten voorzien worden door de kerkfabriek voor investeringen; dat indien deze nodig zouden blijken, een wijziging meerjarenplan zal voorgelegd worden, na overleg met het gemeentebestuur;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen wordt goedgekeurd: volgende gemeentelijke bijdragen worden goedgekeurd:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| OLV Ter Duinen | 214.524,14 | 239.760,46 | 244.949,67 | 250.242,66 | 255.641,51 | 261.148,34 |
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het voorafgaand overleg van de afgevaardigde schepen en het centraal kerkbestuur en de gemaakte afspraken over de groeivoet van de exploitatie-uitgaven, de na te leven zuinigheidsprincipes en de verwachte investeringen in de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de beslissing van 18 juni 2025 van de kerkraad van St.-Idesbaldus waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 22 augustus 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 7 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de meerjarenplannen 2026-2031;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Idesbaldus wordt goedgekeurd: volgende gemeentelijke bijdragen worden goedgekeurd:
| Rijlabels | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| St Idesbaldus | 66.668,55 | 69.863,00 | 69.863,00 | 69.863,00 | 69.863,00 | 69.863,00 |
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het voorafgaand overleg van de afgevaardigde schepen en het centraal kerkbestuur en de gemaakte afspraken over de groeivoet van de exploitatie-uitgaven, de na te leven zuinigheidsprincipes en de verwachte investeringen in de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de beslissing van 20 mei 2025 van de kerkraad van St.-Pieter waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 22 augustus 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 7 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de meerjarenplannen 2026-2031;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Pieter wordt goedgekeurd: volgende gemeentelijke bijdragen worden goedgekeurd:
| Rijlabels | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| ST Pieter | 41.727,50 | 69.641,50 | 71.137,50 | 72.546,50 | 74.106,50 | 75.699,50 |
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het voorafgaand overleg van de afgevaardigde schepen en het centraal kerkbestuur en de gemaakte afspraken over de groeivoet van de exploitatie-uitgaven, de na te leven zuinigheidsprincipes en de verwachte investeringen in de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de beslissing van 9 mei 2025 van de kerkraad van St.-Niklaas waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 22 augustus 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 7 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de meerjarenplannen 2026-2031;
Overwegende dat geen investeringen voorzien worden; dat indien er investeringen zouden nodig zijn, deze voorwerp uitmaken van afzonderlijk overleg met het gemeentebestuur en aanleiding zullen geven tot een wijziging van het meerjarenplan;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Niklaas wordt goedgekeurd: volgende gemeentelijke bijdragen worden goedgekeurd:
totale exploitatiebijdrage:
| Rijlabels | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| St Niklaas | 40.054,13 | 83.213,95 | 84.854,83 | 86.528,28 | 88.234,90 | 89.975,42 |
waarvan aandeel voor de gemeente Koksijde:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| aandeel Koksijde | 39.493,37 | 82.048,95 | 83.666,86 | 85.316,88 | 86.999,61 | 88.715,76 |
en aandeel voor de stad Nieuwpoort:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| aandeel Nieuwpoort | 560,76 | 1.165,00 | 1.187,97 | 1.211,40 | 1.235,29 | 1.259,66 |
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het voorafgaand overleg van de afgevaardigde schepen en het centraal kerkbestuur en de gemaakte afspraken over de groeivoet van de exploitatie-uitgaven, de na te leven zuinigheidsprincipes en de verwachte investeringen in de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de beslissing van 11 juni 2025 van de kerkraad van St.-Willibrordus waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 22 augustus 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 7 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de meerjarenplannen 2026-2031;
Overwegende dat geen investeringskredieten worden voorzien; indien nodig en na overleg met het gemeentebestuur zal een wijziging meerjarenplan moeten voorgelegd worden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Willibrordus wordt goedgekeurd: volgende gemeentelijke bijdragen worden goedgekeurd:
| Rijlabels | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| St Willibrordus | 51.000,00 | 69.000,00 | 70.000,00 | 69.000,00 | 69.000,00 | 70.000,00 |
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen door de gemeenteraad in zitting van 13 oktober 2025;
Overwegende de beslissing van 11 juni 2025 van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 18 juli 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 15 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2026;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2026-2031;
Overwegende dat investeringen worden ingepland voor een bedrag van 0,00 euro;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen en de gemeentelijke bijdrage 2026 ten belope van 214.524,14 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan meerjarenplan 2026-2031 goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 oktober 2025;
Overwegende de beslissing van 18 juni 2025 van de kerkraad van St.-Idesbald waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 18 juli 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 15 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2026;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2026-2031;
Overwegende dat investeringen worden ingepland voor een bedrag van 0,00 euro;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek St.-Idesbald en de gemeentelijke bijdrage 2026 ten belope van 66.668,55 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Pieter door de gemeenteraad in zitting van 13 oktober 2025;
Overwegende de beslissing van 20 mei 2025 van de kerkraad van St.-Pieter waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 18 juli 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 15 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2026;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2026-2031;
Overwegende dat investeringen worden ingepland voor een bedrag van 0,00 euro;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek St.-Pieter en de gemeentelijke bijdrage 2026 ten belope van 41.727,50 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Niklaas door de gemeenteraad in zitting van 13 oktober 2025;
Overwegende de beslissing van 9 mei 2025 van de kerkraad van St.-Niklaas waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 18 juli 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 15 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2026;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2026-2031;
Overwegende dat investeringen worden ingepland voor een bedrag van 0,00 euro;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek St.-Niklaas en de gemeentelijke bijdrage 2026 ten belope van 40.054,13 euro in exploitatie, waarvan 39.493,37 euro ten laste van de gemeente Koksijde en 560,76 euro ten laste van de stad Nieuwpoort en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek St.-Willibrordus door de gemeenteraad in zitting van 13 oktober 2025;
Overwegende de beslissing van 11 juni 2025 van de kerkraad van St.-Willibrordus waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 18 juli 2025;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 15 augustus 2025 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2026;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2026-2031;
Overwegende dat investeringen worden ingepland voor een bedrag van 0,00 euro;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek St.-Willibrordus en de gemeentelijke bijdrage 2026 ten belope van 51.000,00 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op de wet betreffende de civiele veiligheid van 15 mei 2007, in het bijzonder artikel 68;
Overwegende dat de gemeente Koksijde goedkeuring gaf aan de instap in de hulpverleningszone Westhoek (West-Vlaanderen 4) vanaf 1 januari 2015;
Overwegende dat de verdeelsleutel is gebaseerd op dienstverlening, solidariteit en evenwicht; met dit voorstel wordt gewerkt aan een sterke, solidaire en toekomstgerichte Brandweer Westhoek, een brandweer die niet alleen paraat staat in noodsituaties, maar ook proactief investeert in veiligheid en dienstverlening, met het welzijn van elke inwoner als prioriteit;
Overwegende dat de dotaties van de gemeenten van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek vastgelegd worden door de zoneraad op basis van een akkoord over een verdeelsleutel, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden; dat de gemeenteraad van Koksijde over het percentage ten laste van Koksijde in het totaal van de verdeelsleutel dient te beslissen;
Art. 1: Volgende kosten maken geen deel uit van de verdeelsleutel, gezien zij specifiek door de gemeenten werden toegekend:
Art. 2: De procentuele bijdrage van de gemeente Koksijde in de verdeelsleutel wordt voor de periode 2026-2031 als volgt vastgelegd:
| toelage in jaar |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
| door Koksijde |
11,19% |
12,02% |
12,84% |
13,67% |
13,67% |
13,67% |
Jaarlijks keurt de zoneraad van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek de begroting voor het respectievelijke jaar goed. Het tekort van de begroting na aftrek van alle ontvangsten van andere overheden en/of derden, andere dan de gemeenten die de zone vormen, worden de totale gemeentelijke toelagen genoemd.
Bovenvermelde procentuele bijdrage van Koksijde in de verdeelsleutel wordt door de zoneraad toegepast op de totale gemeentelijke toelagen en levert als resultaat de toelage van de gemeente Koksijde in de gewone en buitengewone dienst op.
Art. 3: Volgende modaliteiten maken integraal deel uit van het akkoord over de financiële verdeelsleutel:
1. Brandweer Westhoek werkt kostenbewust en streeft maximale efficiëntie na.
2. Brandweer Westhoek streeft naar het meest efficiënt personeelsbestand.
3. Brandweer Westhoek streeft ernaar zoveel mogelijk taken uit te voeren in een vorm van samenwerkingsverband met andere brandweerzones om het kostenplaatje van de brandweer Westhoek te drukken en zo efficiënt mogelijk te werken. Aan de Gouverneur wordt gevraagd dergelijke samenwerking te stimuleren en te coördineren.
4. Brandweer Westhoek engageert zich tot stringent budgetteren. Gelet op de financiële impact van de budgetten van de brandweer Westhoek op de gemeenten schaart iedere gemeente zich achter het algemeen principe van stringent budgetteren in de brandweer. Dit betekent dat elke kredietaanvraag jaarlijks dient gemotiveerd te worden aan de zoneraad.
5. Het inschakelen van brandweerpersoneel en/of -materiaal door lokale besturen bij activiteiten zonder een brandweer gerelateerd risico wordt vanaf 2018 aangerekend aan die lokale besturen, dit overeenkomstig het retributiereglement.
Art. 4: Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg over te maken aan de zonesecretaris van Brandweer Westhoek en de heer Provinciegouverneur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop LED-verlichting voor de feestzaal Casino Koksijde” een bestek met nr. 2025124 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 172.000,00 euro excl. btw of 208.120,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0702-01/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-311);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025124 en de raming voor de opdracht “Aankoop LED-verlichting voor de feestzaal Casino Koksijde”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 172.000,00 euro excl. btw of 208.120,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 §11, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 en meer bepaald de actie 200 - aankoop van natuurgebieden;
Overwegende dat in de gemeenteraad van 10 februari 2025 de aankoop en de ontwerpakte van een stuk duingrond in de Tepelhoornstraat werd goedgekeurd;
Overwegende dat tijdens de ondertekening van de akte op 27 februari 2025 de eigenaar niet akkoord ging met de clausule 'bijzondere voorwaarden';
Overwegende dat een aangepaste akte van verkoop diende opgemaakt te worden door notaris Maes waarmee beide partijen akkoord gaan met de clausule bijzondere voorwaarden;
Art. 1: De in bijlage aangepaste ontwerpakte, voor de aankoop van duingrond, gelegen Tepelhoornstraat in Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie F, nummer 8/h en mits de prijs van € 5.523 wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van de huidige akte aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41 11°;
Gelet op artikel 295 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet dd. 3 mei 2019 artikel 13 houdende de gemeentewegen;
Overwegende dat de percelen gelegen in de bedding van een deel van de Viooltjesweg en de hoek met de Dahlialaan, kadastraal gekend Koksijde/Oostduinkerke sectie 38502 G met leggers 496, 506, 507, 512C, 512A, 508A wegbedding ter hoogte van huisnummers 1-3-4-6-8/8A en Dahlialaan 3) nog steeds toebehoren aan particuliere eigenaars;
Overwegende dat het wenselijk is dat deze percelen worden opgenomen in het openbaar domein van de gemeente;
Overwegende de afstand geschiedt om reden van openbaar nut, in het bijzonder voor de inlijving ervan in het openbaar domein met als bestemming openbare wegenis;
Overwegende dat de volledige straatbedding waarin bovenvermelde percelen begrepen zijn, reeds meer dan 30 jaar door het publiek wordt gebruikt;
Overwegende dat het gemeentebestuur reeds gedurende meer dan 30 jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om de eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt;
Overwegende dat de bezitshandelingen blijken uit:
- het aanleggen van duurzame wegverharding, straatgreppels en ondergrondse riolering voor het scheiden van regen en vuil water;
- het toekennen van meer dan 30 jaar van een straatnaam;
- de aanduiding van de weg op de kadasterplannen van 1979;
Overwegende dat ingevolge het gebruik door het publiek van de verharde weg, gedurende de 30 jaar, deze grondstroken in aanmerking komen als gemeenteweg;
Overwegende dat, gelet op de bovenvermelde bezitshandelingen, gesteld door het gemeentebestuur Koksijde, de gemeenteraad overeenkomstig artikel 13 van het bovenvermeld gemeentedecreet, ertoe gerechtigd is om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28 van het voormeld gemeentewegdecreet;
Overwegende dat alle eigenaars akkoord gaan met het kosteloos overdragen van hun perceel;
Art.1: De affectatie van de percelen gekadastreerd Koksijde/Oostduinkerke, 4de afdeling, sectie G, leggers 496, 506, 507, 512C, 512A, 508A, zonder financiële vergoeding tot het openbaar domein, wordt goedgekeurd zodat de nodige verder kunnen gerealiseerd worden.
Art.2: Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de opmaak plannen en met de vrijwaring en het beheer van de Viooltjesweg en de hoek van de Dahlialaan, overeenkomstig het gemeentewegdecreet dd. 3 mei 2019, artikel 13.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23 juni 2025 waarbij de verkoop van een perceel gelegen Van Roostraat 1 werd goedgekeurd;
Overwegende dat in de goedgekeurde akte de afsplitsing niet werd opgenomen waardoor de akte werd aangepast;
Overwegende dat een nieuw perceelnummer werd toegekend, namelijk 38502 G 0801F;
Art. 1: De in bijlage gevoegde ontwerpakte tot verkoop van een stuk perceel, gekend onder het kadaster afdeling Koksijde, 4e afdeling, sectie G, deel van nr. 801E , wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van de huidige akte aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op het Decreet van 24 januari 1984 houdende maatregelen inzake het grondwaterbeheer;
Gelet op het Decreet van 18 juli betreffende het integraal waterbeleid die van toepassing is sinds 1 juli 2019;
Gelet op het besluit van college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2025 waarbij notaris Wim Maes, Witte Burg 100GV01, 8670 Koksijde, werd aangesteld voor het opmaken en het verlijden van de akte op volgende percelen, oud munitiedepot: Koksijde 6de afd. Wulpen Sectie A - 0101F, 0103A, 10100 02, 0237F.
Gelet op het voorstel van college van burgemeester en schepenen om een gedeelte van een perceel grond ten kadaster gekend onder Koksijde 6de afdeling, Wulpen, Sectie A - 0101F, 0103A, 10100 02, 0237F eigendom van het gemeentebestuur Koksijde in erfpacht te geven aan Aquaduin;
Overwegende dat deze geavanceerde waterwinningstechnologieën een hogere efficiëntie, een lagere milieu-impact en een verbeterde waterkwaliteit met zich meebrengt;
Overwegende dat er een akte van ondergrondse erfpacht moet opgesteld worden opdat onderzoek naar eventuele waterwinning mogelijk is;
Overwegende dat de erfpacht wordt toegestaan met ingang van de ondertekening van de akte en voor een duurperiode van 50 jaar;
Overwegende een jaarlijkse vergoeding voor het vestigen van het erfpachtrecht van € 338;
Overwegende de ontwerp erfpachtakte zoals opgesteld door notaris Wim Maes, op 8 september 2025 waarin de voorwaarden bepaald worden onder dewelke het recht van erfpacht verleend wordt;
Art. 1: De in bijlage opgenomen ontwerpakte erfdienstbaarheid, opgemaakt door notaris Maes, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van de huidige akte aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Gelet op van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2007 art. 40 en 41;
Overwegende de noodzaak om de bestaande gemengde cabine gelegen langs de Tepelhoornstraat te verwijderen in het kader van het nieuw aan te leggen buffer en een nieuwe elektriciteitskabine te plaatsen;
Overwegende de noodzaak hiervoor een recht van opstal overeenkomst op te maken voor het plaatsen van een nieuwe distributiecabine tussen de Leopold II Laan en de Witte Burg, gekend ten kadaster 4de afdeling sectie F, perceelnummer 736A;
Overwegende het gunstig advies van het technisch bureau;
Overwegende dat de recht van opstal wordt toegestaan met ingang van de ondertekening van de akte en voor een duurperiode van 99 jaar;
Overwegende een éénmalige vergoeding voor het vestigen van het erfpachtrecht van € 500;
Overwegende de ontwerp erfpachtakte zoals opgesteld door de aangestelde notaris Wim Maes;
Art. 1: De in bijlage opgenomen ontwerpakte recht van opstal voor het plaatsen van een distributiecabine van Fluvius, tussen de Leopold II Laan en de Witte Burg, gekend ten kadaster 4de afdeling sectie F, perceelnummer 736A, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van de huidige akte aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 §11, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Project Nieuwpoortsteenweg N396: aanleg riolering in de Nieuwpoortsteenweg;
Overwegende dat er tijdens rioleringswerken, binnen het project Nieuwpoortsteenweg N396: aanleg riolering in de Nieuwpoortsteenweg en de Karthuizerstraat, werd vastgesteld dat een rioleringsbuis verzakkingen vertoont waardoor de afwatering Nieuwpoortsteenweg richting poldergracht niet meer gegarandeerd kan worden;
Overwegende dat in het verleden de polderbesturen alle ingebuisde grachten hebben afgestoten naar de eigenaars van de bovenliggende percelen en deze het voordeel van de inbuizing genieten;
Overwegende dat het beheer en onderhoud van deze ingebuisde grachten ten laste zijn van de eigenaars van de bovenliggende percelen;
Overwegende dat een akte van erfdienstbaarheid dient opgemaakt te worden zodat het beheer en onderhoud van de ingebuisde gracht door de gemeente kan uitgevoerd worden;
Overwegende dat notaris Maes werd aangesteld in het college van 17 februari 2025 om de akte op te stellen en te verlijden;
Art. 1: De in bijlage opgenomen ontwerpakte erfdienstbaarheid, opgemaakt door notaris Maes, wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van de huidige akte aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 41 11°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 279;
Gelet op het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat er momenteel geen overeenkomst opgemaakt is voor tijdelijk schaatsverhuur;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen verzoeken om een lastenboek op te maken om over te gaan tot concessie van tijdelijk schaatsverhuur;
Overwegende het ontwerp van lastenboek, opgesteld door de gemeentelijke administratie;
Overwegende dat de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat een minimum concessievergoeding wordt voorgesteld van 500 euro ;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen lastenboek met de concessievoorwaarden voor een tijdelijke schaatsverhuur, voor de periode van drie jaar 2025-2028, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De minimum concessievergoeding voor de open aanbesteding met opbod wordt vastgesteld op 500 euro per jaar.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 41 11°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 279;
Gelet op het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat de huidige concessie voor het uitbaten van een beachbar thv Zouavenplein werd ontbonden;
Overwegende het ontwerp van lastenboek, opgesteld door de dienst secretarie;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op het voorgestelde lastenboek;
Overwegende dat de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat de concessievergoeding een minimum van 10.000 euro bedraagt;
Art.1: Het in bijlage opgenomen lastenboek met de concessievoorwaarden voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein, voor de periode van 2026-2032 (verlengbaar tot 2035) wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Overwegende dat de Kinderlaan in samenwerking met Aquafin en Stad Nieuwpoort in vermoedelijk 2027 wordt vernieuwd tussen de Spreeuwenberg en Louisweg;
Overwegende dat de rest van de Kinderlaan nablijft met een verouderd wegbeeld;
Overwegende dat de N355 Kinderlaan een gewestweg is;
Overwegende dat de gemeente voor de resterende woningen langsheen de Kinderlaan dient te voorzien in een afvalwaterriolering;
Overwegende dat deze afvalwaterriolering aangesloten moet worden in de Polderstraat;
Overwegende dat de Polderstraat tussen de Kinderlaan en Noordzeedreef in slechte staat is;
Overwegende dat Agentschap Wegen en Verkeer over een mini competitie beschikt voor het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van het ontwerp;
Overwegende dat dit een opportuniteit is om beide noodzaken in een gezamenlijk project samen te brengen;
Overwegende dat hiervoor een samenwerkingsovereenkomst moet worden opgemaakt tussen Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst voor diensten, tussen het Vlaamse Gewest en het gemeentebestuur voor de herinrichting van de N355 Kinderlaan tussen de Louisweg en Nieuwpoortsteenweg en de Polderstraat tussen de Kinderlaan en Noordzeedreef, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Vlaamse Gewest
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 2 oktober 2025;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat er twee kortparkeerplaatsen in de Middelkerkestraat tegenaan de Zeedijk voorzien dienen te worden uniform als alle andere zijstraten tegenaan de Zeedijk om zo makkelijker te laden en te lossen (bijvoorbeeld boodschappen, bagage);
Art. 1: Op de Middelkerkestraat van de St-Idesbaldusstraat tot de Zeedijk aan de westkant geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode
Art. 2: Op de Middelkerkestraat van de St-Idesbaldusstraat tot de Zeedijk aan de oostelijke zijde van de weg geldt:
op de Middelkerkestraat van huisnummer 15 tot huisnummer 7 aan de oostelijke zijde van de weg geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Art. 3: Op de Middelkerkestraat ter hoogte van de aansluiting met de Zeedijk aan de westkant geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
Art. 4: Op de Middelkerkestraat ter hoogte van huisnummer 2 westkant geldt:
het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; het gebruik van de schijf is voorgeschreven 30 min. van maandag t.e.m. zondag.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a-Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb
Art. 5: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 13 december 2021 betreffende de Middelkerkestraat
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 2 oktober 2025;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat de borden van zone 30 in Wulpen n.a.v. vroegere schoolomgeving niet werden weggenomen en dat deze zone uitgebreid dient te worden;
Art. 1. In de deelgemeente Wulpen (ten noorden van N39) worden de grenzen van de zone max 30 km/h als volgt vastgelegd:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de borden F4a (begin zone) en F4b (einde zone)
Art. 2. In de deelgemeente Oostduinkerke worden de grenzen van de zone max 30 km/h als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden F4a en F4b.
Art. 3. In de deelgemeente Koksijde worden de grenzen van de zone max 30 km/h als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden F4a en F4b
Art. 4. In de deelgemeente Oostduinkerke, wijk Groenendijk worden de grenzen van de zone max 30 km/h als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden F4a en F4b.
Art. 5. In de deelgemeente Koksijde worden de grenzen van de zone max 30 km/h rond de Zeelaan als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden F4a en F4b.
Art. 6. In de deelgemeente Wulpen (omgeving Dorpsplaats) worden de grenzen van de zone max 30 km/h als volgt vastgelegd:
Art. 7. Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 20 maart 2017 betreffende de zone 30
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij Aquaduin (IWVA ov);
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 3 september 2025 om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 11 december 2025 om 19u00;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 11 december 2025 om 19u00 :
Art. 2: De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 11 december 2025 op te dragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Art. 3: De verdeling van de stemmen van de gemeente Koksijde wordt expliciet toegewezen aan de op de bijzondere algemene vergadering aanwezige afgevaardigden.
Gelet op artikel 40 en artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 16 september 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 17 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 16 december 2025 plaatsheeft in “Salons De Vrede, Moerdijkstraat 94 te 8480 Ichtegem”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad op digitale wijze op 17 september 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 5 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen, (4) alsook een voorstel tot partiële splitsing van 15 ex-Havi-tv-gemeenten vanuit Fluvius West naar enerzijds Fluvius Zenne-Dijle en Fluvius Halle-Vilvoorde en (5) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;
Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’;
Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026;
Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius West in zitting van 16 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Halle-Vilvoorde voorstellen waarbij de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en de stad Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zullen treden en zullen toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Zenne-Dijle voorstellen waarbij de gemeente Kampenhout voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en zal toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 16 december 2025:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 3 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2: Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West.
Art. 3: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.
Art. 4: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Art. 5: De opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 6: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 16 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 7: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be¬slis-singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere¬niging Fluvius West, ter attentie van het secre¬tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1317146 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 13/10/2025 om 21:22.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter