De voorzitter opent de zitting op 10/03/2025 om 19:05.
De voorzitter citeert Cicero: Non nobis solum nati sumus (we worden niet alleen geboren voor onszelf), waarmee hij wil duiden op het feit dat de raadsleden zijn gekozen door de bevolking en het dankzij hen is dat er beleid kan gemaakt worden en hij besluit met de vaststelling dat het die gemeenschap is die het criterium van ons spreken moet zijn
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 10 februari 2025 worden goedgekeurd.
Art 1. De gemeenteraad neemt kennis van de ingenomen standpunten van de kindergemeenteraad en worden mee in overweging genomen bij de planning van toekomstige investeringen voor de jeugd.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris;
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Overwegende dat de Vlaamse Regering de eretitels aan de burgemeester toekent onder de voorwaarden die ze bepaalt;
Overwegende dat een aftredende burgemeester die zijn ambt gedurende ten minste zes jaar in eenzelfde gemeente heeft uitgeoefend, hem de eretitel van burgemeester kan worden toegekend;
Overwegende dat de heer Marc Vanden Bussche het ambt van burgemeester van de gemeente Koksijde van 2 januari 1995 tot 5 december 2024 heeft bekleed;
Overwegende dat de heer Marc Vanden Bussche van onberispelijk gedrag is;
Gelet op de instemmingsverklaring van 7 januari 2025 van de heer Marc Vanden Bussche;
Art. 1: Er wordt een verzoek tot verlening van de eretitel van burgemeester voor de heer Marc Vanden Bussche aangevraagd bij de Vlaamse Regering.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands bestuur.
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van mevrouw Greta Delie tot het verkrijgen van de eretitel van schepen en voorzitter OCMW van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van schepen en voorzitter OCMW aan mevrouw Greta Delie;
Overwegende dat mevrouw Greta Delie voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van schepen en voorzitter OCMW wordt verleend aan mevrouw Greta Delie.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van de heer Guido Decorte tot het verkrijgen van de eretitel van voorzitter OCMW en gemeenteraadslid van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van voorzitter OCMW en gemeenteraadslid aan de heer Guido Decorte;
Overwegende dat de heer Guido Decorte voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van voorzitter OCMW en gemeenteraadslid wordt verleend aan de heer Guido Decorte.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van de heer Dawyndt Dirk tot het verkrijgen van de eretitel van schepen van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van schepen aan de heer Dawyndt Dirk;
Overwegende dat de heer Dawyndt Dirk voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van schepen wordt verleend aan de heer Dawyndt Dirk.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van de heer Lander Van Hove tot het verkrijgen van de eretitel van schepen van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van schepen aan de heer Lander Van Hove;
Overwegende dat de heer Lander Van Hove voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van schepen wordt verleend aan de heer Lander Van Hove.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van de heer Luc Deltombe tot het verkrijgen van de eretitel van gemeenteraadslid en voorzitter van de gemeenteraad van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van gemeenteraadslid en voorzitter van de gemeenteraad aan Luc Deltombe;
Overwegende dat de heer Luc Deltombe voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van voorzitter van de gemeenteraad wordt verleend aan de heer Luc Deltombe.
Art. 2: De eretitel van gemeenteraadslid wordt verleend aan de heer Luc Deltombe
Art. 3: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van mevrouw Chralotte Castelein tot het verkrijgen van de eretitel van gemeenteraadslid van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van gemeenteraadslid aan Charlotte Castelein;
Overwegende dat mevrouw Charlotte Castelein voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van gemeenteraadslid wordt verleend aan mevrouw Charlotte Castelein.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het verzoek van de heer Henk Ghyselen tot het verkrijgen van de eretitel van gemeenteraadslid van de gemeente Koksijde;
Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen tot toekenning van de eretitel van gemeenteraadslid aan de heer Henk Ghyselen;
Overwegende dat de heer Henk Ghyselen voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel;
Art. 1: De eretitel van gemeenteraadslid wordt verleend aan de heer Henk Ghyselen.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2007, art.17 §4, art 73 en art. 148;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2021 houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
Gelet op het voorstel van raadslid Vancayseele om ter nagedachtenis van wijlen Dorine Geersens haar de eretitel van schepen toe te kennen;
Overwegende dat wijlen Dorine Geersens voldoet aan de voorwaarden tot verlening van de eretitel.
Art. 1: De eretitel van schepen wordt verleend aan wijlen Dorine Geersens.
Art. 2: De eretitel van raadslid mag niet worden gevoerd:
Gelet op art. 38 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 20 januari 2025 houdende hervaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Overwegende dat het aangewezen is om te voorzien dat, wanneer een gemeenteraadslid dat lid is van meerdere gemeenteraadscommissies, slechts één keer presentiegeld zal ontvangen voor zijn aanwezigheid op verschillende gemeenteraadscommissies indien zij aansluitend vergaderen
Art. 1: Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Koksijde, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt hervastgesteld.
Art. 1 : De gemeenteraad gaat akkoord met volgende principiële beslissingen omtrent de bouw van een nieuw gemeentelijk zwembad en vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om het nodige te doen om deze verder in detail uit te werken en hierover tijdig naar de gemeenteraad terug te koppelen:
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 23°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 waarbij de overeenkomst tussen harmonie Koksijde, Harmonie Oostduinkerke, El Fuerte, VVV Koksijde en de gemeente Koksijde werd goedgekeurd;
Overwegende dat de overeenkomst de prestaties door de verenigingen vastlegt in ruil voor de werkingstoelage van 17.500,00 EUR per jaar voor de Harmonie Koksijde, de Harmonie Oostduinkerke en El Fuerte en dit voor een periode van 3 jaar;
Overwegende dat de huidige overeenkomst afliep op 31 december 2024;
Overwegende dat de overeenkomst wordt uitgebreid met een werkingstoelage van 7.500,00 EUR voor Die Fröhliche Trappisten en een werkingstoelage van 10.000 EUR voor Jong El Fuerte en dit voor een periode van 3 jaar;
Overwegende dat elk muziekkorps in ruil voor de toelage 10 gratis prestaties dient te verrichten;
Overwegende dat deze prestaties van de eigen muziekverenigingen afgestemd worden op het activiteitenaanbod van de gemeente;
Overwegende dat de toelage bestemd is voor de verdere kwalitatieve uitbouw ven de muziekkorpsen van Koksijde;
Overwegende dat een nieuwe overeenkomst werd opgemaakt voor de komende 3 werkingsjaren;
Art. 1: De overeenkomst tussen de harmonieën, El Fuerte, Die Fröhliche Trappisten, Jong El Fuerte, VVV Koksijde en gemeente Koksijde, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Een jaarlijkse toelage aan de Harmonie Koksijde, de Harmonie Oostduinkerke, El Fuerte, Die Fröhliche Trappisten en Jong El Fuerte wordt goedgekeurd zoals opgenomen in de overeenkomst in bijlage bij dit besluit.
Art. 3: Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven toe te zien op de concrete besteding van de middelen.
Gelet op art. 40 van het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op de participatieovereenkomst met diverse partners, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019;
Gelet op de Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 betreffende de formulering van de jaarlijkse acties waarbij ingezet wordt op participatie van kansarmen aan vrijetijdsactiviteiten;
Gelet op ACT-389 uit het meerjarenplan betreffende vrijetijdsparticipatie;
Gelet op de principiële goedkeuring van het herwerkte reglement vrijetijdsparticipatie in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 februari 2025;
Overwegende de participatieovereenkomst met bijhorende afsprakennota, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019, voor de periode van 2020-2025 met de bedoeling om vrijetijdsparticipatie voor kansengroepen te stimuleren en te verhogen;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Koksijde inzet op toegankelijke en drempelverlagende hulp- en dienstverlening;
Overwegende dat de reglementen vrijetijdsparticipatie, onderwijschecques en Kunstkans beter op elkaar moeten afgestemd worden;
Overwegende de verwachting dat de aanpassingen in het reglement een beperkte financiële impact zullen hebben;
Art. 1: De gemeenteraad keurt het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement vrijetijdsparticipatie goed.
Art. 2: Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen vrijetijdsparticipatie.
Gelet op art. 40 van het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op de participatieovereenkomst met diverse partners, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019;
Gelet op de Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 betreffende de formulering van de jaarlijkse acties waarbij ingezet wordt op participatie van kansarmen aan vrijetijdsactiviteiten;
Gelet op ACT-389 uit het meerjarenplan betreffende vrijetijdsparticipatie;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2024 tot goedkeuring van het reglement Kunstkans;
Gelet op de principiële goedkeuring van het herwerkte reglement kunstkans in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 februari 2025;
Overwegende de participatieovereenkomst met bijhorende afsprakennota, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019, voor de periode van 2020-2025 met de bedoeling om vrijetijdsparticipatie voor kansengroepen te stimuleren en te verhogen;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Koksijde inzet op toegankelijke en drempelverlagende hulp- en dienstverlening;
Overwegende dat de reglementen vrijetijdsparticipatie, onderwijschecques en Kunstkans beter op elkaar moeten afgestemd worden;
Overwegende de verwachting dat de aanpassingen in het reglement een beperkte financiële impact zullen hebben;
Art. 1: De gemeenteraad keurt het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement kunstkans goed.
Art. 2: Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen kunstkans.
Gelet op art. 40 van het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op de Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 betreffende de formulering van de jaarlijkse acties waarbij ingezet wordt op participatie van kansarmen aan vrijetijdsactiviteiten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2024 tot goedkeuring van het reglement onderwijscheques;
Gelet op de principiële goedkeuring van het herwerkte reglement onderwijscheques in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 februari 2025;
Overwegende dat de toekenningsvoorwaarden gelijklopend moeten zijn voor de diverse tussenkomsten;
Overwegende dat de automatische rechtentoekenning drempelverlagend werkt en hierdoor meer kinderen kunnen participeren aan het vrijetijdsleven en onderwijs;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Koksijde inzet op toegankelijke en drempelverlagende hulp- en dienstverlening;
Overwegende de participatieovereenkomst met bijhorende afsprakennota, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019, voor de periode van 2020-2025 met de bedoeling om vrijetijdsparticipatie voor kansengroepen te stimuleren en te verhogen;
Overwegende dat de reglementen vrijetijdsparticipatie, onderwijschecques en Kunstkans beter op elkaar moeten afgestemd worden;
Overwegende de verwachting dat de aanpassingen in het reglement een beperkte financiële impact zullen hebben;
Art. 1: De gemeenteraad keurt het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement onderwijscheques goed.
Art. 2: Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen onderwijscheques.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 en latere wijzigingen betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op boek XIX W.E.R betreffende de consumentenschulden
Overwegende dat het noodzakelijk is zowel de tariefstructuur voor individuele toegang als groepstoegang voor de rondleidingen die aangeboden worden in de gemeentelijke musea en tentoonstellingslocaties samen te brengen in één overzichtelijk retributiereglement;
Overwegende dat de gemeentelijke musea educatieve pakketten samenstelt naar diverse doelgroepen toe; dat voorgesteld wordt dat aan het college van burgemeester en schepenen machtiging wordt gegeven om het tarief van deze pakketten te bepalen; dat op deze wijze bij elk nieuw pakket in het aanbod soepel de verkoopprijs kan vastgesteld worden en niet steeds opnieuw een nieuw raadsbesluit moet genomen worden, wat de efficiënte werking ten goede komt; dat de voorwaarden opgenomen zijn in dit reglement;
Overwegende dat de gemeentelijke musea en tentoonstellingslocaties regelmatig betalende evenementen of tijdelijke tentoonstellingen organiseren buiten de vaste opstelling; dat voorgesteld wordt dat aan het college van burgemeester en schepenen machtiging wordt gegeven om het toegangstarief te bepalen zodat dit niet opnieuw in de raad moet beslist worden voorafgaand aan elk event, wat de efficiënte werking ten goede komt; dat de voorwaarden opgenomen zijn in dit reglement;
art. 1: Toegangsprijzen
Vanaf heden wordt machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven voor toegang tot de musea te bepalen, volgens de volgende modaliteiten:
Art. 2: Educatieve pakketten
Vanaf heden wordt machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven van educatieve pakketten te bepalen volgens de volgende modaliteiten:
De tarieven voor educatieve pakketten bestaan uit de som van de toegangsprijs zoals bepaald door het college van burgemeester en schepenen, verhoogd met de kostprijs van een gids en/of met de externe kosten van dienstverlenende derden of de aanmaakkosten van het pakket (totaal gedeeld door aantal verwachtte pakketten) en/of materiaal- en grondstofkosten aan kostprijs. Het resultaat van deze berekening wordt afgerond naar het hogere geheel getal. Indien het tarief van een educatief pakket per deelnemer wordt vastgelegd door het college, dan zal de totaalprijs gedeeld worden door het per pakket maximaal toegelaten deelnemers tegelijk. (vb. bij een pakket met gids deling door 20 maximaal aantal deelnemers).
Art. 3: Deelname- of toegangsprijs voor evenementen of tijdelijke tentoonstellingen buiten de vaste opstelling van de musea en tentoonstellingslocaties
Vanaf heden wordt machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om het toegangstarief te bepalen van tijdelijke tentoonstellingen, uitzonderlijke of éénmalige activiteiten die doorgaan in de vestigingen in exploitatie door de gemeentelijke musea en de dienst Cultuur en Erfgoed. Deze kunnen niet meer dan 100 euro per deelnemer bedragen en moeten in verhouding staan tot de kosten van het aanbod en het totaal aantal verwachte deelnemers.
Art. 4: Deelnameprijs voor een doe- of kookworkshop in groep of als individu aansluitend in een groep.
Vanaf heden wordt machtiging verleend aan het college van burgemeester en schepenen om de tarieven van doe- of kookworkshops te bepalen volgens de volgende modaliteiten:
De tarieven voor doe- en kookworkshops bestaan uit de som van de toegangsprijs zoals bepaald door het college van burgemeester en schepenen, verhoogd met de kostprijs van een begeleider en/of met de externe kosten van dienstverlenende derden of de aanmaakkosten van het pakket (totaal gedeeld door aantal verwachtte pakketten) en/of materiaal- en grondstofkosten aan kostprijs. Het resultaat van deze berekening wordt afgerond naar het hogere geheel getal. Indien het tarief van een doe- of kookworkshop per deelnemer wordt vastgelegd door het college, dan zal de totaalprijs gedeeld worden door het voor de workshop maximaal toegelaten aantal deelnemers.
Art. 5: De individuele aanvrager voor een educatief pakket, doe- of kookworkshop of evenement of tijdelijke tentoonstelling is de retributie verschuldigd en dient deze zonder uitstel te betalen vooraleer deelname wordt toegestaan of bij aanvraag via de webshop onmiddellijk door middel van elektronische betaling of online overschrijving.
Art. 6: De aanvrager van een groepsbezoek voor een educatief pakket, doe- of kookworkshop of evenement of tijdelijke tentoonstelling is de retributie verschuldigd en dient deze te betalen op de bezoekdatum of voor de bezoekdatum. Indien de betaling niet gebeurde voorafgaand aan of op de bezoekdatum, dan moet betaald worden op factuur binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum. De aanvrager van een groepsbezoek verstrekt zijn identiteitsgegevens (met inbegrip van zijn rijksregisternummer) noodzakelijk voor de facturatie. Deze data worden bijgehouden tot de factuur volledig is betaald.
Art. 7: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering
§1 Ingeval een factuur wordt verstuurd, is de factuur te betalen binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
§2 De schuldenaar van de retributie, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van 7 kalenderdagen, volgend op de factuurdatum, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement. Indien de schuldenaar van de retributie, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.
§3 Bij gebreke aan betaling op de vervaldag vermeld op de factuur, is volgende invorderingsprocedure van toepassing:
§4 Bij niet-betaling van betwiste retributies gebeurt de invordering via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 8: De besluiten van de gemeenteraad van 22 januari 2024 houdende goedkeuren retributie voor individueel tarief en groepstarief bezoek aan NAVIGO Visserijmuseum en van 2 september 2024 houdende goedkeuren retributie voor toegang tot het Abdijmuseum Ten Duinen, educatieve pakketten en events worden opgeheven op de dag van de bekendmaking van de besluiten van het college van burgemeester en schepenen waarbij de tarieven bepaald in voornoemde besluiten vastgesteld of gewijzigd worden.
Gelet op het Jeugddecreet van 23 november 2023, het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 41, 13° en artikel 304, § 3 en § 5 en artikel 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag, die allen het belang van inspraak en participatie van jongeren in het lokaal beleid onderstrepen;
Gelet op de Cultuurpactwet van 16 juli 1973, zoals gewijzigd door de wet van 12 mei 2009;
Gelet op het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact, zoals gewijzigd door het decreet van 21 oktober 2009;
Gelet op beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 waarbij de statuten van de jeugdraad werden goedgekeurd;
Overwegende dat de gemeente Koksijde een laagdrempelig en effectief platform wil creëren voor de actieve participatie en inspraak van jongeren in het lokaal beleid;
Overwegende dat het Jeugddecreet de integratie van de stem van jongeren in de besluitvorming van de gemeente bevordert;
Overwegende dat de jeugdraad van Koksijde wordt heringericht en voortaan bestaat uit twee onderdelen: het jeugdpanel en het jongerencafé, welke samen als adviesorgaan voor jongeren fungeren;
Overwegende dat het jeugdpanel jongeren de mogelijkheid biedt om op een digitale manier hun mening te geven over actuele thema’s, die vervolgens gebundeld aan het gemeentebestuur worden overgedragen;
Overwegende dat het jongerencafé een jaarlijks evenement is, waarin jongeren op een informele manier samenkomen om in gesprek te gaan over thema’s die hen aanbelangen, en waarin hun ideeën en meningen worden samengevat in een puntenplan voor verder overleg met het gemeentebestuur;
Overwegende dat de nieuwe statuten voor het jeugdpanel en jongerencafé de oude statuten van de jeugdraad vervangen;
Art 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen statuten voor het jeugdpanel en jongerencafé worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 §3;
Overwegende dat er tot op heden nog geen huishoudelijk reglement voorhanden was voor de tienerwerking;
Overwegende dat het reglement naar analogie van de regels van de speelpleinwerking en sportdienst werd opgesteld, zodat op alle plaatsen dezelfde regels gelden;
Art.1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen huishoudelijk reglement 'tienerwerking' wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Revalorisatie Casino Koksijde: fase interieur cultureel centrum en bibliotheek ” werd gegund aan Architect Maarten Dobbelaere BVBA (Spectra), Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2025033 werd opgesteld door de ontwerper, Architect Maarten Dobbelaere BVBA (Spectra), Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 639.329,09 euro excl. btw of 773.588,20 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0702-01/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-311);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025033 en de raming voor de opdracht “Revalorisatie Casino Koksijde: fase interieur cultureel centrum en bibliotheek ”, opgesteld door de ontwerper, Architect Maarten Dobbelaere BVBA (Spectra), Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 639.329,09 euro excl. btw of 773.588,20 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken Gloxiniaslaan en zijstraaten” werd gegund aan Sweco BV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Sweco BV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.470.097,87 euro excl. btw of 1.554.635,05 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-68);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken Gloxiniaslaan en zijstraaten”, opgesteld door de ontwerper, Sweco BV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1.470.097,87 euro excl. btw of 1.554.635,05 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Kleine wegeniswerken - raamcontract dienstjaar 2025” een bestek met nr. 2025017 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 186.255,00 euro excl. btw of 225.368,55 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-456);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025017 en de raming voor de opdracht “Kleine wegeniswerken - raamcontract dienstjaar 2025”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 186.255,00 euro excl. btw of 225.368,55 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop grote straatveegmachine” een bestek met nr. 2025014 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 247.933,88 euro excl. btw of 300.000,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0119-50/2430000/BESTUUR/CBS/0/IP-3 (ACT-176);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025014 en de raming voor de opdracht “Aankoop grote straatveegmachine”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 247.933,88 euro excl. btw of 300.000,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 17 februari 2020 waarbij de toetreding aanvullende diensten Farys/Creat werd goedgekeurd , o.a. voor kopiemachines, met ingang van april 2020 voor een periode van 60 kalendermaanden;
Overwegende dat de huidige contracten aflopen en dat alle administratieve diensten opnieuw dienen te worden voorzien van de nodige printers, kopiemachines,… en dit vanaf april 2025;
Overwegende dat deze leveringen (huurovereenkomsten) kunnen gebeuren via een raamovereenkomst dat Creat sloot op basis van het bestek met de firma Ricoh Belgium NV uit Gent;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 174.740,40 euro excl. btw of 211.435,88 euro incl. 21% btw voor een periode van 60 kalendermaanden;
Overwegende dat de huidige contracten aflopen en dat alle administratieve diensten opnieuw dienen te worden voorzien van de nodige printers, kopiemachines,… en dit vanaf april 2025;
Overwegende dat deze leveringen (huurovereenkomsten) kunnen gebeuren via een raamovereenkomst dat Creat sloot op basis van het bestek met de firma Ricoh Belgium NV uit Gent;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 174.740,40 euro excl. btw of 211.435,88 euro incl. 21% btw voor een periode van 60 kalendermaanden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2025 en wordt voorzien voor de volgende budgetjaren;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend om voor de huur van printers (incl. software) gedurende een periode van 60 maanden gebruikt te maken van het raamcontract Creat. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek opgemaakt door Creat en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten De raming bedraagt 174.740,40 euro excl. btw of 211.435,88 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 11°;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 34;
Gelet op de omzendbrief 97/AZ/12 van 14 juli 1997 van de Minister van Justitie betreffende de inplanting relais-stations op de gebouwen van de eredienst;
Overwegende de vraag van 8 maart 2023 van Telenet Group voor het plaatsen van nieuwe antennes aan de gevels van de Sint Niklaaskerk;
Overwegende dat deze nieuwe antennes groter zijn en aan de buitenzijde van de gevel moeten worden bevestigd;
Overwegende dat deze antennes weinig zichtbaar zullen zijn door gebruik van camouflagetechnieken;
Overwegende dat hiertoe een huurovereenkomst afgesloten wordt met Belgium Tower Partners als vertegenwoordiger van Telenet Group;
Overwegende dat BTP een telecommunicatie-infrastructuurbedrijf is met een portfolio van meer dan 3320 locaties;
Overwegende dat BTP en zijn gebruikers zal instaan voor het plaatsen, onderhouden en exploiteren van apparatuur voor telecommunicatie en alle toebehoren en randapparatuur op de Sint-Niklaaskerk;
Overwegende dat de gebruikers alle onderaannemers zijn met wie BTP samenwerkt;
Overwegende dat er steeds afstemming nodig is alvorens de Sint-Niklaaskerk te betreden;
Overwegende dat een plaatsbeschrijving zal worden opgemaakt op kosten van BTP voor aanvang der werken;
Overwegende dat in geval van schade de herstellingen moeten gebeuren binnen de drie maanden;
Overwegende de huurovereenkomst zal worden afgesloten voor een periode van 9 jaar mits opzegtermijn van 24 maanden;
Overwegende dat er een onmiddellijke opzegclausule voorzien is in geval van contractuele wanprestatie;
Overwegende dat hoewel de gemeente eigenaar is, de huurprijs rechtstreeks aan de kerkfabriek toekomt omdat de gemeente niet gerechtigd is te beschikken over de kerk krachtens de organieke wetten op de eredienst;
Overwegende dat een huurprijs bepaald is van 12.100,00 euro per jaar;
Art. 1: Dit punt wordt uitgesteld naar een volgende zitting
Gelet op art. 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2007;
Gelet op de verplaatsing van een nieuwe distributie cabine ten behoeve van het sportcomplex te Koksijde;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om een gedeelte van een perceel grond ten kadaster gekend onder Koksijde 4de afdeling, sectie D, deel perceelnummer 81w) eigendom van het gemeentebestuur Koksijde in erfpacht te geven aan Fluvius;
Overwegende de noodzaak om de bestaande gemengde cabine - 91001896 op een andere plaats te voorzien in het kader van het masterplan van Oostduinkerke;
Overwegende de noodzaak om bestaande cabine te moderniseren;
Overwegende de noodzaak hiervoor een erfpachtovereenkomst op te maken voor het plaatsen van een distributiecabine op de hoek N. Mandelastraat-Hazebeekstraat bij het sportpark te Koksijde;
Overwegende het gunstig advies van het technisch bureau;
Overwegende dat de erfpacht wordt toegestaan met ingang van de ondertekening van de akte en voor een duurperiode van 99 jaar;
Overwegende een éénmalige vergoeding voor het vestigen van het erfpachtrecht van € 17 000;
Overwegende de ontwerp erfpachtakte zoals opgesteld door notaris Xavier DESMET, te Antwerpen, op 16 december 2024 waarin de voorwaarden bepaald worden onder dewelke het recht van erfpacht verleend wordt;
Art. 1: Goedkeuring van de in bijlage opgenomen ontwerpakte 'erfpacht voor het plaatsen van een distributiecabine van Fluvius' aan de hoek van de N. Mandelastraat - Hazebeekstraat.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Overwegende dat Toerisme Vlaanderen, Westtoer en gemeente Koksijde overtuigd zijn dat het Delvauxmuseum een sterke toeristische trekpleister voor de Westkust vormt gezien de waarde van de naam en de werken van Paul Delvaux;
Overwegende dat de rechtstreekse link tussen het leven van Paul Delvaux en Sint-Idesbald in het bijzonder een extra troef is voor de gemeente Koksijde als kunst- en cultuurgemeente;
Overwegende dat Toerisme Vlaanderen het door Westtoer, het autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid voor Toerisme en Recreatie van de Provincie West-Vlaanderen, ingediende project 'Toeristische ontsluiting van het Paul Delvauxmuseum' binnen de relanceoproepen goedkeurde op 9 december 2022, maar de Stichting Paul Delvaux op 17 oktober 2023 liet weten zijn rol als copromotor binnen het project stop te zetten, waarop de gemeente Koksijde met het akkoord van Toerisme Vlaanderen naar voor werd geschoven om de rol als als copromotor binnen het project over te nemen;
Overwegende dat Toerisme Vlaanderen op vraag van Westtoer op 7 juni 2024 akkoord ging met een verlenging van de realisatiedatum van het project 'Toeristische ontsluiting van het Paul Delvauxmuseum' naar 31 december 2025;
Overwegende de noodzaak om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen Westtoer en gemeente Koksijde waaruit een wederzijds engagement blijkt aangaande het project 'Toeristische ontsluiting van het Paul Delvauxmuseum', i.c. de door elke partner uit te voeren onderdelen (acties), de personeelskost en de financiering ervan;
Overwegende de samenvattende tabel in deze samenwerkingsovereenkomst waarin de financiering verder gedetailleerd wordt, incl. de cofinanciering van het aandeel voor gemeente Koksijde dewelke geraamd wordt op € 28.034,20, excl. btw, maar waar Toerisme Vlaanderen nadien een subsidieteruggave van 60 % op dit bedrag terug zal storten;
Overwegende dat de nodige kredieten zijn voorzien op ACT-353 (Verder samenwerken en ondersteunen van private musea in de gemeente Koksijde);
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst aangegaan wordt voor de duur van het project;
Art. 1 : De in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer en gemeente Koksijde aangaande het project 'Toeristische ontsluiting van het Paul Delvauxmuseum' wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2018 houdende hervaststelling machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het vaststellen van retributies en bepalingen van de voorwaarden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring retributiereglement voor het uitlenen van materiaal technische diensten van 22 februari 2016;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring retributiereglement voor het verhuur van gemeentelijke infrastructuur gemeente Koksijde van 3 april 2023;
Overwegend dat er nog geen samenwerkingsovereenkomst bestond tussen de gemeente Koksijde en de organisator van het jaarlijkse Internationaal padeltornooi in de evenementenput in Koksijde;
Overwegend dat een samenwerkingsovereenkomst nodig is om de rechten en plichten van beide partijen vast te leggen;
Overwegend dat de samenwerkingsovereenkomst bepaalt wat de voorwaarden zijn voor het uitbetalen van de nominatieve subsidie;
Overwegend dat de samenwerkingsovereenkomst geldt voor één editie in 2025 en nadien geëvalueerd en mogelijks verlengd wordt;
Overwegend het positief advies van de juridische cel;
Overwegend het advies van de financiële dienst;
Overwegend het overleg met de organisator van het Internationaal Padeltornooi FIP SILVER Koksijde op 6 februari 2025;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst voor 2025 met de organisator van het Internationaal Padeltornooi FIP SILVER Koksijde, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Akkoord met het bedrag van 30.000 euro als nominatieve subsidie in 2025 voor de organisatie van het Internationaal Padeltornooi FIP SILVER Koksijde
Gelet op art. 40 en 41 van het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat Vlaams minister voor economie, innovatie, werk, sociale economie en landbouw, middelen ter beschikking stelt voor de oprichting van digibanken;
Overwegende dat Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen (laaggeschoolden, senioren, kansarmen,…) te verkleinen via drie doelstellingen:
Overwegende dat Stad Veurne verder optreedt als initiatiefnemer en promotor voor de aanvraag van de subsidie voor de verlenging projectoproep Digibank;
Overwegende dat Digibank Westkust voorziet in de uitrol van de digibankwerking op niveau van de lokale besturen De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Veurne;
Overwegende de goedkeuring van het projectvoorstel en subsidies e-inclusie en digibanken door de Vlaamse Overheid in het Vast Bureau in zitting van 7 februari 2022;
Overwegende de goedkeuring indiening implementatieproject Digibanken Westkust in het Vast Bureau in zitting van 10 juni 2022;
Overwegende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor verlenging Digibanken Westkust en bijbehorende projectstructuur en projectcoördinatie door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 februari 2025;
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst voor de verlenging van Digibank Westkust met de bijbehorende projectstructuur en projectcoördinatie, zoals in bijlage gevoegd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
Overwegende het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025: act 308: 'Kunstencentrum Ten Bogaerde is het platform bij uitstek voor beeldende kunst', waarbij Kunstencentrum Ten Bogaerde als platform voor presentatie van (hedendaagse) beeldende kunst door verschillende initiatieven verder uitgebouwd wordt;
Overwegende dat een verlenging van de bruikleenovereenkomst een verderzetting zou zijn van de werking van Kunstencentrum Ten Bogaerde;
Overwegende dat het publiek ontsluiten van de collectie Grard voor de gemeente Koksijde een kans is om zowel toeristen als kunstliefhebbers aan te trekken;
Overwegende de bijzondere band tussen George Grard en de gemeente Koksijde;
Overwegende dat de kosten voor de bruikleen opgenomen zijn in de normale werking van Kunstencentrum Ten Bogaerde;
Overwegende dat de kosten specifiek toe te wijzen aan de bruikleen beperkt zijn;
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2025;
Art. 1: De verlenging van de in bijlage opgenomen bruikleenovereenkomst met Stichting George Grard, voor een periode van 9 jaar (21 maart 2025 - 21 maart 2034) wordt goedgekeurd.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied”;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het gemeentebestuur Koksijde, met in het bijzonder actie ACT-159 'opmaak ambitieus klimaatactieplan en verbreden van interne klimaatambities naar diverse actoren' en actie ACT-160 'bekrachtigen van het burgemeesterconvenant';
Gelet op het feit dat de gemeenteraad in zitting van 20 april 2020 besliste het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) intergemeentelijk te ondertekenen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Gelet op het feit dat de gemeenteraad in zitting van 30 augustus 2021 besliste het Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse Regering te ondertekenen;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact vanaf 2023 een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Art. 1. De gemeenteraad neemt kennis van de financiële en activiteitenrapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt samen met het financiële rapport en activiteitenrapport opgeladen in het digiloket van het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 tot hervaststelling van het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 tot aanpassing van het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 tot hervaststelling van het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde;
Overwegende dat een herziening van titel 2 milieu, hoofdstuk 1 afval en openbare netheid van het algemeen politiereglement zich opdringt omwille van de nood aan een betere of striktere regeling vanuit de praktijk of het conformeren aan nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het noodzakelijk is om zwerfvuil duidelijk te onderscheiden van sluikstorten;
Overwegende dat zwerfvuil klein afval is dat wordt achtergelaten op plaatsen waar het niet hoort, o.a. sigarettenpeuken;
Overwegende dat specifieke bepalingen noodzakelijk zijn rond de uitwerpselen van (huis)dieren;
Overwegende dat op heden geen bepalingen ingevoegd zijn rond sigarettenpeuken en dit een vaak voorkomend probleem is;
Overwegende dat er geen sprake meer is van de semi ondergrondse containers maar intussen milieupunten geïnstalleerd zijn waarvan de werking anders is;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2025;
Art. 1: Het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde, zoals in bijlage gevoegd, wordt goedgekeurd waarvan uitsluitend titel 2 milieu, hoofdstuk 1 afval en openbare netheid wordt hervastgesteld.
Art. 2: Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 tot hervaststelling van het algemeen politiereglement inzake titel 2 milieu, hoofdstuk 1 afval en openbare netheid wordt opgeheven alsook artikel 8 (honden) en artikel 16 (paarden) onder titel 5 dieren.
Gelet op het artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 7 november 2013 betreffende de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen
2014-2017 en van de dispositieven Gemeenschapswachten en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 juli 2022 betreffende de verlenging 2023-2024 van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen 2020-2022;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 17 juli 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de verlening 2023-2024 van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen 2020-2022;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 24 december 2013 tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen 2014-2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 23 november 2022 tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2023-2024;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 20 december 2024 tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen en de dispositieven gemeenschapswachten 2025;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 waarbij de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 werd goedgekeurd;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2025 voor de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2025;
Overwegende dat door het Koninklijk Besluit van 17 juli 2024 de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen 2023-2024 verlengd werden tot en met 31 december 2025;
Overwegende dat op basis van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan en rekening houdend met de bepalingen
in het Ministerieel Besluit van uitvoering en onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, een jaarlijks bedrag van
79.767,60 euro toegekend wordt aan de gemeente Koksijde;
Overwegende dat de ongewijzigde verlenging goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad;
Overwegende dat we ter info een aangepast Excel-plan bijvoegen;
Overwegende dat de FOD Binnenlandse Zaken nadien het plan SVPP 2023-2024 zal aanpassen naar een conventie 2025;
Art. 1: Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 wordt ongewijzigd verlengd tot en met 31 december 2025 met aanpassing van de naam van de burgemeester.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en meer in het bijzonder artikel 21, §1, 2°;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 20 januari 2025 aangaande het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde, en meer in het bijzonder titel 2. Milieu, hoofdstuk 1. afval en openbare netheid, art. 1-21;
Overwegende dat de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) ondersteuning biedt aan de lokale besturen voor de handhaving op zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes, ...), dat daarbij in elke deelnemende gemeente een team van handhavers van de OVAM het terrein op gaat in burger om op heterdaad overtredingen vast te stellen;
Overwegende dat bij deelname aan dit handhavingsproject de vaststellers moeten worden aangesteld door de gemeenteraad om op te kunnen treden op het grondgebied van Koksijde;
Overwegende dat de leidende ambtenaar van de OVAM personeelsleden heeft aangeduid die voldoen aan de voorwaarden en criteria van artikel 1 tot en met 3 van het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn voor de vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties deze personeelsleden niet langer zelf moeten worden benoemd maar dat het volstaat om in het aanstellingsbesluit integraal te verwijzen naar 'de OVAM';
Overwegende dat de gemeenteraad limitatief de artikelen uit de gemeentelijke politiereglementen waarvoor de OVAM bevoegdheid krijgt om inbreuken over vast te stellen, moet opsommen in het aanstellingsbesluit, dat dit in voorliggend geval gaat om het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde, Titel 2. Milieu, hoofdstuk 1. afval en openbare netheid, art. 1-21;
Art. 1: De gemeenteraad stelt de OVAM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Koksijde voor de vaststelling van overtredingen op het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde, Titel 2. Milieu, hoofdstuk 1. afval en openbare netheid, art. 1-21 en dit in het kader van een handhavingsproject zwerfvuil van 15 maart 2025 tot en met 31 december 2025.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de OVAM.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en art. 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 12 februari 2025 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de IVVO op 25 maart 2025 om 18u00;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO :
1. Samenstelling van het stemopnemingsbureau
2. Benoeming leden raad van bestuur voor de periode 2025-2030
3. Benoeming lid raad van bestuur met raadgevende stem voor de periode 2025-2030
4. Vastleggen presentiegelden en reisvergoeding leden raad van bestuur voor de periode 2025-2030
Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de IVVO op 25 maart 2025 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 en 432;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Art. 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 236;
Gelet op de staten van Westkustpolder;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de Westkustpolder waarin staat dat alle gemeenten die geheel of deel binnen de gebiedsomschrijving van de polder gelegen zijn, vertegenwoordigd worden met één stem in de algemene vergadering van Westkustpolder;
bij geheime stemming worden verkozen:
Art. 1: Björn Cools wordt aangeduid als afgevaardigde en Siegeline Driesse als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Westkustpolder.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Raadslid Pillen – prioritaire wegeniswerken
raadslid Pillen vraagt of er een lijst is opgesteld van wegeniswerken die zullen uitgevoerd worden; de burgemeester antwoordt dat deze lijst er niet is, gezien er pas gestart is met een inspraakronde; hij schetst wel welke werken zeker zullen moeten gebeuren, met name doortochten in de badplaatsen, grote verkeersassen en ook de zeedijken
Raadslid Blomme – heraanleg Leopold II-laan
raadslid Blomme verwijst naar de plannen voor de heraanleg en de historiek onder de vorige legislatuur, hij vraagt hoe er inspraak zal verleend worden bij de plannen van de heraanleg, wat is de planning voor de werken, hoe zal de verkeersstroom gewaarborgd worden voor de lokale handelaars; de burgemeester antwoordt dat de inspraakronde wordt afgewacht, er zal niets gebeuren vooraleer er grondige inspraak zal zijn gebeurd, er worden plannen voorbereid in verschillende opties die aan de bevolking kunnen voorgelegd worden, maar er zullen uitspraken moeten gedaan worden over de parkeergelegenheden, de bomen, de ventwegen en het deel in Oostduinkerke-dorp zelf; ook de ingrepen rond de Duinparklaan worden meegenomen
Raadslid Geryl – toestand Veurnestraat
raadslid Geryl verwijst naar de slechte toestand van de Veurnestraat en feit dat daar veel vrachtverkeer is en vraagt wanneer die wordt aangepakt; de burgemeester stelt dat er momenteel plannen zijn voor herinrichting van de gemeentelijke werkplaatsen en er dan best ook wordt gekeken naar de heraanleg nadien van de Hovenierstraat en de Veurnestraat; er wordt ook een groenscherm voorzien bij de nieuwe depotruimte
Raadslid Cambier – milieupunt Zeewierplein
raadslid Cambier verwijst naar feit dat er bij zware regenval het milieupunt op het Zeewierplein onder wat komt te staan; de burgemeester stelt dat het probleem gekend is en werd gemeld aan de gemeente en er wordt gekeken om dit aan te pakken, hij wijst nog eens op het uitstekende meldpunt van de gemeente
Raadslid Thieren – fietspad Hannecartbos
raadslid Thieren verwijst naar het feit dat het fietspad onveilig is en wandelaars en fietsers moeten gescheiden worden, hij vraagt naar een stand van zaken en vraagt of er ook een afzonderlijk MTB-pad zou kunnen aangelegd worden; de burgemeester stelt dat de goede relaties met ANB worden aangescherpt en er nu een positief advies is om dat stukje fietspad te kunnen aanleggen, zodat een bestek kan worden opgesteld; de burgemeester wil ook werken maken van een lus voor mountainbike in de gemeente
Raadslid Pieters – aankoop kazerne
raadslid Pieters verwijst naar uitspraak van minister Francken dat er niets meer van militaire domeinen zal worden verkocht, hij vraagt wat de impact zal zijn op de kazernezone; de burgemeester antwoordt dat de nieuwe wereldorde kan zorgen voor nieuwe opportuniteiten van de gemeente Koksijde, als de basis wordt uitgebouwd; hij heeft binnenkort een overleg met de bevoegde minister
Raadslid Van Herck – militaire infrastructuur
raadslid Van Herck vraagt om versneld te investeren in onze search en rescue infrastructuur in onze gemeente en vraagt dat hieromtrent gesprekken zouden gevoerd worden met de bevoegde minister; de burgemeester verwijst naar het federale regeerakkoord waar de investering in de helikoptervloot vermeld staat
Raadslid Hancke – oorlogsmonument Wulpen
raadslid Hancke verwijst naar een eerdere tussenkomst om de gedenksteen te onderhouden en merkt dat de steen nog altijd niet is aangepakt en ook de haag niet is aangepakt zodat het gedicht niet meer kan gelezen worden; de burgemeester laat weten dat op 24 maart een plaatsbezoek met alle betrokken actoren plaats vindt
Raadslid Vanden Bussche – ziekenhuis Veurne
raadslid Vanden Bussche stelt dat er heel wat ongerustheid is bij onze inwoners in verband met de plannen van de regering om van AZ West een dagziekenhuis te maken; maar hij vandaag heeft vernomen dat de bevoegde minister een uitzondering zou maken voor Veurne; de burgemeester wil inderdaad de toekomst van Veurne veilig stellen, maar het zal belangrijk zijn om het ziekenhuis ook in te bedden in de bestaande netwerken
Raadslid Vanbillemont – strandcabines
raadslid Vanbillemont vraagt hoe aanvragers voor een strandcabine zullen verwittigd worden van een standplaats en vraagt hoe het staat met de wachtlijst; de burgemeester antwoordt dat er 42 mensen een nieuwe standplaats hebben gekregen; er is nog een wachtlijst van 89 personen, 38 inwoners, 44 tweede verblijvers en de rest mensen uit een andere gemeente; er zal ook streng worden toegezien op plaatsen die toegewezen zijn maar niet worden gebruikt en ook de professionele uitbaters zullen herbekeken worden
Raadslid Driesse – openingsuren openbare toiletten
raadslid Driesse vraagt hoe de toegankelijkheid van openbare toiletten in de toekomst worden georganiseerd, en met welke vakanties wordt er rekening gehouden; schepen Vandenbroucke antwoordt dat de openingsuren prioritair zijn aangepakt en ze nu open zijn elke vakantie en van paasvakantie tot 15 september en ook het sanitair bij de reddersposten zullen geopend zijn, ze verwijst ook naar de website en ook in Tij-dingen zal er aandacht aan besteed worden
Raadslid Pieters – bouwwerven
raadslid Pieters verwijst naar diverse werven in Koksijde-bad die voor overlast zorgen, ook in het weekend, waarbij hij verwijst naar een aanpassing in het politiereglement, hij vraagt of er meer toezicht kan gehouden worden; schepen Vandenbroucke beaamt dat het reglement moet gevolgd worden en de politie altijd kan verwittigd worden bij overtredingen; in januari is gestart met controle op de bouwwerven, met name de afsluitingen en dit zal verder gezet worden
Raadslid Cambier – Cashpunt Zeelaan
raadslid Cambier verwijst naar het feit dat het cashpunt in Koksijde-bad niet goed toegankelijk is voor rolstoelgebruikers omwille van de zware deur en vraagt of uitbaters kunnen aangesproken worden; schepen Vandenbroucke antwoordt dat er geen opmerkingen waren bij de bouwaanvraag, maar de opmerking zal doorgegeven worden aan Batopin en ze meldt ook dat er lopende gesprekken zijn met Batopin
Raadslid Vlaminck – betaalbaar wonen
raadslid Vlaminck verwijst naar verklaringen van de burgemeester waarbij hij 20 maatregelen op vlak van betaalbaar wonen aan het uitwerken is; ze vraagt welke dit zijn en aan welk project in Oostduinkerke wordt gedacht; schepen Vandenbroucke antwoordt dat er inderdaad een aantal maatregelen voorbereid worden, waarvoor juridisch advies wordt ingewonnen; het is de bedoeling in te zetten op vaste jonge inwoners om de gemeente leefbaar te houden
Raadslid Decorte – stand van zaken jumelages
raadslid Decorte vraagt welke concrete stappen de gemeente zal zetten om jumelages in de kijker te zetten en het contact met de inwoners te bevorderen; schepen Verhaeghe antwoordt dat de traditie verder gezet wordt en er wordt momenteel de klemtoon gelegd op 70 jaar jumelage met Bad Schallerbach en het Vierstedentreffen in Biedenkopf; er zijn reeds een aantal vrijwilligers die in een comité willen meewerken; er is telkens een delegatie voorzien om mee te gaan
Raadslid Calcoen – statuut personeel
raadslid Calcoen verwijst naar de diverse statuten van het personeel en ze verwijst naar het E-statuut van ongeschoolde arbeider, ze vraagt om al deze personeelsleden te bevorderen naar een D-functie, gezien het gaat om zware jobs en ook het feit dat er werknemers vertrekken naar buurgemeenten waar ze meer kunnen verdienen; schepen Cools antwoordt dat waardering een belangrijk aandachtspunt is in het personeelsbeleid en dat verloning daar maar één aspect is; hij gaat in op het verloop naar buurgemeenten die niet altijd zijn oorzaak vindt in de verloning; hij verwijst ook naar initiatieven van het voorgaande bestuur, waar er nu al een doorstroming mogelijk is van het E-niveau naar het D-niveau na 15 jaar en er kan gekeken worden om die periode te verkorten; er zijn ook beperkingen in de rechtspositieregeling, maar ook hier zijn er mogelijke perspectieven om het personeelsbeleid verder vorm te geven op het vlak van bijv. loopbaanperspectief; hij geeft ook aan dat de discussie speelt binnen de diverse niveaus en het ook een kwestie is van kostprijs
Raadslid Paelinck – overleg organisatoren jeugdevenementen
raadslid Paelinck verwijst naar de vorige gemeenteraad en de vragen die ze toen had en feit dat ze op al die vragen geen antwoord kreeg en vraagt om een schriftelijk antwoord en ook de vraag of er overleg is gepleegd met de betrokken organisatoren en vraagt wat er gebeurt met aanvragen voor dit jaar; schepen Cools stelt dat er in overleg is gegaan met de organisatoren en al die bezorgdheden heeft kunnen wegwerken; het college zal ook de nodige flexibiliteit aan de dag leggen; er zijn ook positieve reacties op het feit dat er nu een duidelijk kader is; raadslid Paelinck vraagt een grondige evaluatie na één jaar
Raadslid Calcoen – klusjesdienst
raadslid Calcoen vraagt naar een stand van zaken van de herinvoering van de klusjesdienst en ze verwijst naar de juiste profielen die in de gemeente aanwezig zijn en er ook wel nood is bij de bevolking die het financieel moeilijk heeft voor de dienstverlening; schepen Dezutter vindt de vraag wat bizar gezien het vorige bestuur de klusjesdienst heeft afgeschaft, ze wil de tijd nemen om de herinvoering op een weloverwogen manier te doen gezien de afschaffing nogal wat in beweging heeft gezet
Raadslid De Coster – padelterreinen
raadslid De Coster verwijst naar feit dat er nog kredieten voorzien zijn voor de aanleg van padelterreinen, indoor of outdoor, hij vraagt naar een stand van zaken en vraagt wat de plannen zijn, er is ook nog altijd het gerucht dat Grinta ook indoor terreinen wil aanleggen; schepen Dezutter antwoordt dat dit bedrag gebudgetteerd staat op sportpark in Oostduinkerke, er moet nog overleg worden gepleegd met betrokken tennisclub in Koksijde, maar het totaalpakket moet worden bekeken met beide sites in Koksijde en Oostduinkerke
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1317141 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 10/03/2025 om 22:03.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter