Terug gemeenteraad

Mon 10/02/2025 - 19:30 raadszaal

Openbaar

mededelingen

Goedkeuren notulen vorige zitting

verkiezingen

  • Vlaamse minister van Binnenland, Steden- en Plattelandsbeleid, samenleven, integratie en inburgering, bestuurszaken, sociale economie en zeevisserij deelt mee dat de heer Sander Loones bij ministerieel besluit werd benoemd tot burgemeester van de gemeente Koksijde

    Ministerieel besluit in bijlage.

  • Tijdens de gemeenteraad van 20 januari 2025 werden de leden en de voorzitters van de gemeenteraadscommissies aangeduid.

    Voor de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs heeft Lijst Team8670 volgende kandidaten voorgedragen :
    Elke Pillen, Calcoen Katleen en Vlaminck Cindy.

    Elke Pillen werd ook aangesteld als voorzitter van deze gemeenteraadscommissie.

    Omdat elke gemeenteraadscommissie één voorzitter en acht leden telt moet Lijst Team8670 een bijkomend lid voordragen voor de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs.

    Deze voordracht gebeurt aan de hand van een voordrachtsakte die door de fractievoorzitter aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

  • In functie van het opstellen van het beleidsprogramma voor de bestuursperiode 2024-2030 wordt vanaf 14 februari een inspraak- en participatieproject opgestart. Toelichting wordt gegeven over dit traject met de naam "Ik vraag het aan"

financiƫn

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: Ten Bogaerde Koksijde: restauratie daken Kerkschuur.

    De renovatie van de daken van de Kerkschuur zijn noodzakelijk voor de verdere instandhouding van de volledige Site Ten Bogaerde. 

    De raming bedraagt 488.017,91 euro excl. btw of 590.501,67 euro incl. btw. De nodige kredieten zijn voorzien op het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0700-20/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-518).

    Vanwege de Vlaamse Overheid - Onroerend Erfgoed wordt een subsidie toegekend van 150.000,00 euro incl. btw. Hiertoe dienen de werkzaamheden wel aan te vangen voor 25 mei 2025.

    Gunningswijze: openbare procedure (op basis van het gunningscriterium prijs).

    Lastenboek, plannen, raming,... werden opgemaakt door Callebaut-Architecten & Partners. 

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: renovatie en revalisatie site Casino - fase renovatie buitenschil Cultuurcentrum en Bibliotheek.

    De totale raming bedraagt 805.222,65 euro excl. btw of 974.319,41 euro incl. btw.

    Gunningswijze: openbare procedure (op basis van enige gunningscriterium prijs).

    Lastenboek, raming, plannen,... werden opgemaakt door Ontwerper Maarten Dobbelaere (Spectra) uit Gentbrugge.

    De biutenschil van het Cultureel Centrum en de Bibliotheek zijn zeer dringend aan renovatie toe. Loskomende verf en voegen, waterinsijpelingen die tot in het gebouw voor schade zorgen, opstijgend grondwater, esthetisch een doorn in het oog,... 

  • De Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke vzw (VVV) is sinds 01/04/2014 officieel omgevormd tot een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechterlijke vorm (EVAP).

    Volgens het decreet lokaal bestuur dient er tussen het gemeentebestuur en een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechterlijke vorm een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur. Ze regelt de verhoudingen tussen de gemeente en de VVV waarin de opdrachten en verantwoordelijkheden van de VVV ten opzichte van de gemeente en de engagementen van de gemeente ten opzichte van de VVV nader worden omschreven.

gemeentelijke toelage

  • Vanuit de jeugddienst wordt sterk aangedrongen op de blijvende ondersteuning van initiatieven door en voor jongeren. Voorbeelden van zulke initiatieven zijn Helmgras, Beachparty, Lighthouse, Jeu de boite, en andere grootschalige evenementen die bijdragen aan een dynamische en toegankelijke vrijetijdsbesteding voor jongeren in Koksijde. Momenteel ontbreekt echter een eenduidig en transparant kader om dergelijke ondersteuning op een uniforme manier te bieden.

    Voorstel: Subsidiereglement voor grootschalige jeugdevenementen

    • Rol gemeenteraad: De gemeenteraad bepaalt het kader van het subsidiereglement.
    • Rol college: Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt de aanvragen en keurt de subsidies goed.

    Dit subsidiereglement heeft als doel de kwaliteit, toegankelijkheid en continuïteit van grootschalige jeugdevenementen te waarborgen en hiermee een levendige en aantrekkelijke vrijetijdsbesteding voor de jeugd te bevorderen.

    Basisprincipes van het voorstel

    1. Doelgroep: Alle grootschalige evenementen die gericht zijn op kinderen en jongeren tussen 3 en 30 jaar komen in aanmerking voor subsidie.
    2. Minimale bezoekersaantallen: Enkel evenementen die minimaal 500 bezoekers genereren, kunnen een aanvraag indienen.
    3. Budget: Er wordt jaarlijks een krediet van €60.000 voorzien op de gemeentelijke begroting.
    4. Maximale subsidie per evenement: De maximale subsidie bedraagt €15.000 per evenement.
    5. Er kan een voorschot van 50% worden aangevraagd.
  • Naar aanleiding van de coronacrisis hebben straatterrassen hun intrede gedaan. Straatterrassen zijn terrassen die zich op officiële parkeerplaats(en) bevinden voor de horecazaak. Tot afgelopen zomer werden deze terrassen afgebakend met betonblokken die door de gemeente ter beschikking werden gesteld.

    Het bestuur wil reeds komend seizoen deze straatterrassen op een esthetische manier integreren in het openbaar domein, dus niet langer met betonblokken. 

    Er wordt bijgevolg voorgesteld een apart reglement op te maken voor deze straatterrassen. In latere fase zal dit reglement geïntegreerd worden in het te herziene algemeen politiereglement.

    Doel van dit reglement: 

    • een aantrekkelijk openbaar domein voor iedereen creëren;
    • de toeristische en commerciële aantrekkingskracht van Koksijde vergroten;
    • een goede uitstraling met passend en stijlvol terrasmeubilair stimuleren;
    • de eigen identiteit en uitstraling van de handelszaak mag tot uiting komen door gebruik van het meubilair;
    • duidelijke afspraken inzake het gebruik van het openbaar domein, om een aantrekkelijk straatbeeld te bewaren.

    De belangrijkste elementen uit dit reglement zijn:

    • afbakening gebeurt met windschermen, met vaste RAL-kleur (9004), langs 3 zijden dicht en open naar de kant van het voetpad;
    • vloer is enkel toegestaan als er een niveauverschil is tussen voetpad en parkeerplaats;
    • geen reclame toegestaan, enkel logo van de zaak op specifieke plaatsen (zoals rand parasol, glas windscherm);
    • vergunning kan ofwel voor periode 15 maart - maandag na de herfstvakantie (= huidige regeling) of ganse jaar door (mits uitgebaat, mag geen opslagruimte,... worden);
    • duurtijd vergunning is 9 jaar tenzij de uitbater stopt, reglement niet wordt nageleefd...
  • De overeenkomst tussen Golazo en de gemeente Koksijde is afgelopen op 3 januari 2025. Na onderhandeling met Golazo en Flanders Classics heeft de gemeente van beiden respectievelijk een overeenkomst ontvangen inzake de X2O trofee en de UCI wereldbeker veldrijden.

    Na studie van beide overeenkomsten wordt voorgesteld om te kiezen voor een samenwerking met Flanders Classics. 

    De UCI heeft de algemene organisatierechten van de UCI Wereldbeker Veldrijden voor het veldritseizoen 2021-2029 toegewezen aan Flanders Classics .
    Voorliggende overeenkomst is een contractvoorstel tussen de gemeente Koksijde ("organisator") en Flanders Classics voor het organiseren van de Wereldbeker Veldrijden in de periode 2025-2029 in Koksijde. Met uitzondering als de gemeente Koksijde organisator is van het BK cyclocross in 2028. In deze overeenkomst worden de voorwaarden en verplichtingen opgenomen.

    Deze overeenkomst wordt aangegaan tussen Flanders Classics en de gemeente Koksijde ("organisator"), terwijl de betrokkenheid van de UCI in de Competitie geregeld wordt door de contractuele bepalingen tussen Flanders Classics en de UCI. Voor de toepassing van deze overeenkomst en voor alle communicatie met de organisator, wordt Flanders Classics beschouwd als zijnde bevoegd om de UCI te vertegenwoordigen.

  • De vorige twee legislaturen werd beslist om een ganse reeks fietsstraten in te richten in onze gemeente. In de gemeenteraad werd daarbij herhaaldelijk aangekondigd dat, na een relevante periode, een grondige evaluatie van de situatie zou volgen.

    Het nieuwe gemeentebestuur wil werk maken van deze beloofde evaluatie.

    Een verdere discussie in de gemeenteraad hierover wordt best gevoerd op basis van een gedetailleerde analyse met de nodige data en cijfers. Voorgesteld wordt om de verkeerscommissie te vragen om deze analyse op te maken, in goed overleg en met de nodige bijstand en expertise.

    Ook wenst het nieuwe gemeentebestuur hierover de nodige inspraak van onze inwoners te organiseren.

  • Het consortium bestaande uit 'Eoliennes en Mer de Dunkerque’ (EMD) en 'Réseau de Transport d'Electricité’ (RTE) wil een offshore windturbinepark bouwen voor de kust van Duinkerke.

    De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van 46 windturbines, tot 300 meter hoogte, met een maximaal totaal geïnstalleerd vermogen van 600 MW in een zone van 50 km² en een offshore platform voor de transmissie en onderzeese kabels.

    Het geplande windturbinepark ligt vlakbij onze grens, en ligt erg dicht tegen de kustlijn, op ongeveer 11 km van Zuydcoote - Bray-Dunes. Het park zal daardoor ook vanuit Koksijde prominent zichtbaar zijn. De locatie is bovendien gelegen in en naast een gebied dat o.a. als Natura 2000 bescherming geniet ('Bancs des Flandres' in Frankrijk, 'Vlaamse banken' in België). En het plan dreigt een ernstige impact te hebben op de vaarroutes naar Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge.

    In Frankrijk werd het openbaar onderzoek over het project recent ‘positief’ afgerond en dit ongeacht de enorme hoeveelheid ingediende protesten. Intussen besliste RTE bovendien om een contract af te sluiten met ‘Les Chantiers de l’Atlantique’ voor de effectieve bouw tegen 2029.

    Naar aanleiding van deze recente evoluties stelt het college van burgemeester en schepenen voor dat de gemeenteraad hierover een kritisch standpunt inneemt.

patrimonium

  • De aankoop van duingrond, gelegen Witte Burg in Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie F, nummer 738P0000, werd principieel goedgekeurd door het college van Burgemeester en schepenen op 14 oktober 2024 en dit voor de prijs van € 7.000. 

    De ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Wim Maes, werd goed ontvangen.

    De ontwerpakte dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

  • De aankoop van duingrond, gelegen Witte Burg in Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie E, nummer 8HP0000, werd principieel goedgekeurd door het college van Burgemeester en schepenen op 16 december 2024 en dit voor de prijs van € 5.523. Het perceel ligt in het projectgebied van het "Blue Deal Hazebeek project" 

    De ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Wim Maes, werd goed ontvangen.

    De ontwerpakte dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

openbaar domein

  • Op 18 maart 2025 om 19u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1.Statutaire ontslagnemingen / benoemingen

  • Langs gewestwegen zijn rioolbeheerders/gemeenten en AWV partners bij de aanleg en het beheer van regenwater- en afvalwaterleidingen. In de loop der tijden groeiden tussen de gemeenten en AWV hierover afspraken die van plaats tot plaats verschillen. Dit zorgt voor veel onduidelijkheden inzake beheer en onderhoud van deze infrastructuur
    langs de gewestwegen. Het is daarom wenselijk om basisprincipes en uniforme afspraken (basisprincipes) te maken.

    Argumentatie
    Deze basisprincipes zullen de verantwoordelijkheden in het onderhoud van de afwateringsinfrastructuur langs gewestwegen verduidelijken. Hierbij wordt gekeken naar de infrastructuur om de beheerder te bepalen en niet naar het domein. Uitgangspunt is dat de rioolbeheerder/gemeente de afvalwaterinfrastructuur onderhoudt en AWV de regenwaterinfrastructuur. In historisch gegroeide situaties waar niet duidelijk is wat afvalwaterleidingen zijn en wat regenwaterleidingen, bepalen de basisprincipes via een aantal eenvoudige, makkelijk op het terrein detecteerbare regels wie wat onderhoudt.
    Zodra de infrastructuur heraangelegd wordt tot een duidelijk gescheiden stelsel geldt opnieuw het uitgangspunt. Deze afspraken gelden voor onderhoud. Bij heraanleg en nieuwe aanleg hanteren we de kostenverdeling voor investeringen waarvoor de omzendbrief OW 98/4 de basis is.
    Deze basisprincipes zijn een consensus na overleg met AWV, de rioolbeheerders, meerdere gemeenten, VVSG, AquaFlanders, MOW en de VMM. De afbakening van deze basisprincipes werd ook in verschillende districten uitgetest op het terrein in het bijzijn van zowel de domeinbeheerder als een rioolbeheerder. Ze bleken op het terrein goed te interpreteren.
    De Raad van bestuur van de VVSG, de directieraad van AWV en AquaFlanders keurden deze basisprincipes goed.
    De VVSG roept alle gemeenten op om deze basisprincipes te onderschrijven. Bij gemeenten die hun riolen zelf beheren is hiervoor een gemeenteraadsbeslissing nodig.
    Bij de gemeenten die rioolbeheer uitbesteedden aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband verloopt de goedkeuring via de goedkeuringsprocedures tussen het intergemeentelijke samenwerkingsverband en haar gemeenten.
    Om deze afspraken definitief te bekrachtigen ligt de overeenkomst in bijlage 2 voor ter goedkeuring.
    Voor die locaties waar er een ondertekende samenwerkingsovereenkomst bestaat waarin er afspraken staan over het onderhoud, blijven deze afspraken lopen tot één van de partners vraagt om over te schakelen op de basisafspraken in deze GR beslissing. Dan zullen de overgangstermijnen van die samenwerkingsovereenkomst of in alle redelijkheid onderling afgesproken overgangstermijnen worden gevolgd bij het omschakelen naar de nieuwe werkwijze.

    Financiële gevolgen
    De basisprincipes zorgen ten opzichte van de huidige situatie voor een uitwisseling van taken tussen AWV en de rioolbeheerder/gemeenten in beide richtingen.
    De basisuitspraken zorgen ook voor duidelijkheid in verantwoordelijkheid over taken die tot nu door niemand werden opgenomen.
    De concrete financiële impact zal duidelijk worden als de taakverdeling volledig is geïnventariseerd en ingetekend op kaart. Ook de intekening op kaart kan een financiële impact hebben.

Punten bij hoogdringendheid

  • Op 20 januari 2025 heeft de gemeenteraad burgemeester Sander Loones als vertegenwoordiger en schepen Peter Hillewaere als plaatsvervanger aangeduid voor de algemene vergadering van WVI.

    Omdat volgens de statuten van WVI een onverenigbaarheid bestaat tussen lid van de algemene vergadering en lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van gewesten en gemeenschappen, kan Sander Loones geen vertegenwoordiger zijn in de algemene vergadering van de WVI.

    De gemeenteraad moet een andere vertegenwoordiger aanduiden.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige