De voorzitter opent de zitting op 10/02/2025 om 19:04.
De voorzitter opent de vergadering met een uitspraak van de stichter van de democratie, Socrates, die de wens uitsprak "Ik wens u het zeldzame talent om aan jezelf te durven twijfelen", waarna hij zegt dat het uitspraken en gedachten kan nuanceren; hij verwijst ook naar de problemen met de micro's vorige zitting en geeft een aantal instructies om alles goed te doen verlopen
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 20 januari 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat ingevolge art. 37, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, 4 gemeenteraadscommissies worden opgericht;
Overwegende dat ingevolge art. 37, § 2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad elke gemeenteraadscommissie één voorzitter telt, aangesteld uit een van de fracties, en acht leden;
Overwegende de beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2025 waarbij raadslid Elke Pillen werd aangesteld als lid van de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs;
Overwegende de beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2025 waarbij raadslid Elke Pillen werd aangesteld als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs;
Overwegende dat ingevolge de aanstelling van raadslid Elke Pillen, lijst Team8670 een bijkomend lid moet voordragen;
Overwegende dat de voordrachtsakte aan de fractievoorzitter van Team8670 werd toegestuurd en werd afgegeven aan de algemeen directeur die de akte op zijn formele regelmatigheid heeft beoordeeld;
Art. 1: Bart Pieters wordt aangesteld als lid van de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Ten Bogaerde Koksijde: restauratie daken Kerkschuur” werd gegund aan Callebaut-Architecten & Partners, Sint-Gerolfstraat 32B te 9031 Drongen;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2025020 werd opgesteld door de ontwerper, Callebaut-Architecten & Partners, Sint-Gerolfstraat 32B te 9031 Drongen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 488.017,91 euro excl. btw of 590.501,67 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs gesubsidieerd wordt door Vlaamse Overheid - Onroerend Erfgoed, Koning Albert II Laan 19/5 te 1210 Brussel (Sint-Joost-ten-Node), en dat dit deel wordt geraamd op 150.000,00 euro (voor de volledige opdracht);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0700-20/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-518);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025020 en de raming voor de opdracht “Ten Bogaerde Koksijde: restauratie daken Kerkschuur”, opgesteld door de ontwerper, Callebaut-Architecten & Partners, Sint-Gerolfstraat 32B te 9031 Drongen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 488.017,91 euro excl. btw of 590.501,67 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Vlaamse Overheid - Onroerend Erfgoed, Koning Albert II Laan 19/5 te 1210 Brussel (Sint-Joost-ten-Node).
Art. 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie en revalisatie site Casino - fase renovatie buitenschil Cultuurcentrum en Bibliotheek” werd gegund aan Architect Maarten Dobbelaere BVBA, Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Architect Maarten Dobbelaere BVBA, Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 805.222,65 euro excl. btw of 974.319,41 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0702-01/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-311);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie en revalisatie site Casino - fase renovatie buitenschil Cultuurcentrum en Bibliotheek”, opgesteld door de ontwerper, Architect Maarten Dobbelaere BVBA, Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gentbrugge. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 805.222,65 euro excl. btw of 974.319,41 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 5°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 247;
Overwegende dat de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke (VVV) een extern verzelfstandigd agentschap is in privaatrechterlijke vorm (EVAP);
Overwegende de noodzaak om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke (VVV) en het gemeentebestuur;
Overwegende dat deze samenwerkingsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur Koksijde en de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke vzw wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 23°;
Overwegende dat vanuit de jeugddienst sterk wordt aangedrongen op de blijvende ondersteuning van initiatieven door en voor jongeren;
Overwegende dat initiatieven zoals Helmgras, Beachparty, Lighthouse, Jeu de boite en andere grootschalige evenementen bijdragen aan een dynamische en toegankelijke vrijetijdsbesteding voor jongeren in Koksijde;
Overwegende dat een eenduidig en transparant kader momenteel ontbreekt om dergelijke ondersteuning op een uniforme manier te bieden;
Overwegende dat de gemeenteraad het kader van het subsidiereglement vastlegt en het college van burgemeester en schepenen verantwoordelijk is voor de beoordeling en goedkeuring van de subsidieaanvragen;
Overwegende dat dit subsidiereglement als doel heeft de kwaliteit, toegankelijkheid en continuïteit van grootschalige jeugdevenementen te waarborgen en hiermee een levendige en aantrekkelijke vrijetijdsbesteding voor de jeugd te bevorderen;
Overwegende dat alle grootschalige evenementen die gericht zijn op kinderen en jongeren tussen 3 en 30 jaar in aanmerking komen voor subsidie;
Overwegende dat enkel evenementen die minimaal 500 bezoekers genereren een aanvraag kunnen indienen;
Overwegende dat er jaarlijks een krediet van €60.000 wordt voorzien op de gemeentelijke begroting voor deze subsidies;
Overwegende dat de maximale subsidie per evenement wordt vastgesteld op €15.000;
Overwegende dat organisatoren de mogelijkheid krijgen om een voorschot van 50% van de toegekende subsidie aan te vragen.
Art.1: Het reglement betreffende grootschalige jeugdevenementen zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art.2: Het budget dat hiervoor gereserveerd wordt bedraagt €60.000 per jaar.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, art. 40, §3;
Gelet op het algemeen politiereglement zoals hervastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2023, in het bijzonder de bepalingen met betrekking tot de straatterrassen in titel 1, hoofdstuk 6, afdeling 2;
Overwegende het algemeen politiereglement zoals hervastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2023, in het bijzonder de bepalingen met betrekking tot de straatterrassen in titel 1, hoofdstuk 6, afdeling 2;
Overwegende de wens om straatterrassen beter te integreren in het openbaar domein door o.a. komaf te maken met huidige betonblokken waardoor specifieke voorschriften noodzakelijk zijn om dit te kunnen realiseren;
Overwegende dat straatterrassen terrassen zijn die zich op officiële parkeerplaats(en) bevinden voor de horecazaak;
Overwegende dat het de bedoeling is om hiermee een aantrekkelijk openbaar domein te creëren voor iedereen, waarbij de toeristische en commerciële aantrekkingskracht van Koksijde wordt vergroot;
Overwegende dat met dit reglement ook een goede uitstraling met passend en stijlvol terrasmeubilair wordt gestimuleerd, met dien verstande dat de eigen identiteit en uitstraling van de handelszaak tot uiting kan komen;
Overwegende dat het bestuur via dit reglement straatterrassen in het algemeen wil stimuleren, ook het ganse jaar door;
Overwegende het 'reglement voor straatterrassen' zoals toegevoegd in bijlage;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen 'reglement voor straatterrassen' wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het huidig reglement vervangt enkel en dus specifiek die bepalingen met betrekking tot de straatterrassen op parkeerplaatsen onder titel 1, hoofdstuk 6, afdeling 2 van het algemeen politiereglement zoals hervastgesteld door de gemeenteraad van 18 december 2023. Voor de overige innames van terrassen blijft het algemeen politiereglement van kracht.
Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het voorstel van 'Contractvoorstel Flanders Classics voor UCI Wereldbeker Cyclocross 2025-2029', zoals informeel voorgelegd in de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 27 januari 2025;
Overwegende de traditie die de gemeente Koksijde heeft in het inrichten van cyclocrosswedstrijden,
Overwegende de publicitaire return van deze cyclocrosswedstrijd voor de gemeente Koksijde;
Overwegende dat een Wereldbekerwedstrijd een strategische meerwaarde en zichtbaarheid biedt, een hoge internationale uitstraling heeft, zorgt voor gedeelde operationele lasten, behoud van controle over ticketverkoop en behoud van de operationele vrijheid van de organisatie;
Overwegende dat de Wereldbekerwedstrijden automatisch de toppers met zich meebrengen, wat een groter aantal publiek en mediabelang garandeert;
Overwegende dat de timing van Wereldbekerwedstrijden in de kerstvakantie en op een zondag vallen, wat een optimaal publiek en mediabelang garandeert;
Art. 1: De overeenkomst met Flanders Classics NV, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde, voor de organisatie van de UCI Wereldbeker cyclocross voor de periode van 2025-2029 te Koksijde, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Gelet op het feit dat de vorige twee legislaturen werd beslist om een ganse reeks fietsstraten in te richten. Waarbij onder andere de eerste fietsverbinding werd gecreëerd langs de Guldenzandstraat; dat de Pylyserlaan een fietsstraat werd; dat in 2022 een fiets-as werd gecreëerd van oost naar west; dat in 2023 onder andere de omgeving van de Langeleedstraat werd opgenomen, samen met een stuk van de Gaupinlaan, de schoolomgeving rond De Ark en de omgeving rond de golf;
Gelet op het feit dat daarbij volgende straten intussen allemaal ingericht zijn als fietsstraten:
Gelet op het feit dat in een fietsstraat de maximale snelheid 30 km/h is en gemotoriseerde voertuigen er niet mogen inhalen;
Overwegende dat de term 'fietsstraat' sinds 1 april 2023 uit de Wegcode is geschrapt. Er wordt nu enkel gesproken over 'fietszone'. Hierbij wordt het begin van de zone aangeduid door een bord F111 en het einde van de zone door een bord F113. De verkeersborden F111 en F113 met de vermelding ‘fietsstraat’ blijven geldig tot 1 januari 2035 om het begin en het einde van een fietszone aan te duiden. De geplaatste borden in Koksijde dienen dus ten laatste tegen 1 januari 2035 vervangen te worden.
Overwegende dat bij de invoering van de fietsstraten bij herhaling in de gemeenteraad werd aangekondigd dat, na een relevante periode, een grondige evaluatie van de situatie zou worden doorgevoerd;
Gelet op het feit dat het nieuwe gemeentebestuur werk wil maken van deze beloofde evaluatie;
Overwegende dat de verkeerscommissie het gepaste forum biedt om dergelijke grondige analyse voor te bereiden in goed overleg, met de nodige data en expertise, zodat de gemeenteraad vervolgens desgewenst tot eventuele bijsturingen kan beslissen na hierover de nodige inspraak van onze inwoners te hebben georganiseerd
Overwegende dat het huishoudelijk reglement van de verkeerscommissie bepaalt dat de voorzitter van die commissie (met name de burgemeester) de agenda van de verkeerscommissie eenzijdig kan bepalen maar dat – gelet op het maatschappelijk belang van het thema – de burgemeester en het ganse gemeentebestuur hierover een breed draagvlak willen nastreven binnen de ganse gemeenteraad.
Art. 1: De gemeenteraad acht een grondige evaluatie van de fietsstraten wenselijk.
Art. 2: De gemeenteraad meent dat zo’n evaluatie best kan worden voorbereid binnen de verkeerscommissie, in goed overleg, met de nodige data en expertise, zodat de gemeenteraad vervolgens desgewenst tot eventuele bijsturingen kan beslissen na hierover de nodige inspraak van onze inwoners te hebben georganiseerd.
Art. 3: De gemeenteraad vraagt de burgemeester om, in diens hoedanigheid van voorzitter van de verkeerscommissie, de evaluatie van de fietsstraten te agenderen op de verkeerscommissie.
Gelet op de aanvraag van het consortium bestaande uit 'Eoliennes en Mer de Dunkerque’ (EMD) en 'Réseau de Transport d'Electricité’ (RTE) om een offshore windturbinepark te bouwen en exploiteren voor de kust van Duinkerke;
Gelet op het ‘positief’ afsluiten van het openbaar onderzoek in Frankrijk;
Gelet op de beslissing van RTE om een contract af te sluiten met ‘Les Chantiers de l’Atlantique’ voor de effectieve bouw van het windturbinepark tegen 2029;
Overwegende dat het vooropgestelde windturbineproject tot 46 windturbines omvat, tot 300 meter hoogte, met een maximaal totaal geïnstalleerd vermogen van 600 MW in een zone van 50 km². En dat het geplande windturbinepark vlakbij onze grens ligt, erg dicht ook tegen de kustlijn, op ongeveer 11 km van Zuydcoote - Bray-Dunes. Overwegende dat het park ook vanuit Koksijde dus prominent zichtbaar zal zijn;
Overwegende dat de locatie bovendien gelegen is in en naast een gebied dat o.a. als Natura 2000 bescherming geniet ('Bancs des Flandres' in Frankrijk, 'Vlaamse banken' in België).
Overwegende dat het plan een ernstige impact dreigt te hebben op de vaarroutes naar Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge. En gelet op de juridische procedure die de Haven van Oostende intussen verder opstartte tegen het project;
Overwegende dat dergelijke projecten een belangrijke bijdrage kunnen leveren om het aandeel aan hernieuwbare energie te verhogen. Maar dat de Franse overheid tegelijk in dezelfde regio een grote uitbreiding van haar nucleaire capaciteit plant;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van oordeel is dat:
Gelet ook op de kritische motie goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 april 2024;
Gelet eveneens op de intussen op lokaal, Vlaams en federaal niveau afgeronde verkiezingen, de nieuwe coalities en de nieuwe samenstellingen van de gemeenteraad en parlementen op deze verschillende bestuurlijke niveaus.
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het standpunt van het college van burgemeester en schepenen:
Art. 2: De gemeenteraad meent dat de Vlaamse en de federale regering verzocht moeten worden om alle diplomatieke en juridische middelen uit te putten om de geplande realisatie van dit project onder de huidige modaliteiten te verhinderen.
Art. 3: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om haar bezorgdheden kenbaar te maken bij de Vlaamse minister-president en eveneens minister van buitenlandse zaken, de Vlaamse ministers van Omgeving en van toerisme, de federale minister van de Noordzee.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2022 waarbij landmeter-expert de heer Johan Vandewalle, Robert Vandammestraat 207, 8670 Koksijde, werd aangesteld voor het schatten van een erceel grond te Koksijde, 4de afdeling, sectie F, nummers 0739 en 0738 en sectie E, nummer 0008H;
Gelet op het schattingsverslag d.d. 12 september 2022 opgesteld door Johan Vandewalle, beëdigd landmeter-expert
Gelet op het besluit van de college van Burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 houdende principiële goedkeuring van de aankoop van een perceel duingrond gelegen Witte Burg Oostduinkerke en aanstelling van een notaris
Overwegende dat het college van Burgemeester en schepenen in de zitting van 14 oktober 2024 heeft beslist om over te gaan tot de aankoop van een perceel duingrond gelegen Witte Burg Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie F, nummer 738P0000. voor en mits de prijs van € 7.000;
Overwegende dat de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Wim Maes dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
Overwegende de interesse van het college van burgemeester en schepenen tot aankoop van deze percelen gezien hun ligging in het duingebied Witte Burg, palend aan het centrale deel waarvan de gemeente Koksijde al langer eigenaar is;
Overwegende dat de gemeente Koksijde op termijn streeft naar de realisatie van een groter kwalitatief duincomplex waarbij de omgeving van feestzaal Witte Burg geschikt zou zijn als één van de toegangspoorten tot het gebied;
Overwegende dat de natuurwaarde van het gebied groot is en in stand moet kunnen worden gehouden; dat de gemeente Koksijde er de komende jaren natuurbeheer- en inrichtingswerken wenst uit te voeren; dat daartoe in 2023 in samenwerking met Aquaduin al een ontwerp-natuurbeheerplan werd opgemaakt dat momenteel ter goedkeuring voorligt bij de minister; dat het gebied bij de uitwerking van het beheerplan als één geheel werd bekeken gezien de aaneensluitende Habitats met omliggende percelen; dat door de aankoop van de aanpalende percelen het natuurbeheer efficiënter kan worden uitgevoerd door de gemeente Koksijde; dat dit ook de veiligheid ten goede zal komen wanneer de prikkeldraad op de perceelsgrens kan verwijderd worden; dat dit voor een betere geleiding van recreanten kan zorgen zoals voorzien in de toegankelijkheidsregeling van het gebied;
Overwegend dat ACT-200 van het meerjarenplan voorziet in de mogelijkheid om het aankoopbeleid van natuur verder te zetten wanneer zich opportuniteiten voordoen;
Overwegende dat de eigenaar van het perceel grond te Koksijde, 4de afdeling, sectie F, nummer 0738 bereid gevonden werd deze grond te verkopen aan de gemeente;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde ontwerpakte voor de aankoop van duingrond, gelegen Witte Burg in Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie F, nummer 738P0000 voor en mits de prijs van € 7.000 wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad delegeert de ondertekeningsbevoegdheid van huidige akte aan de burgemeester van Koksijde.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 en meer bepaald de actie 200 - aankoop van natuurgebieden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2022 waarbij landmeter-expert de heer Johan Vandewalle, Robert Vandammestraat 207, 8670 Koksijde, werd aangesteld voor het schatten van een perceel grond te Koksijde, 4de afdeling, sectie E, nummer 8HP0000;
Gelet op het schattingsverslag d.d. 23 februari 2023 opgesteld door Johan Vandewalle, beëdigd landmeter-expert op het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de aanstelling van notaris Wim Maes voor de aankoop van en perceel duingrond gelegen Witte Burg Oostduinkerke;
Gelet op het besluit van de college van Burgemeester en schepenen van 16 december 2024 houdende goedkeuring van de aankoop van een perceel duingrond gelegen Witte Burg Oostduinkerke en het aanstellen van een notaris
Overwegende dat het college van Burgemeester en schepenen in de zitting van 16 december 2024 heeft beslist om over te gaan tot de aankoop van een perceel duingrond gelegen Tepelhoornstraat te Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie E nummer 00008H. voor en mits de prijs van € 5.523;
Overwegende dat de gemeenteraad een hemelwaterdroogteplan heeft goedgekeurd op 3 juni 2024; dat het noodzakelijk is om hemelwater op te kunnen vangen bij extreme hoeveelheden neerslag; dat binnen het Bleu Deal Hazebeek-project hier bufferbekkens worden voorzien;
Overwegende dat de potentiële natuurwaarde van het gebied bij herinrichting via het Blue Deal-project Hazebeek hoog wordt ingeschat; dat het gebied als een aaneensluitend geheel kan gezien worden met de Witte Burg; dat door de aankoop van dit perceel de vergunning voor het Blue Deal-project kan vervolledigd worden met een grote meerwaarde voor het resultaat van het project; dat beheersmaatregelen in de toekomst hierdoor efficiënter kunnen uitgevoerd worden door de gemeente Koksijde; dat dit voor een betere geleiding van recreanten zal zorgen in de ontsluiting van het gebied;
Overwegend dat ACT-200 van het meerjarenplan voorziet in de mogelijkheid om het aankoopbeleid van natuur verder te zetten wanneer zich opportuniteiten voordoen;
Overwegende dat de eigenaar van het perceel grond te Koksijde, 4de afdeling, sectie E, nummer 8h bereid gevonden werd deze grond te verkopen aan de gemeente;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde ontwerpakte voor de aankoop van duingrond, gelegen Tepelhoornstraat in Oostduinkerke, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie F, nummer 8/h en mits de prijs van € 5.523 wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 en artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op 18 maart 2025 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, P. Kennedypak 12 te 8500 Kortrijk;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Gaselwest;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025:
1.Statutaire ontslagnemingen / benoemingen
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat rioolbeheerders/gemeenten en AWV partners zijn bij de aanleg en het beheer van regenwater- en afvalwaterleidingen langs gewestwegen zijn;
Overwegende dat in de loop der tijden afspraken hierover groeiden tussen de gemeenten en AWV die van plaats tot plaats verschillen;
Overwegende dat er veel onduidelijkheden zijn inzake beheer en onderhoud van deze infrastructuur, na (her)aanleg;
Overwegende dat daarom wenselijk is om basisprincipes en uniforme afspraken (basisprincipes) te maken;
Overwegende dat de basisprincipes de verantwoordelijkheden in het onderhoud van de afwateringsinfrastructuur langs gewestwegen zullen verduidelijken;
Overwegende dat de basisprincipes een consensus zijn na overleg met AWV, de rioolbeheerders, meerdere gemeenten, VVSG, AquaFlanders, MOW en de VMM;
Overwegende dat De Raad van bestuur van de VVSG, de directieraad van AWV en AquaFlanders deze basisprincipes goedkeurden;
Overwegende dat de VVSG alle gemeenten oproept om deze basisprincipes te onderschrijven;
Overwegende dat bij gemeenten die hun riolen zelf beheren een goedkeuring van de gemeenteraad nodig is;
Art 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde nota ‘basisprincipes in kader van beheer en onderhoud van riolering langs gewestwegen’ (bijlage 1) en de overeenkomst (bijlage 2), tussen het gemeentebestuur, het Vlaamse Gewest (AWV), VVSG, Aquafin en alle rioolbeheerders wordt goedgekeurd.
Art 2: De toepassing van de basisprincipes op het terrein start vanaf het moment dat de gemeente via de VVSG aan AWV dit besluit bezorgt.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2025 waarbij dhr. Sander Loones werd aangesteld als afgevaardigde, en dhr. Peter Hillewaere als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van WVI;
Overwegende dat ingevolge de statuten van de WVI een onverenigbaarheid bestaat tussen lid van de algemene vergadering en lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van gewesten en gemeenschappen;
effectief lid: bij geheime stemming met 17 stemmen voor Dominique Vanbillemont en 10 stemmen voor Julie Paelinck, plaatsvervanger: bij geheime stemming met 17 stemmen voor Peter Hillewaere en 10 stemmen voor Bart Pieters
Art. 1: Dominique Vanbillemont wordt verkozen als vertegenwoordiger met Peter Hillewaere als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van de WVI.
Raadslid Driesse – ondersteuning Mooimakers en evaluatie afvalbeheer
raadslid Driesse wijst op de netheid van de gemeente en feit dat ze als Mooimakers met haar gezin Wulpen proper houdt en ze daarvoor eigen vuilniszakken moet gebruiken, kan de gemeente zakken voorzien voor alle Mooimakers hier in Koksijde; op het dorpsplein in Wulpen was jarenlang een vuilnisbak aanwezig en ze vraagt een analyse om opnieuw een vuilnisbak te voorzien en meteen ook om het volledige grondgebied van de gemeente te evalueren zodat we weer een mooie en propere gemeente hebben; schepen Cools antwoordt dat er nog een systeem bestaat dat vuilniszakken ter beschikking kunnen gesteld worden van Mooimakers en er zal nieuwe communicatie hierover gebeuren; de vuilnisbak in Wulpen werd weggenomen omdat die hoofdzakelijk werd gebruikt voor huishoudelijk afval, maar er moet inderdaad een voortdurende monitoring gebeuren, die nu gestart is in januari en zal afgerond zijn tegen april; raadslid Driesse vraagt extra toezicht op storten van huishoudelijk afval
Raadslid Decorte – aanpak zwerfvuil en verdere stappen na boeteverhoging
raadslid Decorte verwijst naar diverse tussenkomsten en hij wil de problematiek opnieuw onder de aandacht brengen en toont hiervoor een aantal foto's van zwerfvuil en vraagt wat hiertoe zal ondernomen worden; schepen Cools antwoordt dat de analyse reeds is gebeurd en zegt dat Koksijde 10% beter scoort op vlak van netheidsbarometer maar er toch nog werk aan de winkel is; er zal een allesomvattende aanpak van het afvalprobleem worden uitgewerkt dat gebaseerd is op zes pijlers, met name: voorzien van recipiënten, blijven inzetten op sensibilisering, team van Mooimakers, zwerfvuilacties, en participatie door middel van vrijwilligers en ook overleg met o.a. Carrefour en MacDonalds en handhaving als sluitstuk van de problematiek met o.a. inzet van een camera; ook voorkomen van afval en inzetten op duurzaamheid; ten slotte omgeving zoals verloedering en verkrotting die leidt tot meer vuiligheid; er zal dus gewerkt worden op deze zes pijlers
Raadslid Vanden Bussche – visie parkeerbeleid
raadslid Vanden Bussche verwijst naar vorige raad waarop burgemeester aangaf dat hij een andere visie had op het parkeerbeleid en vraagt wat die nieuwe visie dan is en waarop die is gebaseerd, welke wijzigingen er mogen verwacht worden; de burgemeester antwoordt dat zijn beleid zal gebaseerd zijn op cijfers van verkeersstromen en niet op basis van financiële cijfers zoals parkeeropbrengsten, in de vorige legislatuur; dit zal gebeuren in de verkeerscommissie en dan in de gemeenteraad
Raadslid Hancke – optimalisatie parkeerplaatsen Koksijde-Bad
raadslid Hancke stelt dat ze de laatste drie weken een parkeertelling heeft gedaan in Koksijde-bad en de situatie schrijnend is; ze verwijst naar diverse straten die altijd vol staan, de hele dag door, ook de Koninklijke Baan; ze vraagt wat er dan gebeurt in het seizoen; ze stelde ook vast dat er bloembakken staan op de parkeerplaatsen tussen kruispunt Zeelaan en Gezelleplein en vraagt om deze te verplaatsen; de elektrische wagen op het Gezelleplein wordt ook niet gebruikt en ook het aantal elektrische laadpunten moet ook eens geëvalueerd worden; de burgemeester antwoordt dat er inderdaad ruimte moet zijn voor elke weggebruiker en er ook moet geïnvesteerd worden in parkeerplaatsen, ook in de centra; voor elektrische wagens en autodelen is al een eerste evaluatie gemaakt en moeten de locaties worden herbekeken; hij stelt ook voor om de bloembakken te verwijderen en te kijken welke parkeerplaatsen er kunnen komen; de doortocht van Sint-Idesbald en Koksijde moeten aangepakt worden en de plannen zullen ook bijgestuurd worden in functie van meer parkeerplaatsen; raadslid Hancke besluit dat een parkeertelling over het hele grondgebied nodig is
Raadslid Thieren – aanpassing en uitbreiding Shop&Go plaatsen bij BPost
raadslid Thieren verwijst naar het milieupunt dat werd geïnstalleerd bij BPost met als resultaat dat er nu maar één shop&G plaats meer is; het alternatief aan de Spar blijkt moeilijk bereikbaar en daarom vraagt hij om twee plaatsen rechtover de post die nog beschikbaar zijn in te richten als shop en go; de burgemeester zal dit verder opnemen met de diensten en hij stelt dat ook het plein beter bekeken moet worden
Raadslid Vanbillemont – parkeerplaatsen zorgverstrekkers
raadslid Vanbillemont vraagt om te onderzoeken of er plaatsen voor zorgverstrekkers kunnen voorzien worden; de burgemeester antwoordt dat er parkeerkaarten voor zorgverstrekkers bestaan om in bepaalde zones langer te staan; hij verwijst ook naar plaatsen voor dokters die evenwel niet in de verkeerscode zijn voorzien; hij zal de suggestie verder meenemen
Raadslid Pieters – Middenlaan en Hostenstraat
raadslid Pieters verwijst naar eerdere vraag om Middenlaan en Hostenstraat heraan te leggen, hij vraagt hoe ver deze dossiers staan; de burgemeester antwoordt dat de Middenlaan zal aangepakt worden in twee fasen, met name een nieuwe asfaltlaag voor de zomer, maar dit geen definitieve oplossing is, net zoals ook de Abdijstraat nu tijdelijk is aangepakt
Raadslid Anseeuw – jubilea
raadslid Anseeuw vraagt wanneer de jubilea op een andere manier zullen georganiseerd worden, waarop schepen Hillewaere antwoordt dat vanaf maart de huldiging in groep zal gebeuren, met uitzondering van enkele huldigingen die reeds waren vastgelegd; raadslid Anseeuw vindt het spijtig dat dit zo wordt aangepakt, gezien een jubileum bij uitstek een gelegenheid is om kinderen, kleinkinderen en familie bijeen te brengen; de burgemeester stelt dat het een beleidskeuze is om dit anders te doen, omdat het de bedoeling is om mensen met elkaar in verbinding te brengen waarop schepen Anseeuw nog eens stelt dat dit geen goede aanpak is
Raadslid Decorte – sensibilisering en bescherming tegen cybercriminaliteit
raadslid Decorte verwijst naar een bespreking in de politieraad en het fenomeen van de cybercriminaliteit; hij vraagt welke concrete acties er worden voorzien en of er ook aandacht is voor de Franstalige inwoners; de burgemeester antwoordt dat er diverse acties gepland zijn door de gemeentelijke diensten maar dat dit een voortdurende aandacht zal vergen; raadslid Decorte doet nog een aantal suggesties, met name sensibilisering in Tij-dingen, via medewerkers Sociaal Huis en via Okra
Raadslid Geryl – nieuwe zwembad
raadslid Geryl vraagt naar een timing voor de bouw van een nieuw zwembad; de burgemeester antwoordt dat hier reeds een aantal vergaderingen zijn geweest, met overdracht van het dossier; een nieuwe werkgroep is samengesteld, vraag zal moeten beantwoord worden welk soort zwembad, ook juiste locatie dient nog bepaald te worden, er wordt ook een nieuwe sporthal voorzien bij het nieuwe zwembad, zodat gekeken wordt om één complex te bouwen, er zal ook moeten bepaald worden wie de bouwheer wordt, gemeente of AGB
Raadslid De Coster – strandvissers watersportzone
raadslid De Coster verwijst naar eerdere bespreking in verband met watersportzone en vraagt hoe de watersporters kunnen verzoend worden met strandvissers die in deze zone hun plaats hebben; schepen Dezutter verwijst naar een overleg einde deze maand met de strandvissers; de watersporters moeten duidelijk kunnen onderscheiden waar de netten zich bevinden door het leggen van boeien; raadslid De Coster stelt dat het goed nieuws is dat de strandvissers zullen kunnen blijven; hij verwijst ook naar vrijgeven van een zone door DOVO
Raadslid Pillen – ondernemersavond
raadslid Pillen zegt dat Koksijde de beste handelszaken heeft die Koksijde op de kaart zetten en ze stelt voor om de Koksijde awards in te stellen om op die manier ondernemers in de bloemetjes te kunnen zetten en vraagt naar het standpunt van dit voorstel; schepen Vandenbroucke antwoordt dat netwerken rond ondernemers belangrijk is, het is de bedoeling om een ondernemersavond te organiseren en de awards kan een meerwaarde zijn; ze stelt dat er reeds een aantal infomomenten zijn voor ondernemers
Raadslid Vlaminck – Versiering t.g.v. Valentijn
raadslid Vlaminck stelt dat er in tegenstelling tot vorig jaar weinig versiering is met betrekking tot Valentijn en er dit jaar niets te doen is in de winkelstraten rond dit thema; schepen Vandenbroucke antwoordt dat wat er nu is, verder zetting is van het vorige beleid en er zal naar volgend jaar zeker bekeken worden wat er kan gedaan worden; dit jaar is er de Knuffelduik en de hartjes die bedeeld zijn in alle handelskernen
Raadslid Paelinck – aankoop planetarium
raadslid Paelinck verwijst naar belofte om een planetarium aan te kopen op vraag van de Sterrejutters en vraagt naar een stand van zaken; schepen Cools antwoordt dat het dossier wat onderzoek heeft gevergd naar het juiste model en een keuze is gemaakt waardoor de aankoop binnenkort zal gebeuren
Raadslid De Coster – visie betaalbaar wonen site Mathilde Schroyens
raadslid De Coster verwijst naar berichten in de media waarin wordt verwezen naar een weigering voor de bouw van assistentiewoningen op de site Mathilde Schroyens en dat de site bedoeld is voor betaalbare woningen en vraagt wat hieronder verstaan wordt, hij vraagt of er samen gezeten wordt met de bouwheer en vraagt om het huidige gebouw zo snel als mogelijk te laten afbreken, hij verwijst ook naar het advies van de GECORO; schepen Vandenbroucke antwoordt dat er volop wordt gegaan voor vaste bebouwing van eengezinswoningen, er zal nog overleg gebeuren met de bouwheer
De voorzitter sluit de zitting op 10/02/2025 om 22:05.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter