Gelet op artikel 40 §3 en artikel 41 lid 2 °9 en de artikelen 285, 286, 287 en 288 ,van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 165/1 (oud) Burgerlijk Wetboek;
Overwegende de vraag van het bestuur om huwelijksplechtigheden buiten het gemeentehuis mogelijk te maken;
Overwegende de bepaling van het burgerlijk wetboek waarin wordt bepaald dat de gemeenteraad naast het gemeentehuis ook andere plaatsen kan aanduiden waarop de huwelijksplechtigheden kunnen worden voltrokken.
Overwegende dat het moet gaan om openbare plaatsen met een neutraal karakter die op het grondgebied van de gemeente liggen en waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft.
Overwegende dat de in het reglement opgenomen locaties hieraan voldoen.
Artikel 1 - locatie
Art. 1.1
Een huwelijksplechtigheid kan binnen worden voltrokken op de volgende locatie: Kokpit, gemeentehuis Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde
Art. 1.2
§.1 Een huwelijksplechtigheid kan in openlucht worden voltrokken op volgende locaties:
§2. Huwen in openlucht is enkel mogelijk in de periode tussen 1 mei en 30 september en dit enkel wanneer de weersomstandigheden het toelaten.
In geval er door de kandidaat-trouwers wordt gekozen om de huwelijksplechtigheid te laten doorgaan in openlucht beslist de dienst Burgerzaken, ten laatste om 12uur op de werkdag voorafgaand aan het huwelijk, op basis van de weersvoorspellingen of de huwelijksplechtigheid in openlucht kan doorgaan. Bij ongunstige weersomstandigheden zal de huwelijksplechtigheid worden voltrokken in de Kokpit van het gemeentehuis Koksijde.
§3. De locaties in openlucht waar de huwelijksplechtigheid wordt voltrokken zijn openbaar en blijven ten allen tijde voor het publiek toegankelijk. Het is niet toegestaan om de openluchtlocatie af te sluiten.
§4. Op de openluchtlocaties worden geen (ceremonie-)wagens toegestaan tot op de plaats van de huwelijksvoltrekking.
§5. Het lokaal bestuur voorziet 20 stoelen op de openlucht locaties. Indien de kandidaat-trouwers hiervan gebruik willen maken moeten zij deze zelf opzetten en opruimen binnen het toegewezen tijdsslot. Indien gewenst kunnen de kandidaat-trouwers eigen materiaal voorzien. Dit moet voorafgaand worden voorgelegd aan het gemeentebestuur. Het eigen materiaal moet door de kandidaat-trouwers zelf worden opgezet en opgeruimd binnen het toegewezen tijdsslot.
Het lokaal bestuur voorziet een tafel, een pupiter en een draagbare microfoon om te gebruiken tijdens de huwelijksplechtigheid.
§6. Het lokaal bestuur is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.
§7. Het gemeentebestuur heeft ten allen tijde het recht om de voltrekking van het huwelijk in openlucht te annuleren wegens veiligheidsredenen.
Artikel 2 - tijdstip
De huwelijksplechtigheid kan worden voltrokken op volgende tijdstippen:
Het uur van de plechtigheid wordt tijdens de huwelijksaangifte afgesproken. De tijdstippen van de huwelijken die op dezelfde dag voltrokken worden, worden op elkaar afgestemd voor wat betreft het uur en de locatie. Hierbij is het eerst aangegeven huwelijk bepalend.
Artikel 3 - toepassingsgebied
Dit reglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 januari 2025 en is van toepassing op huwelijksplechtigheden waarvan de aangifte gebeurt na de datum van goedkeuring door de gemeenteraad van dit nieuwe reglement.