Terug gemeenteraad

Mon 20/01/2025 - 19:30 raadszaal

Openbaar

mededelingen

Goedkeuren notulen vorige zitting

verkiezingen

  • Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur werd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad herzien.

    De verplichte decretale wijzigingen werden ingevoerd.

    Het model van huishoudelijk reglement zoals opgesteld door de VVSG werd als leidraad gehanteerd.

    De voorzitter van de gemeenteraad, de fractieleiders en de algemeen directeur en zijn diensten hebben voorliggend ontwerp besproken en voorliggend ontwerp opgesteld.

  • Ingevolge art.37, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden er 4 gemeenteraadscommissies opgericht :

    1. een gemeenteraadscommissie Financiën, Personeel en Satellietdiensten
    2. een gemeenteraadscommissie Vrije Tijd
    3. een gemeenteraadscommissie Ruimte en Infrastructuur
    4. een gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs

    De zetels voor de commissieleden worden verdeeld door het aantal commissieleden te delen door het aantal gemeenteraadsleden, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke fractie binnen de raad beschikt. Het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan. Elke fractie dient bovendien in elke commissie door minimum één lid te zijn vertegenwoordigd. De restzetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de voormelde bewerking; bij gelijkheid van decimalen van twee of meer fracties, wordt de zetel toegewezen aan de fractie waarvan de lijst het hoogste stemcijfer bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen behaalde

    Dit wil zeggen dat er per gemeenteraadscommissie 4 mandaten zijn voor Samen N-VA, 3 mandaten voor Team8670 en één mandaat voor De Nieuwe Lijst.

    De voordracht gebeurt aan de hand van een voordrachtsakte die door de fractievoorzitter aan de algemeen directeur wordt terugbezorgd.

  • Elke commissie telt één voorzitter aangesteld uit de meerderheidsfracties.  De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie.  De voorzitters van de commissies worden aangewezen door de gemeenteraad.

financiën

  • Op 25 april 2022 heeft de gemeenteraad bepaald wat onder begrip dagelijks bestuur wordt verstaan. Deze beslissing komt te vervallen op 1 februari 2025.
    Om de continuïteit van de dienstverlening en de werking van de diensten niet te belemmeren, dient het begrip dagelijks bestuur opnieuw bepaald te worden.
    Rekening houdend met gewijzigde wetgeving en inzichten wordt het begrip geactualiseerd.

  • Het betreft de hervaststelling van de beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 aan de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en aan de uitvoeringsbesluiten inzake BBC.

    dat volgende categorieën van verrichtingen niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting:
    - de aanstelling van statutaire personeelsleden;
    - de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
    - de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
    - de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 50.000 euro;
    - de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijks bedrag lager is dan 25.000 euro;
    - de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10.000 euro;

    Momenteel zijn van visum vrijgesteld alle verbintenissen van dagelijks bestuur waarvan de waarde 5.500 euro exclusief BTW niet te boven gaat en in personeelszaken voor aanstellingen waarvan de duur één jaar niet overschrijdt;

    Rekening houdend met de schaalgrootte van gemeente Koksijde, de zomertewerkstelling met tijdelijke contracten en jobstudenten en de werkbaarheid om het volume aan beslissingen die aan visum onderworpen blijven te verwerken, wordt door de financieel directeur voorgesteld om  te beslissen om van voorafgaand visum vrij te stellen:
    -de financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom waarvan de waarde niet hoger is dan 5.500 euro exclusief BTW.
    -de financiële verbintenissen inzake personeelsuitgaven: de contractuele aanstellingen waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar; Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het visum.

  • Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het bedrag van het presentiegeld wordt bepaald door de gemeenteraad binnen de grenzen vastgesteld door de Vlaamse Regering.

    De Vlaamse Regering heeft de presentiegelden vastgesteld op  minimaal 28,57 euro en maximaal 124,98 euro tegen 100% (gekoppeld aan spilindex 138,01).
    Vanaf 1 juni 2024 is dat minimum 59,45 euro en max. 260,05 euro.

    Het voorstel is om het maximum bedrag toe te kennen.

  • We leggen een wijziging van de rechtspositieregeling Lokaal Bestuur Koksijde voor aan de gemeenteraad.

    We voorzien volgende aanpassing:

    • Inschrijving van de onkostenvergoeding voor onthaalouders in werknemersstatuut, middels een arbeidsovereenkomst voor huisarbeid voor bedienden

    Er werd inmiddels positief advies ingewonnen van het BOC op 20 december 2024. Dit werd ook ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

    In bijlage het ontwerp van de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling van het personeel Lokaal Bestuur Koksijde. De wijziging staat in het groen aangeduid.

  • We leggen een wijziging van het arbeidsreglement van Lokaal Bestuur Koksijde voor aan de gemeenteraad.

    We voorzien volgende aanpassingen:

    • Inschrijven van 50-uren regeling voor onthaalouders in werknemersstatuut, middels een overeenkomst voor huisarbeid voor bedienden
    • Toevoegen van een samenvattende Bijlage XVI mbt de werking van onthaalouders in werknemersstatuut, middels een overeenkomst voor huisarbeid voor bedienden
    • Update van de contactgegevens van de leden van BOC en HOC

    Er werd inmiddels positief advies ingewonnen van het BOC op 20 december 2024. Dit werd ook ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

    In bijlage de gecoördineerde versie van het arbeidsreglement. De wijziging staan in het groen aangeduid.

meerjarenplan

  • Het meerjarenplan 2020-2025(2027) goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2024 voorziet in 2024 de opname van leningen voor maximaal 45.000.000 euro voor de financiering van investeringen. Er werd in maart 2024 een lening opgenomen van 10.000.000 euro. Er werden in 2024 voor een bedrag van 51 miljoen euro vastleggingen geboekt voor investeringsuitgaven. Daarnaast werden investeringssubsidies toegekend voor 1,2 miljoen euro (voorzien bedrag van 9.099.000 euro). Dit brengt een financieringstekort voor 2024 mee van 39 miljoen euro. Van deze bestellingen werd reeds voor 27 miljoen euro gefactureerd door aannemers (omwille van de hogere intresten die ze op rekeningen bij de bank kunnen krijgen ten opzichte van de negatieve rente tot september 2022), wat een grotere hap in de thesaurie betekende dan voorzien. Hierdoor dienden tijdelijke kredieten opgenomen te worden.
    Daarnaast is voorzien in opname van leningen in 2025 van 30.000.000 euro voor de financiering van de in het meerjarenplan opgenomen investeringsuitgaven.

    BBC2020 laat niet toe om meer op te nemen dan voorzien in meerjarenplan.
    Om het financieringstekort van 2024 van 35.000.000 euro te dekken en de financiering van uitgaven in 2025 voor 5 miljoen euro in te dekken, wordt de thesaurie aangevuld met maximaal 40 miljoen euro via opname leningen op langere looptijd.

    Opgenomen leningen worden toegevoegd aan de thesaurie (er wordt geen opnameperiode voorzien, om de kosten die de bank in de marge verrekend, maximaal te beperken). De thesaurie wordt aangewend voor de betaling van lopende uitgaven en inning van de lopende ontvangsten en ook voor de prefinanciering van de investeringen.

    De belastinginkomsten ontvangen we tegen eind eerste semester, de opcentiemen onroerende voorheffing in 6 schijven vanaf 7 juli, wat inhoudt dat er momenteel geen nieuwe thesaurie binnenkomt, maar wel thesaurie de gemeente verlaat (betalen maandelijkse lonen, facturen in exploitatie en investeringen, verzekeringen). Deze wordt momenteel aangevuld met vaste termijnkredieten (intrestlast is duurder op korte termijn dan lange termijn ingevolge inverse rentecurve)

    Rekening houdend met de onderfinanciering in 2024 van de reeds ontvangen facturen voor investeringsuitgaven (-14 miljoen euro), de goedgekeurde meerwerken en verwachte herzieningen van werken de investeringskosten opdrijven, de tragere toekenning en uitbetaling van investeringssubsidies en de impact hiervan op de verwachte evolutie van de thesaurie, is het noodzakelijk de voorwaarden te bepalen om maximaal voor een bedrag van 40.000.000 euro leningen op te nemen in 2025.

    Opnemen leningen voor financiering investeringen valt niet langer onder wet overheidsopdrachten 2016. De regels van concurrentie en marktbevraging moeten ook toegepast worden.

  • Naar aanleiding van de berekening van de tussenkomstaanvragen 2024 (uitgaven 2023) werd vastgesteld door de Vriendenkring voor het (gewezen) personeel van de gemeente Koksijde, van het OCMW Koksijde en van de door de gemeente opgerichte rechtspersonen vzw dat er onvoldoende middelen zijn om deze uit te betalen aan de leden. (dokterskosten, brillen, premies familiale gebeurtenissen,... )

    Op de bestuursvergadering werd daarom beslist om de tussenkomst op het onderdeel dokterskosten te verminderen van 30% naar 25% (op basis van de remgeldteller) Desondanks is er onvoldoende budget om alle kosten te betalen.

    Ook voor de uitgaven tussenkomstaanvragen - dokterskosten 2025 (uitgaven 2024) is de verwachting dat het tekort gelijkaardig zal zijn.

    Hieronder het overzicht van de ontvangen toelagen van de afgelopen jaren; in de periode 2020-2022 werd er door de vzw minder toelagen opgevraagd gezien er op dat ogenblik voldoende middelen waren.

      2024 2023 2022 2021 2020
    OCMW 7.536,45 7.883,70 6.535,68 0,00 7.406,08
    AGB 1.043,37 1.075,05 757,76 0,00 1.041,48
    GEMEENTE 66.150,00 66.150,00 60.000,00 66.150,00 40.000,00

    De Vriendenkring Personeel Koksijde vraagt om voor het laatste werkingsjaar 2025 een verhoging van de toelage met 30.000 euro (voor het tekort van 2024 en 2025)

    Vanaf 2025 schakelen we over naar GSD-V; in het najaar van 2025 zou de vzw Vriendenkring Personeel Koksijde haar werking afsluiten.

     De verhoging van de toelage dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en voorzien te worden in eerstvolgende aanpassing meerjarenplan. 

gemeentelijke toelage

  • Ingevolge het feit dat er binnen de HVZ Brandweer Westhoek geen eensgezindheid is over een verdeelsleutel voor verdeling bijdragen door de gemeenten van het financiële tekort van de begroting 2025, is de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, in het kader van de uitoefening van zijn federaal administratief toezicht, ambtshalve tussengekomen om de toelage van elke gemeente van de zone vast te leggen voor 2025.
    De gouverneur is hierbij gebonden door artikel 68 van de wet van 15 mei 2007 op de civiele veiligheid en moet de daarin opgesomde criteria aanwenden om de verdeling tussen de gemeenten en steden van de zone te bepalen om het tekort van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek in de begroting 2025 aan te zuiveren.

    In bijlage: de gemotiveerde beslissing van de heer gouverneur van West-Vlaanderen van 28 november 2024.

    Bijdrage van Koksijde aan de HVZ Brandweer Westhoek van

    • 1.117.626,02 euro in de gewone dienst (exploitatietoelage)
    • 240.742,63 euro in de buitengewone dienst (investeringstoelage)

belastingreglementen

  • Vanuit het bestuur van Scouts CASA Oostduinkerke komt de vraag of het gemeentebestuur een deel van de kosten voor de keukeninrichting en het vaste meubilair op zich wenst te nemen om de scouts zo de kans te geven om verder in hun werking te investeren. Zelf ramen ze de totale investeringskosten op 100.000 euro waarvan ze 55.000 euro zelf financieren. De gevraagde bijdrage wordt geschat op 45.000 EUR.

    Er wordt aan de raad voorgesteld om voor dergelijke aanvragen een subsidiereglement goed te keuren om dergelijke aanvragen op uniforme wijze te behandelen. De gemeenteraad bepaalt het kader en het college beoordeelt aanvragen en keurt subsidies goed. Het subsidiereglement omvat volgende zaken:

    • Erkende jeugdverenigingen (volgens het jeugddecreet van 23 november 2023) met vestiging op het grondgebied van de gemeente Koksijde en werking gericht op de jeugd van de gemeente Koksijde kunnen een aanvraag indienen tot het bekomen van een niet terug te betalen investeringssubsidie ter verwerving van duurzame roerende en onroerende uitrusting die de jeugdwerking van de vereniging in Koksijde verbeteren. Hieronder vallen onder andere duurzame kampeermaterialen, meubilair, inbouwkasten en panelen, energiezuinige apparaten, speeltoestellen,... Advies met betrekking tot duurzaamheid van de gekozen materialen wordt voorgelegd aan de jeugddienst.
    • Er wordt voorzien om de aanvrager een investeringstoelage van 45% toe te kennen zodat de verenigingen zelf kunnen instaan voor de opvolging, uitvoering en toewijzing van de investeringen.
    • De subsidie dekt 45 % van de effectief gemaakte kosten (inclusief BTW). Het andere deel wordt gefinancierd door de vereniging zelf, waarbij hiervoor geen beroep kan gedaan worden op andere subsidiebronnen vanuit de gemeente, andere door de gemeente gesubsidieerde verenigingen of gemeentelijke adviesraden.
    • De vereniging komt in aanmerking voor een investeringstoelage met een maximumbedrag van 50.000 EUR over een periode van 5 jaar. De vereniging kan dus meerdere aanvragen richten, zolang men binnen deze periode het maximumbedrag niet overschrijdt.
    • Voorafgaand aan de investering wordt aan de jeugddienst (en de financiële dienst) een plan van aanpak (wat wordt aangekocht, waarom en raming van de totale uitgaven) bezorgd, die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het bedrag van de investeringstoelage kan zo tijdig voorzien worden in het meerjarenplan. Als overgangsmaatregel kan deze subsidie aangevraagd worden voor aankopen besteld en/of betaald vanaf 1 oktober 2024, en waarvoor geen geldelijke subsidie vanuit de gemeente werd toegekend.
    • De verenigingen zullen alle facturen die haar in het kader van deze leveringen worden overgemaakt als bewijsstuk in kopie overmaken aan de financiële dienst ter verantwoording van de toegestane investeringstoelage. Op basis van deze verantwoordingsstukken zal voor het aanvaarde deel van deze facturen worden overgegaan tot uitbetaling aan de verenigingen.
    • Indien de verenigingen recht van aftrek hebben voor op de factuur vermelde BTW, dan zal ze dit melden aan de gemeente Koksijde en zal ze deze niet-betaalde BTW niet kunnen vorderen binnen het kader van deze toelage.
    • De verenigingen leggen een verklaring af bij beëindiging van de investeringen waarin op erewoord wordt verklaard dat geen creditnota's ontvangen zijn die niet aan het gemeentebestuur van Koksijde zijn overgemaakt, tevens wordt hierin verklaard dat creditnota's die ontvangen worden tot vijf jaar na beëindiging van de opdrachten in dit verband zullen kenbaar gemaakt worden aan het gemeentebestuur en de bedragen van dergelijke creditnota's zullen teruggestort worden aan het gemeentebestuur ter waarde van het gesubsidieerd deel.
  • Het is de wens van het bestuur om huwelijken buiten het gemeentehuis in openlucht mogelijk te maken. Om huwelijken op een andere locatie dan in het gemeentehuis mogelijk te maken moeten deze bijkomende locaties worden aangeduid door de gemeenteraad. de voorgestelde openluchtlocaties zijn: de KYC in Sint-Idesbald, Golf ter Hille in Oostduinkerke en het binnenplein van Ten Bogaerde in Koksijde.
    Er wordt goedkeuring gevraagd om ook huwelijken te kunnen voltrekken op de hierboven vernoemde locaties. Ook de modaliteiten worden in dit reglement vastgelegd.

  • Het is de wens van het nieuwe bestuur om huwelijksplechtigheden in openlucht mogelijk te maken. Aangezien aan deze huwelijksplechtigheden kosten verbonden zijn dient hiervoor een retributiereglement worden opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad.

  • In het kader van de aanstelling van nieuwe leden voor de adviesraad op gebied van lokale economie, zijn de statuten herzien en aangepast. Met de herziening van de statuten van de Raad voor Lokale Economie komt de ondernemersraad tot stand. Het doel van deze aanpassingen is om de statuten eenvoudiger en transparanter te maken, en een open verbinding te creëren tussen het gemeentebestuur en de ondernemers. 

    Toelichting bij de wijzigingen:

    Artikel 1: naam

    Wijziging omschrijving en naam. Voortaan wordt de Raad voor Lokale Economie, Ondernemersraad genoemd.

    Artikel 2: doel

    §1-2-3 werden anders geformuleerd

    §1. Het adviseren van het gemeentebestuur over alles wat te maken heeft met lokale economie. Dat kan zowel op eigen initiatief als op verzoek van het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de dienst lokale economie.

    §2. Het bedenken van creatieve ideeën en concrete acties die de lokale economie stimuleren en de lokale ondernemers ondersteunen.

    §3. Een klankbord zijn voor ondernemers en zorgen voor een open en constructieve dialoog. Ondernemers verbinden, luisteren naar wederzijdse ideeën en noden. Echte betrokkenheid bij het lokaal economisch beleid creëren door een sterke samenwerking tussen gemeentebestuur en lokale ondernemers aan te moedigen.

    Artikel 3: samenstelling

    Toevoeging §1:

    Ook wordt rekening gehouden met motivatie, deskundigheid, leeftijdsdifferentiatie, geografische spreiding en vertegenwoordiging van verschillende sectoren.

    Wijziging omschrijving en toevoeging §2:

    1° Stemgerechtigd zijn:

    -      één vertegenwoordiger en plaatsvervanger van elke vereniging of organisatie die actief bijdraagt aan de lokale economie in de gemeente Koksijde (UNIZO, Horeca Vlaanderen, BNI, handelaarsbonden, …). De afgevaardigden moeten lid zijn van de vereniging of organisatie die zij vertegenwoordigen en actief ondernemer zijn met vestiging in de gemeente Koksijde (cfr. KBO).
    -      Eén of meerdere actieve ondernemer(s) uit de dienstensector, retail, horeca en recreatiesector, … met een vestiging in de gemeente Koksijde (cfr. KBO).

    2° Niet stemgerechtigd zijn:

    -      schepen Lokale Economie, secretaris van de ondernemersraad, uitgenodigde deskundigen en één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger van elke politieke fractie die actieve ondernemers zijn met vestiging in de gemeente Koksijde (cfr. KBO).

    Toevoeging §4: 

    1° De bijeenkomst van de ondernemersraad is gesloten, tenzij de ondernemersraad beslist dat een welbepaalde bijeenkomst of een deel van de bijeenkomst toegankelijk zal zijn voor het publiek.

    Toevoeging §5:

    1° Het aantal stemgerechtigde leden wordt vastgesteld op maximum 15, waarvan minstens 1/3de vertegenwoordigers uit verenigingen en organisaties inzake lokale economie.

    Toevoeging §6:

    1° Na vernieuwing van de gemeenteraad worden de leden van de ondernemersraad terug aangesteld.

    Volledig nieuwe toevoeging aan de statuten van de ondernemersraad: artikel 4 oproep en artikel 5 werking

  • Ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad moeten nieuwe leden voor de politieke fracties worden aangeduid. Het aantal afgevaardigden wordt vastgesteld op één lid per fractie en een plaatsvervanger; moeten actieve ondernemer zijn met vestiging in de gemeente Koksijde

  • De concessie inzake het recht tot het houden van avondmarkten te Koksijde loopt af. Een nieuwe concessieovereenkomst werd opgemaakt.

    De concessie heeft betrekking op het houden van zes avondmarkten op volgende locaties:

    - zeedijk van Oostduinkerke, Koksijde en Sint-Idesbald. Telkens 2 avondmarkten per locatie

    De minimum concessievergoeding is vastgesteld op 70.000 euro per jaar voor de zes avondmarkten - periode 2025-2027

  • Het bestuur wenst de aanpak tegen zwerfvuil fors op te drijven en een uitgebreid handhavingsbeleid op punt te zetten. 

    Strenge(re) boetes op zwerfvuil en sluikstort zijn noodzakelijk. Zware overtredingen en veelplegers moeten zwaarder gestraft worden, dit door onder meer hogere boetes op te leggen en gemeenschapsdienst te voorzien zodat overtreders zelf afval opruimen.

    De uitrol van dergelijk handhavingsbeleid zal gefaseerd gebeuren.

    Een eerste stap is een hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Sinds 8 januari 2024 zijn een aantal wijzigingen aangebracht aan de Wet betreffende gemeentelijke administratieve sancties van 21 december 2013. 

    Een aantal wijzigingen zijn reeds verwerkt in het huidig reglement (hervastgesteld door de gemeenteraad van 3 juni 2024).

    Volgende wijzigingen zullen worden aangebracht: 

    • Verhoging van de maximale boetegrens voor meerderjarigen naar 500,00 euro in plaats van 350,00 euro, dit conform artikel 4, §1, 1° van de GAS-wet:
    Artikel 16. §1. De sanctionerende ambtenaar kan overeenkomstig dit reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete met een bedrag tot maximum 500 euro voor meerderjarigen en maximum 175 euro voor minderjarigen.

    In de memorie van toelichting wordt duidelijk gemaakt dat die maximale boete mogelijk kan opgelegd worden voor zwerfvuil en sluikstort als de sanctionerend ambtenaar dit gepast vindt. De boete moet wel proportioneel zijn naargelang de inbreuk en er moet ook rekening gehouden worden met eventuele herhaling;

    Voor minderjarigen blijft de maximale geldboete geplafonneerd op 175,00 euro;

    • Door de verhoging van de maximale boetegrens voor meerderjarigen naar 500,00 euro moet ook artikel 18 aangepast worden:

     Artikel 18. De vaststelling van meerdere samenlopende inbreuken op dezelfde reglementen of verordeningen geeft aanleiding tot 1 enkele administratieve geldboete, in verhouding tot de ernst van het geheel van de feiten, zonder dat deze boete het bedrag van 500 euro te boven mag gaan, of 175 euro indien het een minderjarige betreft die de volle leeftijd van 16 jaar heeft bereikt op het ogenblik van de feiten.

    • Artikel 20 en 21 bij onderafdeling II. Gemeenschapsdienst en gas-bemiddeling voor meerderjarigen wordt aangepast (in casu verduidelijking) naar

    Artikel 20. Er kan door de sanctionerende ambtenaar worden voorzien in de volgende alternatieve maatregelen voor de administratieve geldboete:

    - het voorstellen van een gemeenschapsdienst voor meerderjarige: wat betekent dat de overtreder een onbezoldigde prestatie van algemeen belang uitvoert ten gunste van de gemeenschap

    De gemeenschapsdienst, bepaald door de reglementen of verordeningen van de gemeente, mag niet meer dan dertig uur bedragen en moet worden uitgevoerd binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.

    Zij bestaat uit:

    1° een opleiding en/of;

    2° een onbetaalde prestatie onder toezicht van de gemeente of van een door de gemeente aangewezen bevoegde rechtspersoon en uitgevoerd ten behoeve van een gemeentedienst of een publiekrechtelijke rechtspersoon, een stichting of een vereniging zonder winstgevend oogmerk die door de gemeente wordt aangewezen. De gemeenschapsdienst wordt omkaderd door een door de gemeente erkende dienst of door een rechtspersoon die door deze gemeente wordt aangewezen.

    - het voorstellen van een gas-bemiddeling voor meerderjarigen: een maatregel die het voor de overtreder mogelijk maakt om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of schadeloos te stellen of om het conflict te beëindigen, begeleid door een bemiddelaar.

    Artikel 21. De invoering en toepassing van voorgaande alternatieve maatregelen zijn afhankelijk van het vaststellen van gemeentelijke reglementen die de procedure en uitvoeringsmodaliteiten (o.a. de lijst van prestaties die in het kader van de gemeenschapsdienst kunnen worden uitgevoerd) bepalen.

     Het hervastgesteld reglement wordt in bijlage gevoegd.

  • Goedkeuren motie - Militaire basis

    Het dossier van de militaire basis verdient eindelijk een definitieve oplossing. Ondanks de vele inspanningen in het verleden en de talrijke deskundige en uitstekende plannen die reeds werden gemaakt, kon een finale beslissing nog niet bereikt worden. Dit blokkeert verschillende toekomstplannen voor onze gemeente en het creëert onnodige onzekerheid bij de militairen die op de basis werken.

    De gemeenteraad van Koksijde-Oostduinkerke neemt volgende standpunten in:

     

    1/ De helikopters moeten in Koksijde blijven.

    Een effectieve militaire invulling van de basis moet gegarandeerd blijven met operationele en duurzame militaire aanwezigheid in Koksijde. Elk scenario waarbij het domein amper nog gebruikt zou worden en het terrein slechts voor enkele militaire oefeningen (vanuit Oostende) wordt ingezet, kan niet worden gesteund.

     

    2/ De gemeente moet prioritair eigenaar worden van de Noordzijde

    De operationele militaire aanwezigheid wordt best geconcentreerd op de Zuidzijde van de basis (onder de R. Vandammestraat), zodat de Noordzijde (boven de R. Vandammestraat) vrij komt en volledig door de gemeente prioritair kan worden aangekocht. In voorbereiding van de aankoop worden idealiter reeds gebruiksovereenkomsten onderhandeld, zodat een versnelde ingebruikname al onmiddellijk op het terrein voelbaar wordt.

     

    3/ Een evenementenweide en toekomstperspectief voor de West Aviation Club (WAC)

    De gemeenteraad is ook vragende partij om het stuk terrein te verwerven dat onmiddellijk aansluit op de mobilhomeparking aan de Kerkstraat / Burgweg. Op de grasvlakte zou een tijdelijke evenementenweide kunnen worden aangelegd. De toegang tot de landingsbaan kan een nieuwe locatie bieden aan de WAC.

     

    4/ Verhuis van de gemeentelijke werven biedt ruimte voor betaalbaar wonen

    Wanneer de activiteiten van het Depôt van Koksijde en van de Werf van Oostduinkerke kunnen verhuizen naar de Noordzijde van de Basis, komt er ruimte vrij in het hartje van Koksijde dorp en in Oostduinkerke Dorp. Deze zones zullen worden ingezet voor projecten rond betaalbaar wonen voor eigen inwoners.

  • De grote watersportzone tussen de watersportclubs Sycod en Windekind is een gigantisch succes en dient absoluut behouden te blijven.

    De gemeenteraad van Koksijde-Oostduinkerke neemt volgende standpunten in:

     

    1/ De watersportzone wordt verder uitgebreid aan de Westzijde

    De zone is nu gericht op de ruimte tussen de watersportclubs. Bij (Noord)Oostenwind kunnen watersporters in de zwemzone belanden ter hoogte van de Twenty-One. Om dit te vermijden is vandaag een bufferzone voorzien.

    De watersportzone dient naar het Westen te worden uitgebreid (de oude bufferzone wordt daarbij watersportzone) en een nieuwe aansluitende bufferzone dient logischerwijze te worden voorzien.

     

    2/ De grote watersportzone wordt verlengd tot het gánse jaar

    De watersportzone is nu juridisch enkel in de zomermaanden voorzien. De rest van het jaar is het watersporten eigenlijk planmatig beperkt tot de insteekzones ter hoogte van de watersportclubs. Dit sluit niet aan op de realiteit waarbij watersporters over dermate aangepast (thermisch) materiaal beschikken dat hen toelaat ook in de winter te sporten.

    De gemeenteraad vraagt daarom om de grote watersportzone het ganse jaar door in te richten.

     

    3/ Een flexibele zwemzone wordt mogelijk bij rustig zomerweer

    Bij mooi zomerweer en weinig wind wordt de watersportzone minder gebruikt. De zeilbootjes die uitvaren mijden bovendien eerder de branding. De realiteit leert dat mensen er op die momenten gaan zwemmen, terwijl dit een onbewaakte zone is en zwemmen er dus niet is toegelaten. Dit kan zorgen voor mogelijke onveilige situaties.

    Daarom vraagt de gemeenteraad om een flexibele zwemzone mogelijk te maken. Deze zone wordt afgebakend door beachvlaggen die in het strand worden geplant (geen boeien in zee die watersporters zouden hinderen), ze wordt ingericht en gecontroleerd door strandredders en ze kan maximaal de lengte omvatten tussen de Fairybankhelling en de Cottagelaan.

  • De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) is een adviesorgaan dat zijn bestaan gestoeld ziet in de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening. 

    Het is een verplichte adviesraad, samen te stellen door de gemeenteraad, die decretale taken heeft, vooral in de planningsprocessen. 

    De samenstelling is enerzijds afhankelijk van het aantal inwoners (voor wat betreft het aantal leden), en anderzijds van de eigenheid van de gemeente (maatschappelijke geledingen).  Voor gemeenten met een inwonersaantal tussen de 10.000 en 30.000 bestaat de Gecoro uit minimum 9 en maximum 13 leden.  Daarvan moet minstens 1/4de uit deskundigen bestaan en moeten minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen.  Daarbij worden in ieder geval volgende geledingen als onderling verschillend beschouwd:

    • milieu- en natuurverenigingen
    • verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers
    • verenigingen van handelaars
    • verenigingen van landbouwers
    • verenigingen van werknemers

    Dat wil zeggen dat in functie van het minimum aantal geledingen geen verenigingen in rekening kunnen worden gebracht die tot dezelfde maatschappelijke geleding behoren.

    De samenstelling van de vorige Gecoro was de volgende:

    • 4 deskundigen inclusief de voorzitter
    • 2 vertegenwoordigers uit verenigingen natuur/milieu
    • 1 vertegenwoordiger uit verenigingen voor handelaars
    • 2 vertegenwoordigers uit verenigingen vastgoed/bouwpromotie
    • 1 vertegenwoordiger uit vereniging van landbouwers 
    • 1 vertegenwoordiger uit vereniging van werkgevers/zelfstandigen

    Om meer diversiteit en inspraak te creëren worden twee nieuwe geledingen toegevoegd en wordt de hierna beschreven samenstelling voorgesteld.
    Voor de sector:

    - experten

    • 4 deskundigen inclusief de voorzitter (onder de overige deskundigen zal een ondervoorzitter worden aangewezen)
    - omgeving:
    • 1 vertegenwoordiger uit een vereniging voor natuur/milieu
    • 1 vertegenwoordiger uit een vereniging van landbouwers
    - economie:
    • 1 vertegenwoordiger uit een vereniging van vastgoed of bouwpromotie
    • 2 vertegenwoordiger uit een vereniging voor handelaars
    • 1 vertegenwoordiger uit een vereniging van werkgevers of zelfstandigen
    - samenleving:
    • 2 vertegenwoordigers uit een vereniging voor jeugd en/of gezinnen
    • 1 vertegenwoordiger uit een vereniging van de socio-culturele sector of een sportvereniging

    Elk lid, m.u.v. de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Voor de maatschappelijke geledingen levert elk lid zijn eigen plaatsvervanger aan. Voor deskundigen geldt deze voorwaarde niet daar zij zich persoonlijk kandidaat stellen, zonder plaatsvervanger.

    Volgens de geldende regelgeving mogen adviesraden max. voor 2/3den uit personen van hetzelfde geslacht bestaan om geldige adviezen of beslissingen te kunnen uitbrengen. Daarom wordt in de oproep tot kandidatuurstelling als bijkomende voorwaarde gesteld dat elke vereniging twee vertegenwoordigers naar voor schuift van een verschillend geslacht, met telkens een plaatsvervanger van hetzelfde gender.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

aanstellen afgevaardigden igs

Besloten

personeel

  • Er is een noodzaak om bijkomende medewerkers aan te stellen als vaststellers in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
    De kandidaten, zoals in bijlage vermeld, hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool, gevolgd en met gunstig gevolg voltooid.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige