De voorzitter opent de zitting op 20/01/2025 om 19:06.
De voorzitter heet iedereen van harte welkom; hij wil zich verontschuldigen voor eventueel stuntelen, onvoldoende kennis van informatica laten prevaleren op goede wil, maar zeg dat tijd voor raad en expertise hem wel zullen leiden tot grotere competentie; hij drukt de wens uit van de Duitse filosofe Hannah Arendt: elke idee is een nieuwe geboorte, laten we luisteren naar elkaar, laat ieder idee een nieuwe geboorte zijn, ongeacht meerderheid of oppositie, wat je kan terugdoen aan de gemeenschap.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 2 december 2024 worden goedgekeurd
Art. 2: De notulen van de raadszitting van 5 december 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op art. 38 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde;
Overwegende dat de gemeenteraad bij aanvang van een zittingsperiode een huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dient vast te stellen;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement voor elke bestuursperiode dient te worden hervastgesteld en het ontwerp door de voorzitter van de gemeenteraad, de fractieleiders en de algemeen directeur werden besproken;
Overwegende dat het ontwerp van huishoudelijk reglement voldoet aan de nieuwe decretale bepalingen en aan de manier van zitting houden van de gemeenteraad van Koksijde;
Art. 1: Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Koksijde, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt vastgesteld.
Gelet op art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat ingevolge art. 36, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, 4 gemeenteraadscommissies worden opgericht;
Overwegende dat ingevolge art. 26 § 2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad elke fractie minimum door één gemeenteraadslid vertegenwoordigd wordt; De zetels voor de commissieleden worden verdeeld door het aantal commissieleden (9) te delen door het aantal gemeenteraadsleden, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke fractie binnen de raad beschikt; het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan; de restzetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de voormelde bewerking;
Overwegende dat ingevolge voormeld artikel 1 mandaat wordt voorzien voor De Nieuwe Lijst, 3 mandaten voor Team8670 en 4 mandaten voor Samen N-VA;
Overwegende dat de voordrachtsakten aan de verschillende fractievoorzitters werden toegestuurd en werden afgegeven aan de algemeen directeur die de akten op hun formele regelmatigheid heeft beoordeeld;
Art. 1: De gemeenteraadscommissie Financiën, personeel en Satellietdiensten wordt als volgt samengesteld: de raadsleden Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Adelheid Hancke, Koen Ringoot, Ivan Vancayseele, Elke Pillen, Bieke Dalle en Bart Pieters
Art. 2: De gemeenteraadscommissie Vrije tijd wordt als volgt samengesteld: de raadsleden Dominique Vanbillemont, Eddy Blomme, Dirk Decorte, Siegline Driesse, Greta Cambier, Cindy Vlaminck, Elwin Van Herck en Carlos Vanden Bussche
Art. 3: De gemeenteraadscommissie Ruimte & Infrastructuur wordt als volgt samengesteld: de raadsleden Koen Ringoot, Adelheid Hancke, Danny Geryl, Jeroen Thieren, Greta Cambier, Julie Paelinck, Alain De Coster en Stéphanie Anseeuw
Art. 4: De gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs wordt als volgt samengesteld: de raadsleden Siegline Driesse, Dirk Decorte, Jeroen Thieren, Eddy Blomme, Greta Cambier, Elke Pillen, Katleen Calcoen en Cindy Vlaminck
Gelet op art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op art. 37 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 januari 2025;
Overwegende dat ingevolge het huishoudelijk reglement de voorzitter wordt aangeduid door de gemeenteraad en geen lid mag zijn van het college van burgemeester en schepenen;
bij geheime stemming:
Art. 1: Jeroen Thieren, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Financiën, Personeel en Satellietdiensten
Art. 2: Ivan Vancayseele, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd
Art. 3: Eddy Blomme, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Ruimte en Infrastructuur
Art. 4: Elke Pillen, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als voorzitter van de gemeenteraadscommissie Burger & Welzijn en Onderwijs
Gelet op artikel 41 tweede lid, 8° van het decreet van 22 december 2017 op het lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten en latere wijzigingen; gelet op het KB plaatsing van 18 april 2017 en het KB uitvoering van 14 januari 2013 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 waarbij het begrip dagelijks bestuur wordt gedefinieerd; dat dit besluit ophoudt te bestaan op 1 februari 2025;
Overwegende dat voor een vlotte en efficiënte interne werking van de dienstverlening het decreet voorziet in delegatie van bevoegdheden inzake te definiëren dagelijks bestuur, waarbij:
- het college bevoegd wordt voor de vaststelling van de wijze van gunnen en de voorwaarden van opdrachten die tot het dagelijks bestuur behoren;
- het college kan beslissen tot delegatie van bepaalde aangelegenheden van dagelijks bestuur aan de algemeen directeur;
- de algemeen directeur binnen de perken van dagelijks bestuur provisies kan toekennen aan bepaalde personeelsleden voor geringe exploitatie-uitgaven;
dat wat het “dagelijks bestuur” overschrijdt een bevoegdheid van de gemeenteraad blijft;
Overwegende dat de gedelegeerde bevoegdheid niet geldt voor subsidies, investeringstoelagen, borgstellingen en daden van beschikking van onroerende goederen.
Overwegende dat de gemeenteraad het begrip “dagelijks bestuur” moet invullen om een efficiënte werking van haar diensten te kunnen garanderen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1: Onder “dagelijks bestuur”, zoals opgenomen in artikel 41 tweede lid, 8° van het decreet van 22 december 2017 op lokaal bestuur moet worden verstaan:
Art. 2: De besluiten door het college van burgemeester en schepenen genomen met toepassing van onderhavig reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, kunnen door de gemeenteraadsleden worden ingezien in de notulen van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 3: Deze beslissing treedt in werking op 1 februari 2025 en is geldig tot 1 februari 2031, behoudens intrekking of wijziging door de gemeenteraad.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 houdende bepaling van de van visum vrijgestelde verrichtingen;
Gelet op artikel 266 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018 dat de categorieën van verrichtingen die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting bepaalt;
Overwegende dat bovenvermelde bepalingen bepalen dat volgende categorieën van verrichtingen niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting:
- de aanstelling van statutaire personeelsleden;
- de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
- de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
- de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 50.000 euro;
- de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijks bedrag lager is dan 25.000 euro;
- de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10.000 euro;
Dat momenteel van visum vrijgesteld zijn alle verbintenissen van dagelijks bestuur waarvan de waarde 5.500 euro exclusief BTW niet te boven gaat en in personeelszaken voor aanstellingen waarvan de duur één jaar niet overschrijdt;
Rekening houdend met de schaalgrootte van gemeente Koksijde, de zomertewerkstelling met tijdelijke contracten en jobstudenten en de werkbaarheid om het volume aan beslissingen die aan visum onderworpen blijven te verwerken, wordt door de financieel directeur voorgesteld om te beslissen om van voorafgaand visum vrij te stellen:
a. de financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom waarvan de waarde niet hoger is dan 5.500 euro exclusief BTW.
b. De financiële verbintenissen inzake personeelsuitgaven: de contractuele aanstellingen waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar; Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het visum.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1: Volgende financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom worden van de visumverplichting uitgesloten:
a. de financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom waarvan de waarde niet hoger is dan 5.500 euro exclusief BTW.
b. De financiële verbintenissen inzake personeelsuitgaven: de contractuele aanstellingen waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar; Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het visum.
Art. 2: Deze beslissing treedt in werking vanaf 01 februari 2025. De beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 houdende vaststelling van de van visum vrijgestelde verrichtingen wordt opgeheven met ingang van 1 februari 2025.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Gelet op artikel 17, § 2 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat het bedrag van het presentiegeld wordt bepaald door de gemeenteraad binnen de grenzen vastgesteld door de Vlaamse Regering;
Gelet op artikel 18 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris;
Overwegende het voorstel om het maximum bedrag toe te kennen;
Art. 1: Het presentiegeld voor de aanwezigheid van de gemeenteraadsleden op de gemeenteraad en op gemeenteraadscommissies wordt vastgesteld op 124,98 euro tegen 100% (gekoppeld aan spilindex 138,01).
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en 2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2023 tot goedkeuring van de rechtspositieregeling van Lokaal Bestuur Koksijde;
Gelet op het protocol van akkoord in het bijzonder overlegcomité van 20 december 2024;
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen op 20 januari 2025;
Overwegende dat de vooropgestelde wijzigingen aan het arbeidsreglement volgende doelstelling beogen:
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen wijzigingen aan de rechtspositieregeling van het Lokaal Bestuur Koksijde worden goedgekeurd.
Art. 2: Deze rechtspositieregeling komt in de plaats van alle voorgaande rechtspositieregelingen en hun bepalingen.
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 tot vaststelling van het arbeidsreglement van de Lokaal Bestuur Koksijde;
Gelet op het protocol van akkoord van het BOC van 20 december 2024;
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2025;
Overwegende dat de vooropgestelde wijzigingen aan het arbeidsreglement volgende doelstellingen beogen:
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen arbeidsreglement van het Lokaal Bestuur Koksijde wordt goedgekeurd.
Art. 2: Dit arbeidsreglement komt in de plaats van alle voorgaande arbeidsreglementen en hun bepalingen.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025(2027), goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2024;
Overwegende de noodzaak om maximaal voor een bedrag van 40.000.000 euro leningen op te nemen met looptijd 20 jaar met vaste of variabele rentevoet aan te gaan om de financiering van de investeringen op te vangen en zo de thesaurie tot eind 2024 positief te houden;
Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025(2027) voorziet in de opname van maximaal 45.000.000 euro in boekjaar 2024 (waarvan reeds 10.000.000 euro opgenomen werd in maart 2024) en maximaal 30.000.000 euro in boekjaar 2025;
Overwegende de onderfinanciering in 2024 van de reeds ontvangen facturen voor investeringsuitgaven (-14 miljoen euro), de goedgekeurde meerwerken en verwachte herzieningen van werken de investeringskosten opdrijven, de tragere toekenning en uitbetaling van investeringssubsidies en de impact hiervan op de verwachte evolutie van de thesaurie, is het noodzakelijk de voorwaarden te bepalen om maximaal voor een bedrag van 40.000.000 euro leningen op te nemen in 2025;
Overwegende de noodzaak tot het vastleggen van de voorwaarden waaraan de inschrijvers, door de bankenautoriteit erkende financiële instellingen, moeten voldoen en die van toepassing zijn op de specificiteit van de opdracht met het oog op de vergelijkbaarheid van de inschrijvingen die de keuze voor de meest voordelige aanbieding mogelijk maken; dat een bestek met nummer FIN/LEN/2025-XXX opgemaakt door de financieel directeur en in functie van de thesaurie in één of meerdere aanbestedingen wordt in de markt gezet tot een maximaal bedrag van 40.000.000 euro; dat dit bestek wordt overgemaakt aan de bankinstellingen die zich vroeger daarvoor al aanmeldden bij ons bestuur en aan de instellingen die vroeger een offerte indienden;
Art. 1: De opdracht om leningen voor een maximaal bedrag van 40.000.000 euro aan te gaan voor de financiering van investeringen van 2024-2025 wordt goedgekeurd.
Art. 2: De voorwaarden vastgelegd in besteknummer FIN/LEN/2025-XXX opgenomen in bijlage, worden goedgekeurd.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en de gunning van de opdracht tot een maximaal bedrag van 40.000.000 euro.
Art.4: In afwachting van de opname van leningen worden de investeringsuitgaven gefinancierd uit de thesaurie.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 23°;
Overwegende dat de Vriendenkring voor het (gewezen) personeel van de gemeente Koksijde, van het OCMW Koksijde en van de door de gemeente opgerichte rechtspersonen vzw in de jaren 2020-2022 minder toelagen werden opgevraagd dan nodig gelet er op dat ogenblik voldoende financiële middelen aanwezig waren; dat men nu 30.000 EUR tekort heeft om de tussenkomstaanvragen 2024 en 2025 uit te betalen; dat de vereniging na 2025 de werking stopt.
Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van een bijkomende éénmalige nominatieve subsidie aan de Vriendenkring voor het (gewezen) personeel van de gemeente Koksijde, van het OCMW Koksijde en van de door de gemeente opgerichte rechtspersonen vzw ten bedrage van 30.000,00 EUR, wat de totale subsidie voor 2025 op 96.150 EUR brengt.
Art. 2: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op de artikel 68 van de wet van 15 mei 2007 op de civiele veiligheid;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Overwegende dat, bij gebreke aan overeenstemming tussen de gemeenten en steden van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek, de gouverneur ambtshalve is tussengekomen om het aandeel van elke gemeente of stad in het tekort van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek te bepalen, rekening houdend met de bepalingen vastgelegd in artikel 68 van de wet op de civiele veiligheid;
Overwegende de beslissing van de heer gouverneur van West-Vlaanderen van 28 november 2024, ter kennis gebracht per aangetekend schrijven op 3 december 2024, in bijlage bij dit besluit;
Overwegende dat deze beslissing inhoudt dat de gemeente Koksijde aan de HVZ Brandweer Westhoek een toelage geeft van 1.117.626,02 euro in de gewone dienst (exploitatietoelage) en van 240.742,63 euro in de buitengewone dienst (investeringstoelage);
Overwegende dat de kredieten voorzien voor 2025 in de meerjarenplanwijziging nr 7 periode 2020-2025(2027) volstaan;
Art. 1: Kennis wordt genomen van de beslissing van 28 november 2024 van de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen houdende ambtshalve vaststelling van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone Brandweer Westhoek voor het jaar 2025.
Art. 2: De gemeentelijke bijdrage 2025 van de gemeente Koksijde aan de gewone en buitengewone dienst van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek wordt in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan aangepast, zoals bepaald in de beslissing van de heer gouverneur van 28 november 2024 en wordt goedgekeurd voor 1.117.626,02 euro in de gewone dienst (exploitatietoelage) en voor 240.742,63 euro in de buitengewone dienst (investeringstoelage).
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 23°;
Overwegende de vraag vanuit het bestuur van Scouts CASA Oostduinkerke of het gemeentebestuur een deel van de kosten voor de keukeninrichting en het vaste meubilair op zich wenst te nemen om de scouts zo de kans te geven om verder in hun werking te investeren;
Overwegende dat de financiële dienst voorstelt om voor dergelijke aanvragen een subsidiereglement op te maken om deze aanvragen op uniforme wijze te behandelen; dat de gemeenteraad het kader bepaalt en het college van burgemeester en schepenen de aanvragen beoordeelt en subsidies goedkeurt;
Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan het subsidiereglement Infrastructuursubsidie jeugdinitiatieven.
Art. 2: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op artikel 40 §3 en artikel 41 lid 2 °9 en de artikelen 285, 286, 287 en 288 ,van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 165/1 (oud) Burgerlijk Wetboek;
Overwegende de vraag van het bestuur om huwelijksplechtigheden buiten het gemeentehuis mogelijk te maken;
Overwegende de bepaling van het burgerlijk wetboek waarin wordt bepaald dat de gemeenteraad naast het gemeentehuis ook andere plaatsen kan aanduiden waarop de huwelijksplechtigheden kunnen worden voltrokken.
Overwegende dat het moet gaan om openbare plaatsen met een neutraal karakter die op het grondgebied van de gemeente liggen en waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft.
Overwegende dat de in het reglement opgenomen locaties hieraan voldoen.
Artikel 1 - locatie
Art. 1.1
Een huwelijksplechtigheid kan binnen worden voltrokken op de volgende locatie: Kokpit, gemeentehuis Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde
Art. 1.2
§.1 Een huwelijksplechtigheid kan in openlucht worden voltrokken op volgende locaties:
§2. Huwen in openlucht is enkel mogelijk in de periode tussen 1 mei en 30 september en dit enkel wanneer de weersomstandigheden het toelaten.
In geval er door de kandidaat-trouwers wordt gekozen om de huwelijksplechtigheid te laten doorgaan in openlucht beslist de dienst Burgerzaken, ten laatste om 12uur op de werkdag voorafgaand aan het huwelijk, op basis van de weersvoorspellingen of de huwelijksplechtigheid in openlucht kan doorgaan. Bij ongunstige weersomstandigheden zal de huwelijksplechtigheid worden voltrokken in de Kokpit van het gemeentehuis Koksijde.
§3. De locaties in openlucht waar de huwelijksplechtigheid wordt voltrokken zijn openbaar en blijven ten allen tijde voor het publiek toegankelijk. Het is niet toegestaan om de openluchtlocatie af te sluiten.
§4. Op de openluchtlocaties worden geen (ceremonie-)wagens toegestaan tot op de plaats van de huwelijksvoltrekking.
§5. Het lokaal bestuur voorziet 20 stoelen op de openlucht locaties. Indien de kandidaat-trouwers hiervan gebruik willen maken moeten zij deze zelf opzetten en opruimen binnen het toegewezen tijdsslot. Indien gewenst kunnen de kandidaat-trouwers eigen materiaal voorzien. Dit moet voorafgaand worden voorgelegd aan het gemeentebestuur. Het eigen materiaal moet door de kandidaat-trouwers zelf worden opgezet en opgeruimd binnen het toegewezen tijdsslot.
Het lokaal bestuur voorziet een tafel, een pupiter en een draagbare microfoon om te gebruiken tijdens de huwelijksplechtigheid.
§6. Het lokaal bestuur is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.
§7. Het gemeentebestuur heeft ten allen tijde het recht om de voltrekking van het huwelijk in openlucht te annuleren wegens veiligheidsredenen.
Artikel 2 - tijdstip
De huwelijksplechtigheid kan worden voltrokken op volgende tijdstippen:
Het uur van de plechtigheid wordt tijdens de huwelijksaangifte afgesproken. De tijdstippen van de huwelijken die op dezelfde dag voltrokken worden, worden op elkaar afgestemd voor wat betreft het uur en de locatie. Hierbij is het eerst aangegeven huwelijk bepalend.
Artikel 3 - toepassingsgebied
Dit reglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 januari 2025 en is van toepassing op huwelijksplechtigheden waarvan de aangifte gebeurt na de datum van goedkeuring door de gemeenteraad van dit nieuwe reglement.
Gelet op artikel 40 §3 en artikel 41, lid 2 °14 en de artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017;
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 en latere wijzigingen betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de ambtenaar van burgerlijke stand zich voor een huwelijk in openlucht verplaatst van het gemeentehuis naar de betreffende locatie waarbij zowel diens verplaatsingstijd als verplaatsingskost in rekening moet worden gebracht;
Overwegende dat voor een huwelijk in openlucht materiaal door de gemeentelijke diensten moet worden voorzien;
Overwegende dat de noodzaak bestaat om de kosten verbonden aan het houden van een huwelijksplechtigheid in openlucht te verhalen op de kandidaat-trouwers;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente;
Overwegende het advies van de financiële dienst;
Artikel 1:
Te rekenen vanaf 21 januari 2025 wordt, voor onbepaalde termijn, een retributie gevorderd ter vergelding van administratieve lasten (aanvoer materiaal), verplaatsingstijd en -kosten van personeel en ambtenaar burgerlijke stand bij huwelijken die worden voltrokken in openlucht voor de aangiften gedaan vanaf dezelfde datum.
Artikel 2
De retributie voor de voltrekking van huwelijken in openlucht bedraagt 150 euro en dekt de kosten die de gemeente maakt voor aanvoer materiaal, verplaatsingstijd en verplaatsingskosten van gemeentelijk personeel en de ambtenaar van de burgerlijke stand.
De retributie is verschuldigd door hen, in wiens voordeel of op wiens aanvraag de plechtigheid plaatsheeft en is onmiddellijk contant te betalen bij aangifte van het huwelijk, op gewoon verzoek.
Artikel 3:
Wanneer de huwelijksplechtigheid omwille van de weersomstandigheden, overmacht of veiligheidsredenen niet kan doorgaan in openlucht wordt de in artikel 2 betaalde retributie terugbetaald. Er is in dit geval door het gemeentebestuur geen intrest verschuldigd voor de termijn tussen de betaling en de terugbetaling van de retributie. De terugbetaling gebeurt op naam van de persoon die de retributie eerst betaalde en conform de modaliteiten zoals bepaald in het huishoudelijk reglement betreffende de huwelijksplechtigheden zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 januari 2025.
Artikel 4:
§1. Indien de betaling niet gebeurde op het moment van de aangifte van het huwelijk, dan moet de retributie betaald worden op factuur binnen de veertien kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
§2. De schuldenaar van de retributie, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van 7 kalenderdagen, volgend op de factuurdatum, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement. Indien de schuldenaar van de retributie, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.
§3 Indien de retributie niet tijdig betaald wordt overeenkomstig artikel 4 §1 worden volgende kosten aangerekend voor het verzenden van een niet-aangetekende aanmaning en het verzenden van een aangetekende aanmaning:
- Verzending van een niet aangetekende maning: Geen kosten
- Verzending van een aangetekende maning: € 10,00
De kosten voor het verzenden zowel een niet-aangetekende als aangetekende aanmaning zijn ten laste van de schuldenaar van de retributie.
§4. Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
§5. Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
§6. De kosten van de invorderingsprocedure zijn ten laste van de in gebreke blijvende schuldenaar.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Raad voor Lokale Economie door de gemeenteraad op 29 november 2021;
Overwegende dat nieuwe leden moeten worden aangesteld voor een adviesraad op het gebied van lokale economie;
Overwegende dat de wijzigingen van de statuten de ondernemersraad transparanter en eenvoudiger maken;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen statuten van de ondernemersraad (voormalige Raad voor Lokale economie) worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op de statuten van de raad voor Lokale Economie;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Dominique Vanbillemont en Jeroen Thieren als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Ives Roose en Laurenzo Moerman als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Kevin Vandewoude en Tony Vandenbroucke als plaatsvervanger
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 41 11°;
Gelet op het Koninklijk besluit van 14 januari 2013, herwerkt op 4 september 2023, tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat de huidige concessie voor het recht tot het houden van avondmarkten in Koksijde afloopt;
Overwegende dat het aangewezen is om deze uitbating opnieuw aan te besteden;
Overwegende het ontwerp van lastenboek, opgesteld door de gemeentelijke administratie;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op het voorgestelde lastenboek;
Overwegende dat de concessie zal verleend worden na open aanbesteding zonder opbod, voor de duur van 3 jaar;
Overwegende dat een minimum concessievergoeding wordt voorgesteld van 70.000 euro per jaar voor de 6 avondmarkten;
Art. 1: Het lastenboek met de concessievoorwaarden voor het recht tot het houden van 6 avondmarkten te Koksijde, periode 2025-2027, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De minimum concessievergoeding voor de open aanbesteding zonder opbod wordt vastgesteld op 70.000 euro per jaar voor de 6 avondmarkten.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, tweede lid, 2°;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 EN f103, vastgesteld met automatische werkende toestellen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2020 tot aanstelling van de ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve sancties;
Gelet op het politiereglement van 26 juni 2023 betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2024 tot goedkeuring van het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemengde inbreuken;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2024 tot hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat er geen schriftelijk advies van de jeugdraad noodzakelijk is aangezien de toepassing ten aanzien van de minderjarigen niet wordt gewijzigd;
Overwegende dat de gemeenten, ten behoeve van de inwoners, moeten waken over de openbare orde met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid en de openbare overlast op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen;
Overwegende dat daardoor een verhoging van de maximale boetegrens naar 500,00 euro noodzakelijk is;
Art. 1: Het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties d.d. 3 juni 2024 wordt opgeheven.
Art. 2: Het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Koksijde, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad vraag het college van burgemeester en schepenen om actieve stappen te zetten om deze beleidskeuzes effectief te realiseren.
De gemeenteraad vraag het college van burgemeester en schepenen om actieve stappen te zetten om deze beleidskeuzes effectief te realiseren.
Gelet op artikels 40 en 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet de VCRO titel 1, hfst. 2, afd. 3, art. 1.3.3;
Gelet het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Overwegende de noodzaak en verplichting tot aanstelling van een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening;
Overwegende dat de gemeenteraad de maatschappelijke geledingen dient vast te leggen;
Overwegende dat er geopteerd wordt voor meer inspraak vanuit diverse bevolkingsgroepen;
Overwegende dat volgende samenstelling wordt voorgesteld uit volgende sectoren
- experten
4 deskundigen inclusief de voorzitter (onder de overige deskundigen zal een ondervoorzitter worden aangewezen)
- omgeving:
1 vertegenwoordiger uit een vereniging voor natuur/milieu
Overwegende dat elk lid, m.u.v. de voorzitter, over een plaatsvervanger moet beschikken;
Overwegende het voorstel dat voor de voorgestelde maatschappelijke geledingen elk lid over een eigen plaatsvervanger beschikt; Overwegende dat voor deskundigen deze voorwaarde niet geldt daar zij zich persoonlijk kandidaat stellen, zonder plaatsvervanger.
Overwegende de geldende regelgeving dat adviesraden max. voor 2/3den uit personen van hetzelfde geslacht mogen samengesteld zijn om geldige adviezen of beslissingen te kunnen uitbrengen; overwegende dat daarom wordt voorgesteld om in de oproep tot kandidatuurstelling als bijkomende voorwaarde op te leggen dat elke vereniging bij voorkeur twee vertegenwoordigers naar voor schuift van een verschillend geslacht, met telkens een plaatsvervanger van hetzelfde gender.
Art. 1: De samenstelling van de Gecoro wordt als volgt goedgekeurd:
- voor de experten:
- voor de sector omgeving:
Art. 2: De oproep tot kandidatuurstelling gebeurt via Tij-dingen, via de gemeentelijk website en via social media en waarbij als bijkomende voorwaarde wordt opgelegd dat elke vereniging bij voorkeur twee vertegenwoordigers naar voor schuift van een verschillend geslacht, met telkens een plaatsvervanger van hetzelfde gender.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 246;
Gelet op de statuten van de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke vzw, artikel 23;
Overwegende dat de gemeente Koksijde in de Raad van Bestuur VVV, zoals vermeld in artikel 23 van de statuten VVV, als volgt moet worden samengesteld:
"De gemeente Koksijde, vertegenwoordigd door 12 gemeenteraadsleden voorgedragen en afgevaardigd door de gemeenteraad van de gemeente Koksijde. Iedere politieke fractie wordt minimaal vertegenwoordigd. De burgemeester en schepen die het toerisme onder zijn bevoegdheid heeft, maken ambtshalve deel uit van de raad van bestuur en zijn stemgerechtigd.";
Overwegende dat de vertegenwoordigers van de gemeente Koksijde in de raad van bestuur VVV worden benoemd voor de duur van de legislatuur;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: De gemeenteraad vaardigt volgende personen af als leden van de raad van bestuur van Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke vzw VVV:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van de West-Vlaamse Intercommunale WVI;
Overwegende dat ingevolge de statuten van de de West-Vlaamse Intercommunale WVI na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 kandidaat-bestuurder
- 1 kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid;
- 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming :
Art. 1: Patricia Vandenbroucke voor te dragen als kandidaat-bestuurder van de WVI.
Art. 2: Julie Paelinck voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid in de raad van bestuur van de WVI.
Art. 3: Sander Loones wordt verkozen als vertegenwoordiger, met Peter Hillewaere als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van de WVI.
Art. 4: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 235;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde;
Overwegende dat na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan tot het aanduiden van 12 leden van de raad van bestuur;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Volgende personen worden aangeduid voor de raad van bestuur van het AGB Koksijde :
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van Aquaduin (IWVA ov.) na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 vertegenwoordiger in de raad van bestuur
- 1 kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid
- 8 vertegenwoordigers voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming
Art. 1: Björn Cools voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Aquaduin (IWVA ov.).
Art. 2: Stéphanie Anseeuw voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid in de raad van bestuur van Aquaduin (IWVA ov.).
Art. 3: Raadsleden Dirk Decorte, Koen Ringoot, Jeroen Thieren, Dominique Vanbillemont, Ivan Vancayseele, Greta Cambier, Julie Paelinck en Bart Pieters voor te dragen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov.).
Art. 4: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV) na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 bestuurder voor de raad van bestuur (2 voordrachten, man en vrouw, met aanduiding van voorkeur)
- 1 kandidaat bestuurder met raadgevende stem van minderheid voor de raad van bestuur
- 1 vertegenwoordiger, alsook plaatsvervanger, voor de algemene vergadering
bij geheime stemming
Art. 1: Dirk Decorte voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van IKWV.
Art. 2: Bieke Dalle voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid in de raad van bestuur van IKWV.
Art. 3: Dominique Vanbillemont voor te dragen als vertegenwoordiger, met Ivan Vancayseele als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van IKWV.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van de VZW Bejaardenzorg KEI;
Overwegende dat het gemeentebestuur Koksijde 3 afgevaardigden mag aanduiden als lid van de algemene vergadering en deze drie leden worden aangeduid als kandidaat bestuurder van de raad van bestuur;
bij geheime stemming met : 9 stemmen voor Katleen Calcoen, 9 voor Alain De Coster, 17 voor Rita Gantois, 17 voor Dominique Vanbillemont, 17 voor Ivan Vancayseele en 9 voor Cindy Vlaminck
Art. 1: Rita Gantois, Dominique Vanbillemont en Ivan Vancayseele voor te dragen als lid van de algemene vergadering en kandidaat-bestuurder van vzw Bejaardenzorg KEI.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van Fluvius West de gemeente Koksijde in het Regionaal bestuurscomité vertegenwoordigd wordt door 1 gemeenteraadslid voorgedragen en afgevaardigd door de gemeenteraad;
Overwegende dat dit voorgesteld gemeenteraadslid door de raad kan worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder; De raad van bestuur van Fluvius West bestaat uit maximum 15 leden die door de Algemene vergadering van Fluvius West benoemd worden op voordracht van de deelnemers; De bestuurders moeten lid zijn van 1 van de 5 Regionale Bestuurscomités;
Overwegende dat ingevolge de statuten van Fluvius de gemeente Koksijde in de algemene vergadering vertegenwoordigd worden door 1 vertegenwoordiger;
bij geheime stemming met unanimiteit voor:
Art. 1: Dirk Decorte, raadslid, voor te dragen als lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Ijzer van Fluvius West.
Art. 2: Voorgaande persoon ook voor te dragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van Fluvius West.
Art. 3: Katleen Calcoen wordt verkozen als vertegenwoordiger, met Greta Cambier als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van Fluvius West.
Art. 4: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van de Intercommunale voor Vuilverwijdering en Verwerking van Veurne en Ommeland (IVVO) na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 bestuurder voor de raad van bestuur
- 1 kandidaat bestuurder met raadgevende stem van minderheid voor de raad van bestuur
- 1 vertegenwoordiger, alsook plaatsvervanger, voor de algemene vergadering
bij geheime stemming:
Art. 1: Jeroen Thieren voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van IVVO.
Art. 2: Katleen Calcoen voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid in de raad van bestuur van IVVO.
Art. 3: Eddy Blomme voor te dragen als vertegenwoordiger met Adelheid Hancke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVVO.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cv Zefier;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van cv Zefier na de vernieuwing van de gemeenteraad dienst overgegaan te worden tot het tot het aanwijzen van 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming
Art. 1: Eddy Blomme voor te dragen als vertegenwoordiger en Dirk Decorte als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van cv Zefier.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van de woonmaatschappij Ijzer en Zee;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 kandidaat-bestuurder (2 voordrachten, man en vrouw, met aanduiding van voorkeur)
- 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming :
Art. 1: Rosaline Mouton voor te dragen als kandidaat-bestuurder.
Art. 2: Dominique Vanbillemont voor te dragen als vertegenwoordiger en Bruno Vandicke als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van woonmaatschappij Ijzer en Zee.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de statuten van de projectvereniging Viertoren, artikel 6;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat elke stad of gemeente in de raad van bestuur wordt vertegenwoordigd door 2 leden; het stemgerechtigd lid is de schepen van Cultuur, tenzij bij onverenigbaarheid; het afgevaardigd lid met raadgevende stem is een raadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
bij geheime stemming met unanimiteit voor de functie van bestuurder met raadgevende stem: Cindy Vlaminck
Art. 1: Greet Verhaeghe, schepen van cultuur, wordt aangeduid als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de projectvereniging Achthoek.
Art. 2: Cindy Vlaminck wordt aangeduid als lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van de projectvereniging Achthoek.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 432;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Overwegende dat ingevolge de statuten van OFP Prolocus na de vernieuwing van de gemeenteraad dienst overgegaan te worden tot het aanwijzen van 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming met unanimiteit: Jean-Philippe Vandeputte, met plaatsvervanger Pascale Feys
Art. 1: Jean Philippe Vandeputte, financieel directeur lokaal bestuur Koksijde voor te dragen als vertegenwoordiger, met Pascale Feys, adjunct-algemeen directeur als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van de Vereniging van Vlaamse Steden en gemeenten vzw;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van 1 kandidaat- bestuurder en een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming :
Art. 1: Sander Loones voor te dragen als kandidaat-bestuurder van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw.
Art. 2: Björn Cools voor te dragen als vertegenwoordiger en Eddy Blomme als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw (OVSG);
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van 1 een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming :
Art. 1: Koen Ringoot voor te dragen als vertegenwoordiger en Eddy Blomme als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van OVSG.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 20217, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG);
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van 1 kandidaat- bestuurder en een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming :
Art. 1: Björn Cools voor te dragen als kandidaat-bestuurder van de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG).
Art. 2: Adelheid Hancke, voor te dragen als vertegenwoordiger en Greta Cambier, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG).
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van DVV Westhoek;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van 1 bestuurder en 1 bestuurder met raadgevende stem en een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming :
Art. 1: Sander Loones voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de DVV Westhoek.
Art. 2: Bart Pieters voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid in de raad van bestuur van de DVV Westhoek.
Art. 2: Ivan Vancayseele wordt verkozen als vertegenwoordiger en Siegline Driesse als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Westhoek.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de Westkustpolder waarin staat dat alle gemeenten die geheel of deel binnen de gebiedsomschrijving van de polder gelegen zijn, vertegenwoordigd worden met raadgevende stem in het bestuur door de burgemeester of plaatsvervangende schepen;
Overwegende dat het aangewezen is om naast de burgemeester als effectief lid, een schepen als plaatsvervangend lid aan te duiden om te zetelen in de vergaderingen van het bestuur van Westkustpolder;
bij geheime stemming met unanimiteit: Björn Cools
Art. 1: Björn Cools, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervangend lid om te zetelen in de vergadering van het bestuur van Westkustpolder.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van Poolstok cv;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van één vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming met unanimiteit: Pascale Feys, met plaatsvervanger Joeri Stekelorum
Art. 1: Pascale Feys voor te dragen als vertegenwoordiger en Joeri Stekelorum als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok cv.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van Regionaal Landschap Westhoek vzw;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen 3 vertegenwoordigers voor de algemene vergadering (waarvan bij voorkeur de schepen van leefmilieu), één vertegenwoordiger voor het bestuursorgaan (uit de vertegenwoordigers die aangeduid werden voor de algemene vergadering (bij voorkeur de schepen van leefmilieu) en één ambtelijke vertegenwoordiger als adviserend lid van de algemene vergadering en het bestuursorgaan;
bij geheime stemming :
Art. 1: Björn Cools, Adelheid Hancke en Henk Ghyselen voor te dragen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Westhoek vzw.
Art. 2: Jan Vandromme, voor te dragen als adviserend lid van de algemene vergadering
Art. 3: Björn Cools, schepen van leefmilieu (met als plaatsvervanger het adviserend lid van de algemene vergadering) als stemgerechtigde vertegenwoordiger in het bestuursorgaan.
Art. 4: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op het huishoudelijk reglement bekkenbestuur;
Overwegende dat ingevolge het huishoudelijk reglement dient overgegaan te worden tot het tot het aanduiden van 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor het bekkenbestuur;
bij geheime stemming :
Art. 1: Björn Cools voor te dragen als vertegenwoordiger, met Greta Cambier als plaatsvervanger, voor het bekkenbestuur.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van De Lijn;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van één vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering;
bij geheime stemming :
Art. 1: Sander Loones wordt aangeduid als vertegenwoordiger en Adelheid Hancke als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van Creat Service dv;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- 1 kandidaat-bestuurder
- 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming :
Art. 1: Kirke Hillewaere voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Creat Service dv
Art. 2: Kirke Hillewaere voor te dragen als vertegenwoordiger en Ivan Vancayseele, gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Creat Service dv.
Art. 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van Cipal dv;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- - 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming :
Art. 1: Kirke Hillewaere voor te dragen als vertegenwoordiger en Ivan Vancayseele gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van CEVIO vzw;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- - 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming met unanimiteit: Mario Wuyts met plaatsvervanger Pascale Feys
Art. 1: Mario Wuyts voor te dragen als vertegenwoordiger en Pascale Feys, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van CEVIO vzw.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Overwegende dat Koksijde onder de Vervoerregio Oostende valt;
Overwegende dat het regionaal mobiliteitsplan werd goedgekeurd op 10 februari 2024;
Overwegende dat de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken is bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking;
bij geheime stemming met unanimiteit zijn de voorgedragen kandidaten aangesteld
Art. 1: De burgemeester is de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Oostende. De plaatsvervanger is de schepen bevoegd voor Mobiliteit.
Art. 2: Griet Maenhout, expert verkeer, mobiliteit en signalisatie is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Oostende. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 5 december 2024;
Gelet op de statuten van EthiasCo;
Gezien ingevolge deze statuten en de wettelijke bepalingen na de vernieuwing van de gemeenteraad dient overgegaan te worden tot het aanwijzen van :
- - 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de algemene vergadering
bij geheime stemming met unanimiteit: Jean-Philippe Vandeputte, met plaatsvervanger Sébastien Neirynck
Art. 1: Jean-Philippe Vandeputte voor te dragen als vertegenwoordiger en Sebastien Neirynck, als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van EthiasCo.
Art. 2: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41; tweede lid, 13°;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304, §3;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 maart 2013 tot goedkeuring van het organiek reglement voor het oprichten van een gezamenlijk beheersorgaan voor de gemeentelijke openbare bibliotheek en het cultuurcentrum CasinoKoksijde, kortweg GBO;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op de statuten van de gemeentelijke verkeerscommissie;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Adelheid Hancke, en Siegline Driesse als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Luc Deltombe en Nathan Cambier als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Oswald Persyn en Inge Vandekeere als plaatsvervanger
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op de statuten van de gemeentelijke Landbouwraad;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Adelheid Hancke en Pascale Baeselen als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Katrien Terryn en Bart Bostoen als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Henk Ghyselen en Jo Devriendt als plaatsvervanger
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op de statuten van de gemeentelijke Preventieraad;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Danny Geryl en Adelheid Hancke als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Laurenzo Moerman en Peter De Baets als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Thomas Van Tieghem en Sharon Vancayseele als plaatsvervanger
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op de statuten van de gemeentelijke seniorenadviesraad;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Greta Leye en Ivo De Maeyer als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Dominique Coene en Nicole Willaert als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Erna Deschepper en Tony Vandenbroucke als plaatsvervanger
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 13° en art. 304, §3;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokale beleid kinderopvang;
Overwegende dat nieuwe leden moeten aangeduid worden voor de politieke fracties, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 20 januari 2025;
bij geheime stemming worden alle voorgedragen kandidaten met unanimiteit aangeduid
Art. 1: Worden aangeduid :
Voor Samen N-VA : Chantal Casteleyn en Siegline Driesse als plaatsvervanger
Voor Team8670 : Stéphanie Anseeuw en Cindy Vlaminck als plaatsvervanger
Voor De Nieuwe Lijst : Silke Calcoen en Freya Stekelorum als plaatsvervanger
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en art. 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de IKWV;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 19 december 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 19 maart 2025 om 19u30;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 19 maart 2025 van de intercommunale IKWV:
1. Benoeming van de bestuurders
op basis van de voordracht door de deelnemers
2. Akteneming van de door de gemeenteraden aangeduide leden van raadgevende stem en (eventueel) vaststellen van de rangorde.
Er wordt rekening gehouden met artikel 16bis statuten (dwz er zal enkel een rangorde worden vastgesteld als er meer dan 5 gemeenten gebruik maken van hun recht om een vertegenwoordiger met raadgevende stem voor te stellen.)
3. Rondvraag
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 19 maart 2025 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 19 december 2024 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 26 februari 2025 om 18u30;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 26 februari 2025 van de intercommunale WVI:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 27 november 2024
2. Benoeming leden raad van bestuur
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
4. Presentiegelden en andere vergoedingen
5. Mededelingen
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 26 februari 2025 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de Dienstverlenende Vereniging Westhoek;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek op 12 maart 2025 om 18u00;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 12 maart 2025 van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek:
1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering van 27 november 2024
2. Vaststelling samenstelling algemene vergadering;
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende de voordracht van leden van de raad van bestuur;
4. Benoeming leden raad van bestuur;
5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur;
6. Benoeming van de aangeduide leden met raadgevende stem per administratief arrondissement bij geheime stemming voor de periode
2025-2026;
7. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissing van Stad Diksmuide tot voordracht van deskundigen in de raad van bestuur;
8. Benoeming van de deskundigen voor de raad van bestuur voor de periode 2025-2026;
9. Varia
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij Aquaduin (IWVA ov);
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 19 december 2024 om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 15 maart 2025 om 19u00;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 15 maart 2025 om 19u00 :
1. Benoeming 6 bestuurders
2. Benoeming 1 bestuurder met raadgevende stem, zijnde een raadslid die in de betrokken gemeente (i.c. Nieuwpoort) verkozen is op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen
Art. 2: De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 15 maart 2025 op te dragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Art. 3: De verdeling van de stemmen van de gemeente Koksijde wordt expliciet toegewezen aan de op de algemene vergadering aanwezige afgevaardigden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het feit dat de gemeente Koksijde aangesloten is bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv) ;
Gelet op de statuten van Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) op 25 maart 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1: De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de stuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
raadslid Cambier - verkeersveiligheid Duinparklaan
raadslid Cambier verwijst naar contacten met mensen uit Duinparklaan en vragen of er plannen tot herinrichting zijn in functie van veiligheid en snelheid; de burgemeester antwoordt dat de Duinparklaan een doorgangsweg is en de situatie er inderdaad onveilig is, er zijn wat pogingen gedaan om snelheid af te remmen, maar dat is onvoldoende en het is belangrijk dat deze straat onder handen wordt genomen; de bedoeling is om fiets- en wandelinfrastructuur te voorzien, maar budgettair zullen er ook keuzes moeten gemaakt worden, er is ook wel nog studiewerk nodig; raadslid Cambier doet de suggesties van eenrichtingsverkeer of fietsstraat
raadslid De Coster - exotische planten
raadslid De Coster verwijst naar het plaatsbezoek tijdens de onthaaldag van de groendienst en feit dat er nogal wat exotische planten en palmiers aanwezig zijn in de serres die veel plaats innemen en vraagt om de inwoners van Koksijde de kans te geven deze aan te kopen; schepen Cools antwoordt dat de grootste planten nog worden ingezet voor tijdelijk afsluiten van grote pleinen in de zomermaanden; er was weinig interesse bij een poging om de rest te verkopen, in 2024 is nog een veiling doorgegaan en er zal een nieuwe veiling worden georganiseerd aan lagere prijzen
raadslid De Coster - gebruiksovereenkomst bokslokaal
raadslid De Coster stelt vast dat de gebruiksovereenkomst door de voorzitter werd stopgezet en vraagt wat er met de lokalen zal gebeuren; schepen Dezutter antwoordt dat er momenteel wordt gekeken welke bestemming het lokaal kan krijgen en er ook opknapwerken nodig zullen zijn
raadslid Paelinck - PMD-zakken
raadslid Paelinck stelt vast dat de PMD-zakken van 60 liter snel vol geraken en vraagt of er hier geen alternatieven kunnen voorzien worden; schepen Cools antwoordt dat de meerwaarde van een grotere zak eigenlijk beperkt is en het zelfs nadelig is als grote zakken door meeuwen worden open gepikt; hij stelt dat er meer wil ingezet worden op gebruik van containers, hoewel dit geen evident verhaal zal zijn omwille van standpunt van FostPlus op dit vlak; raadslid Paelinck doet de suggestie om ook eens te informeren in een aantal andere gemeenten
raadslid Paelinck - verderzetten Jingle Bar
raadslid Paelinck verwijst naar het grote succes van de Jingle Bar en vraagt of dit, ondanks het hoge kostenplaatje, zal verder gezet worden; schepen Kirke Hillewaere stelt dat de meerderheid het initiatief genegen is, maar een evaluatie zal moeten gebeuren, gelet op de hoge kostprijs, de verenigingen waren zeer tevreden, het is de bedoeling om dat geheel te behouden; raadslid Paelinck vraagt ook meer initiatieven in de kerstvakantie in Oostduinkerke en Sint-Idesbald
raadslid Van Herck - communicatiestrategie
raadslid Van Herck vraagt welke strategie het huidige beleid zal voeren ten aanzien van de publicatie van informatie op sociale media via de kanalen van de gemeente; schepen Kirke Hillewaere antwoordt dat er momenteel een afsprakennota op tafel ligt die zal besproken worden met de diensten; raadslid Van Herck vindt het verwarrend dat de burgemeester informatie uit de eerste hand gebruikt op zijn eigen kanalen, hij vindt dat de communicatie gepolitiseerd wordt en de neutrale overheidscommunicatie in het gedrang komt; de burgemeester antwoordt dat een nieuwe communicatiestijl wordt gehanteerd, Tij-dingen zal niet starten met een inleiding van de burgemeester, ook zullen schepenen niet veel in beeld komen; hij vindt het als beleidsmaker belangrijk om dicht bij de inwoners te staan en daarover ook wil communiceren; hij stelt dat het punt van raadslid Van Herck wel enigszins terecht is en dit zal fijn gesteld worden, maar alle info die wordt verspreid, wordt vooraf wel afgestemd met de diensten
raadslid Van Herck - strandcabines
raadslid Van Herck stelt vast dat de voorrang zal gegeven worden aan de Koksijdenaars bij het toekennen van de strandcabines en hij polst naar het plan van aanpak hiervoor; de burgemeester antwoordt dat dit een prioriteit is van de oppositie en hij dit een goed punt vond; hij zegt dat de werking volledig objectief verloopt en ook het politiereglement goed is opgesteld, gezien daar de prioriteit wordt vermeld voor de inwoners van de gemeente; de problematiek zijn de wachtlijsten die kunnen opgelost worden door zone Duinpark opnieuw open te stellen, er zal ook gekeken worden om concessies uit te schrijven voor de cabines en gesprekken te voeren met de professionele uitbaters; er zal actiever nieuwe plaatsen worden gecreëerd; raadslid Van Herck vraagt om ook misbruik aan te pakken
raadslid Dalle - avondloket in het gemeentehuis
raadslid Dalle verwijst naar de plannen voor een avondloket en vraagt of er bereidheid bij het personeel hiervoor is om dit te organiseren en ze vraagt naar de stand van zaken; schepen Cools antwoordt dat hij gelooft in interne participatie en er zal overlegd worden; er is wel degelijk een nood aan een avondloket en er zal met drie diensten een proefproject worden opgestart in stedenbouw, burgerzaken en financiële dienst; er kan steeds bijgestuurd worden in overleg met personeel
raadslid Pieters - Fedasil en de kazerne
raadslid Pieters stelt vast dat er twee keer 50 asielzoekers zijn bijgekomen in het centrum, bovenop de 135, terwijl er steeds vanuit gegaan is dat er een uitdoofscenario was vooropgesteld; hij vraagt naar een stand van zaken; de burgemeester antwoordt dat er momenteel 198 bewoners zijn in het centrum, op kerstavond zijn er gezinnen met kinderen bij gekomen, hij stelt geen beleid te voeren tegen kinderen die op straat zouden moeten blijven; er is een natuurlijke capaciteitsgrens van het centrum, gezien de containers nu zijn weg genomen; er is nog een juridische discussie over de functiewijziging van het gebouw; de realiteit is ook dat een gemeente een asielcentrum niet kan sluiten, die indruk is de laatste jaren hier gewekt; ook de aankoop van de site door de gemeente is een dossier dat niet realistisch werd voorgesteld, maar het is nog altijd de bedoeling om de noordelijke zijde van de kazerne te kunnen kopen; raadslid Pieters stelt vast dat er geen duidelijkheid is over het beleid dat nu gevoerd zal worden, hij vraagt wat de invloed is op de eventuele aankoop; burgemeester antwoordt dat het aantal geen invloed heeft, de huidige meerderheid ook vragende partij is voor een uitdoofscenario omwille van de aankoop van de hele site
raadslid Pillen - kermis Oostduinkerke
raadslid Pillen verwijst naar de berichten over het terug plaatsen van de kermis in Oostduinkerke, ze vraagt naar de plannen en om ook de adviezen ter beschikking te stellen, ze vraagt of de mening van de handelaars werd gevraagd, gezien inspraak hier belangrijk is; schepen Verhaeghe antwoordt dat iedereen al jaren vragende partij is voor het terug plaatsen van de kermis; er moet rekening gehouden worden met het advies van de brandweer, enkele plaatsen moeten vrij gehouden worden; er is ook overleg geweest met de foorkramers en is er een oplossing om de straat minder lang af te sluiten; nadat foorkramers bevestigd hebben kan het plan worden uitgetekend; wat de handelaars betreft, zijn er nog geen opmerkingen gekomen maar er zullen op een aantal plaatsen gezellige hoekjes worden gemaakt; opmerkingen kunnen steeds worden gegeven; raadslid Pillen antwoordt dat zij reeds langs geweest is in het dorp en is de mening gevraagd aan de handelaars en dat was niet zo positief; ze vraagt om toch nog te overleggen met de handelaars
na de mondelinge vragen wordt de openbare zitting geschorst om 23u13, waarna wordt overgegaan tot de opening van de raad voor maatschappelijk welzijn
om 23u22 wordt de openbare zitting van de gemeenteraad opnieuw geopend, waarna onmiddellijk wordt overgegaan tot de behandeling van het punt 62 in besloten zitting
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1317139 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 20/01/2025 om 23:26.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter