De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:20.
Gelet op artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Besluit:
Art. 1: De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 mei 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW;
Vereenvoudigde afrekening van het financieel evenwicht van het OCMW deel en impact op budgettair resultaat en autofinancieringsmarge:
| Budgettair resultaat | |
| I. Exploitatiesaldo | -3.207.982 |
| II. Investeringssaldo | -44.771 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -3.252.753 |
| IV. Financieringssaldo | -137.500 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -3.390.253 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -7.040.024 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -10.430.278 |
| Autofinancieringsmarge | |
| I. exploitatiesaldo | -3.207.982 |
| II. Netto periodieke aflossingen | 137.500 |
| III.Autofinancieringsmarge | -3.070.482 |
Overwegende dat er geen afspraken zijn gemaakt over de financiering van de tekorten van het OCMW; dat in het boekjaar 2024 thesaurietransferts via interne rekening-courant ten bedrage van 3.500.000 euro vanuit de gemeente aan het OCMW plaatsvonden;
Overwegende dat voor het deel OCMW de vaststelling gebeurt door de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende het positief advies van het managementteam van 3 juni 2025;
Overwegende de toelichting op de raadscommissie van 19 juni 2025;
Besluit:
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het gedeelte van het OCMW Koksijde van de jaarrekening 2024 vast.
Art. 2: De rekening 2024 wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 78 lid 2, 17°/1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Overwegende dat het wetgevend orgaan instaat voor het verlenen van de machtiging en het uittekenen van het kader, terwijl het uitvoerend orgaan zorgt voor de bepaling van de concrete invulling ervan;
Overwegende dat het OCMW Koksijde diverse activiteiten organiseert waarvoor van de deelnemers een bijdrage in de kosten wordt gevraagd, zoals onder andere het seniorenfeest, praat- en hobbynamiddagen,...;
Overwegende dat diverse OCMW-diensten occasioneel activiteiten en/of uitstappen organiseren, waarvan de kosten geheel of gedeeltelijk kunnen verhaald worden op de gebruikers of deelnemers;
Overwegende dat de organisatie van deze activiteiten afhankelijk is van verschillende parameters, onder andere van de locatie en de opportuniteiten die zich stellen;
Overwegende dat het OCMW beschikt over zaal de Brug waarvoor huurprijzen moeten bepaald worden afhankelijk van de gebruikers, evenals kosten voor gebruik van de kleine keuken of van de verbruiksgoederen;
Overwegende dat de de raad voor maatschappelijk welzijn het vast bureau kan machtigen tot het vaststellen van de tarieven;
Overwegende dat het voor een efficiënte werking van het OCMW Koksijde passend is dat de raad voor maatschappelijk welzijn aan het vast bureau de machtiging verleend om hiervoor de bijdrage te bepalen, in overeenstemming met de kosten; dat kortingen toegestaan kunnen worden met toepassing van het Uitpas-kansentarief;
Besluit:
Art. 1: Het vast bureau wordt gemachtigd om de tarieven vast te stellen voor enerzijds de huurprijs van zalen van het OCMW (oa de Brug, het keukentje en sanitair) en eventuele verbruiksgoederen als voor activiteiten georganiseerd door verschillende OCMW-diensten en voor de verbruiksgoederen die ter plaatse worden genuttigd.
Art. 2: De tarieven zijn in verhouding tot de kosten en worden afgerond tot een geheel getal om de financiële afhandeling efficiënt te houden.
Het vast bureau kan beslissen kortingen toe te passen voor het Uitpas-kansentarief (max 80%). Deze worden eveneens afgerond tot een geheel getal naar boven.
Een vrijstelling van retributie kan worden toegestaan mits uitdrukkelijke motivering door het vast bureau in haar beslissing.
Art. 3: De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Art. 4: De betaling van de retributie gebeurt contant volgens de modaliteiten ter plaatse of giraal in functie van de praktische mogelijkheden.
Art. 5: Invorderingsprocedure en kosten:
§ 1 De schuldvorderingen op factuur zijn te betalen binnen de 14 kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
§ 2 De schuldenaar van de retributie, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van 7 kalenderdagen, volgend op de factuurdatum, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het vast bureau, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement. Indien de schuldenaar van de retributie, geen beroep instelt bij het vast bureau, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 3 Indien de retributie niet tijdig betaald wordt overeenkomstig art.6, §1, worden volgende kosten aangerekend voor het verzenden van een niet-aangetekende aanmaning en aangetekende zendingen die ten laste van de schuldenaar van de retributie vallen. De kosten worden als volgt vastgesteld:
§4 Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
§5 Bij niet-betaling kan het vast bureau eveneens de dienst waarvoor de retributie werd geheven opschorten.
Art. 6: Dit reglement treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan.
Gelet op art. 78, lid 2, 12° van het decreet over het lokaal bestuur.
Overwegende dat het de wens is van de heer **, schenker, om jaarlijks 500,00 EUR te storten ten voordele van de sociale kruidenier Koksifood;
Overwegende dat deze middelen enkel mogen gebruikt worden ten voordele van de sociale kruidenier Koksifood;
Besluit:
Art.1: De raad voor maatschappelijk welzijn aanvaardt definitief de jaarlijkse schenking ten voordele van de sociale kruidenier Koksifood, en dit voor elke keer dat het jaarlijkse bedrag van 500,00 EUR aan het OCMW wordt overgeschreven. De eerste schenking werd ontvangen op 15 mei 2025.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Leveren en onderhouden van signalisatie- en werkkledij, persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidsschoenen - raamcontract 5 jaar” een bestek met nr. 2025092 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Leveren van signalisatiekledij - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 165.289,26 euro excl. btw of 200.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 2 (Leveren van werkkledij - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 165.289,26 euro excl. btw of 200.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 3 (Leveren van persoonlijke beschermingsmiddelen - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 41.322,31 euro excl. btw of 50.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 4 (Leveren van veiligheids- en wandelschoenen - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 165.289,26 euro excl. btw of 200.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 5 (Onderhouden, labellen en herstellen van signalisatie- en werkkledij - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 53.719,01 euro excl. btw of 65.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 6 (Leveren van een Kleding Management Systeem sofwarepakket - raamcontract 5 jaar 2026-2030), raming: 8.264,46 euro excl. btw of 10.000,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 599.173,56 euro excl. btw of 725.000,00 euro incl. 21% btw, waarvan 49.586,78 euro excl. btw of 60.000,00 euro incl. btw ten laste van het Autonoom Gemeentebedrijf en 70.247,93 euro excl. btw of 85.000,00 euro incl. btw ten laste van het Sociaal Huis;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Koksijde de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde en Sociaal Huis Koksijde bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien wordt in het exploitatiebudget van de diverse dienstjaren;
Besluit:
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025092 en de raming voor de opdracht “Leveren en onderhouden van signalisatie- en werkkledij, persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidsschoenen - raamcontract 5 jaar”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 599.173,56 euro excl. btw of 725.000,00 euro incl. 21% btw waarvan 49.586,78 euro excl. btw of 60.000,00 euro incl. btw ten laste van het Autonoom Gemeentebedrijf en 70.247,93 euro excl. btw of 85.000,00 euro incl. btw ten laste van het Sociaal Huis.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Gemeente Koksijde wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde en Sociaal Huis Koksijde bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 4: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 5: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art. 6: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Besluit:
raadslid Pieters – Matige werkzaamheidsgraad in Koksijde
raadslid Pieters verwijst naar berichtgeving in de pers in verband met de werkzaamheidsgraad; deze is de laatste jaren in Koksijde licht gestegen maar nog altijd 8% lager dan het Vlaamse gemiddelde; hij stelt dat het de taak is van de gemeente om de werkzaamheid te bevorderen en dit via het OCMW; hij vraagt hoe dit probleem zal aangepakt worden, ook in het licht van een grotere instroom bij het OCMW van langdurig werklozen; de burgemeester antwoordt dat wij niet zullen overspoeld worden door werklozen, want het de bedoeling is om mensen aan het werk te zetten; hij verwijst naar de federale beslissing om langdurig werklozen te activeren en dit voor Koksijde betekent dat we 45 mensen extra op de arbeidsmarkt zullen moeten krijgen en dit wel zal lukken; er wordt momenteel ook al actief ingezet op activering, vijf mensen met een leefloon zullen moeten geactiveerd worden tegen 2026, er wordt heel wat gedaan door de eigen diensten, waaronder dienst Lokale economie met een jobbeurs, ook intergemeentelijk wordt gewerkt, ons eigen werkloket die we aan het versterken zijn; raadslid Pieters besluit met de stelling dat vooral de 55 plussers moeilijk te activeren zullen zijn
raadslid Van Herck – gele doos
raadslid Van Herck stelt dat de gele doos reeds in vele gemeenten is uitgerold, bedoeling is om alle medische info van de bewoners hierin te verzamelen en dit dan kan gebruikt worden bij interventies, hij verwijst naar een vraag in de vorige legislatuur door Peter Hillewaere en vraagt of het huidige bestuur hierop zal inzetten; schepen Dezutter antwoordt dat de vraag is gesteld aan de Eerstelijnszone en er ook wordt nagedacht om hier op een creatieve manier mee om te gaan