Terug gemeenteraad

Mon 03/06/2024 - 19:00 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

verkiezingen

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 18 juni 2024 om 18u00 vindt een statutaire algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    Agenda :

    1. Verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023 - akteneming
    2. Lezing van de jaarrekening per 31/12/2023
    3. Verslag van de commissaris - akteneming
    4. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
    5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
    6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers 

  • Op 18 juni 2024 vindt een algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) plaats met volgende agendapunten:

    1. Wijziging van vermogen
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
    3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
    4. Verslag van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
    b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen
    Varia

  • Op 19 juni 2024 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Benoeming van de heer Philip Konings als bestuurder voor de stad Blankenberge en de heer Jan Morbee als bestuurder voor de gemeente Knokke-Heist
    ter vervanging van resp. mevrouw Kamoen en de heer Wittesaele. Geheime stemming
    2. Goedkeuren werkingsverslag 2023
    3. Goedkeuren van de balans en resultatenrekening afgesloten op 31/12/2023
    4. Bestemming resultaat
    5. Verlenen kwijting aan de bestuurders, commissaris-revisor en accountant
    6. Rondvraag

  • Op 20 juni 2024 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
    2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat;
    3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
    4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
    5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023;
    6. Vervanging bestuurder;
    7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

  • Op 21 mei 2024 ontvingen wij een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee die zal plaatsvinden op 7 juni 2024 om 17u30.

    Mevr. Bieke Dalle is aangesteld als vertegenwoordiger voor het gemeentebestuur voor de ganse legislatuur
    Dagorde van deze vergadering :

    1. Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62, 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
    2. Partiële splitsing
    3. Goedkeuren van statutenwijzigingen ingevolgde de partiële splitsing door overneming
    4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing
    5. Machtigingen aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten
    6. Opdracht aan de instrumenterende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen

  • Op 21 mei 2024 ontvingen wij een uitnodiging voor de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee die zal plaatsvinden op 7 juni 2024 om 18u30.

    Mevr. Bieke Dalle is aangesteld als vertegenwoordiger voor het gemeentebestuur voor de ganse legislatuur
    Dagorde van deze vergadering :

    1. Goedkeuring verslag voorgaande Algemene Vergadering d.d. 02/06/2023
    2. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur van 08/05/2024 over het boekjaar 2023
    3. Goedkeuring verslag van de commissaris - revisor over het boekjaar 2023
    4. Goedkeuring van de balans- en de resultatenrekening over het boekjaar 2023
    5. Bestemming van het resultaat van het boekjaar 2023
    6. Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
    7. Kwijting aan de bedrijfsrevisor over het boekjaar 2023
    8. Ontslag Mevr. Pascale Feys als lid van de Raad van Bestuur
    9. Vaststelling vergoeding audit honorarium bedrijfsrevisor
    10. Vaststelling vergoeding van de Voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur
    11. Varia

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

patrimonium

aankoop

  • De aankoop van de nieuw gebouwde crèche De Kleine Ark in de Helvetiastraat werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 4 september 2023 en dit voor de prijs van € 250.000. De PODWDV bleek eveneens bereid een deel parkinggrond kosteloos af te staan die de gemeente kan inrichten en een stukje grond in erfpacht te geven.

    De ontwerpakte opgemaakt door West-Notarissen dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

    Deze omvat:

    • aankoop van een afgewerkte crèche met een oppervlakte van 205,41 m² (lot 2)
    • kosteloze afstand van een perceel grond met een oppervlakte van 552,36 m² (lot 1)
    • in erfpacht geven van een perceel grond van 4,64 m² (lot 3)

    Ontwerpakte en plan in bijlage.

  • Bij het verlaten van de Fazantenparkstraat om de Zeelaan in te rijden stelde zicht een gevaarlijke verkeerssituatie: het zicht op het fietspad en het aankomend verkeer werd sterk belemmerd door de haag in de tuin van de residentie Sanderling (Bekentenissenweg 1/3).

    Na een plaatsbezoek werd beslist dat gemeente een strookje grond zou overnemen om toe te voegen aan het openbaar domein en de haag verplaatst.

    Er werd overeengekomen hiervoor een minnelijke vergoeding van € 3125 te betalen. De integrale koopsom komt toe aan de eigenaar van het appartement op het gelijkvloers die een stuk van zijn tuin kwijt is.

    Notaris Eric De Grave maakte de ontwerpakte op, zie bijlage.
    De aankoop en de akte dienen te worden goedgekeurd.

openbaar domein

  • Door de klimaatverandering worden we de laatste jaren meer en meer geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betreft dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien neemt ook de intensiteit van de buien toe waardoor buien met korte en intense neerslag worden afgewisseld door langere, drogere periodes. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om niet alleen meer ruimte te geven aan water, maar ook zoveel mogelijk het grondwater aan te vullen. Gemeenten kunnen enkel rekenen op subsidies via de Blue Deal als ze een goedgekeurd Hemelwater- en Droogteplan beschikken.

    Via de opmaak van een hemelwater- en droogteplan (HWDP) onder leiding van Aquaduin wordt er vorm gegeven aan een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het hele watersysteem in de Koksijde. Enkel door het watersysteem in zijn totaliteit te bekijken (grondwater, oppervlaktewater en hemelwater) en dit met alle betrokken partners, zal immers op een doordachte manier wateroverlast en waterschaarste kunnen aangepakt worden.
    Aquaduin nam de coördinatie voor haar rekening van het HWDP voor de gemeenten De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Veurne en Alveringem.

    Met een gebiedsdekkende visie voor het werkingsgebied van Aquaduin, bekomen we een gebiedsdekkende blik op de regio waar niet enkel de bebouwde omgeving bekeken wordt, maar waar ook landbouw, natuur, recreatie, bedrijvigheid, mobiliteit, … een plek in kent.

    De vertaling van de visie in maatregelen op het terrein zal leiden tot het finaal en belangrijkste doel: het uitbouwen van een watersysteem dat weerbaar is tegen de gevolgen van klimaatverandering en zo bijdraagt aan een klimaatrobuuste en leefbare omgeving.

    Het HWDP kwam tot stand na een traject waar inspraak door de gemeente Koksijde mogelijk was via overlegmomenten voor de kerngroep en workshops voor diverse actoren.

    Onderdelen Hemelwater- en Droogteplan
    De documenten als bijlage vormen samen het Hemelwater- en Droogteplan

    Beleidsmatige context
    Het betreft de relevante beleidscontext op Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau. Naast afdwingbare wettelijke bepalingen betreft het ook de plannen met beleidsrichtlijnen die niet juridisch afdwingbaar zijn en die rechtstreeks of onrechtstreeks uitspraak doen over het watersysteem.
    Omgevingsanalyse
    Het doel van de omgevingsanalyse is om de belangrijkste risico’s, kwetsbaarheden en kansen m.b.t. het integraal watersysteem in het huidige en toekomstig klimaat (2050) te identificeren. Op die manier wordt duidelijk wat er op vlak van wateroverlast en waterschaarste gaande is en kan verwacht worden.
    Generieke visie
    Via het hemelwater- en droogteplan (HWDP) wordt een integrale visie uitgewerkt over waar en hoe regenwater in het werkingsgebied van Aquaduin zoveel mogelijk ter plaatse kan worden gehouden/hergebruikt, geïnfiltreerd of gebufferd, dit om waterschaarste te reduceren en wateroverlast te verminderen.
    Ambitieniveau
    Bij een ambitieuze visie over het omgaan met hemelwater en droogte, horen goed doordachte doelstellingen. Deze doelstellingen moeten duidelijk en correct geformuleerd zijn, zodat ze helpen bij de totstandkoming van het breed gedragen hemelwater- en droogteplan. De doelstellingen moeten daarnaast ook voldoende concreet en gebiedsspecifiek zijn, zodat de realisatie van het plan in de praktijk kan worden opgevolgd.

    Eindrapport
    Bij een ambitieuze visie over het omgaan met hemelwater en droogte, horen goed doordachte doelstellingen. Deze doelstellingen moeten duidelijk en correct geformuleerd zijn, zodat ze helpen bij de totstandkoming van het breed gedragen hemelwater- en droogteplan. De doelstellingen moeten daarnaast ook voldoende concreet en gebiedsspecifiek zijn, zodat de realisatie van het plan in de praktijk kan worden opgevolgd.
    Typologieën en Actielijst
    Het HWDP bestaat uit meerdere documenten. Voor het gebied van deze studie werden 6 verschillende deelzones afgebakend, de zogenaamde  typologieën met bijhorende principes, de zogenaamde operationele doelstellingen.
    Voor het grondgebied van Koksijde betreft dit typologieën 1, 2 en 3. Typologie 4, 5 en 6 worden hier volledigheidshalve meegegeven, maar gelden niet voor het grondgebied Koksijde:

    Typologie 1 duin-kerngebied
    Typologie 2 duin-verspreid gebied
    Typologie 3 duin - open gebied
    Typologie 4 achterland – kerngebied
    Typologie 5 achterland - verspreid gebied
    Typologie 6 achterland - open gebied

    Vanuit deze typologieën werd per gemeente een actielijst opgemaakt dat gelinkt is aan een uitvoerder. Sommige acties overschrijden de gemeentegrenzen, andere zijn enkel voor het grondgebied Koksijde, maar zijn dan weer voor een andere verantwoordelijke (bijv. het Polderbestuur). 

    Aan elke actie werd een niveau van prioritering toegevoegd:
    Hoog: binnen de 3 jaar aanzienlijke stappen gezet
    Middelhoog: binnen de 6 jaar aanzienlijke stappen gezet
    Laag: langer dan 6 jaar vooraleer actie ondernomen wordt.

  • Vanuit de provincie (streekwerking) wordt project Impuls Kust gelanceerd. In eerste instantie wordt ingezet op Impuls Zeedijk. Hierbij wil men (gratis) voor elke kustgemeente een basisanalyse maken rond volgende zaken m.b.t. zeedijk: cijferanalyse, analyse handelsapparaat, organiseren van mystery visits, opmaak van fotoreportage i.f.v. uitstraling tijdens de winter en de zomer. Impuls zeedijk wil dus inzetten op zowel opwaardering van de ruimtelijke beleving, op het handelsapparaat en toerisme.

    Bijkomend is er een oproep waarbij kustgemeenten de kans krijgen om in te tekenen op een navolgend traject op maat om te werken aan de uitstraling van de zeedijk, doorsteken en achterliggende straten. Dit traject is dus een traject op maat die een specifieke uitdaging aanpakt, een onderzoeksvraag behandelt... De gemeente kan hiervoor zelf een voorstel doen. Voor de uitwerking wordt een studiebureau aangesteld door de provincie die ook een participatietraject uitrolt. Het traject focust op co-creatie tussen het aangestelde studiebureau, de gemeente en stakeholders. De gemeente betaalt 15.000 euro voor dit traject, de provincie staat in voor +/- 60.000 euro financiering. Aansluitend aan dit traject op maat kan nog verder ingezet worden op 'uren op afroep' voor verdere uitwerking/implementatie van bepaalde actiepunten.

    Het traject is eigenlijk gelijklopend aan huidig traject DNA Masterplan Koksijde-bad maar betreft een andere oproep. Dit project loopt over alle kustgemeenten over het jaar 2024.

    Voor dit project met de provincie dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden waarin de bijgevoegde startnota (bijlage) aangeeft op welke traject op maat de gemeente wenst in te zetten.

    Voorstel traject op maat Koksijde:

    Na een intern overleg met de provincie en de gemeente is er voorgesteld om in te tekenen voor een gelijkaardig traject voor Oostduinkerke-bad als wat nu voor Koksijde-bad lopende is, met dien verstande dat er voor Zeedijk Oostduinkerke al ontwerpplannen zijn opgemaakt (door Sweco) die binnen dit traject worden meegenomen om terug te koppelen naar de stakeholders. Ook de pleinen zouden meegenomen worden (nu Ijslandplein ook in ontwerpend onderzoek ikv beleidsplan). Aanvullend zou dan ook ingezet worden op de uitwerking van een aanpak rond de horecaterrassen, die een vernieuwde zeedijk mee moet uitstraling geven. Deze aanpak zou dan ook kunnen doorvertaald worden naar de zeedijk Koksijde en Sint Idesbald

    In de bijgevoegde nota is dit als volgt gedefinieerd

    Ambitie: Het gemeentebestuur van Koksijde wenst met behulp van het Impuls Zeedijk een overkoepelende en breed gedragen toekomstvisie op te maken voor de zeedijk en de aanpalende straten. Hierbij wordt uitgegaan van de bestaande inrichtingsplannen en ontwerpprincipes, worden hiaten opgespoord en ingevuld en wordt ook de beeldkwaliteit van beeldbepalende elementen, zoals terrassen, mee in rekening genomen.

    Actiedomeinen: Overzicht van de actiedomeinen waar de gemeente via de oproep van Impuls zeedijk een antwoord wil op formuleren:

    - Waarborgen van de samenhang tussen de inrichtingsplannen van de zeedijk en de herinrichting van de aangrenzende pleinen
    - Waarborgen van de volledigheid van overkoepelende visie (zijn alle onderdelen afgedekt?)
    - Waarborgen van de brede gedragenheid bij inwoners, ondernemers, tweede verblijvers …
    - Verhogen van de beeld- en belevingskwaliteit
    - Kwaliteitsborging van de innames via constructies (terrassen) op de zeedijk

    Resultaat:

    - Opmaak van een toekomstvisie voor de zeedijk van Oostduinkerke en de aanpalende pleinen waarbij wordt uitgegaan van de bestaande inrichtingsplannen en principes. Hierbij worden eventuele hiaten naar analogie met de huidig gehanteerde principes ingevuld.
    - Een participatietraject met inwoners, ondernemers, tweede verblijvers … zorgt voor de brede gedragenheid van de toekomstvisie.
    - Uitwerking van een actieplan die de kwaliteit van de terrassen op de zeedijk na de herinrichting moet waarborgen.

    Beoogde effecten:

    Aan de hand van deze toekomstvisie, het participatietraject en het bijhorend actieplan, kan de gemeente Koksijde de komende jaren gericht en doeltreffend investeren in het opwaarderen van de beeldkwaliteit en belevingswaarde van de zeedijk. Door in deze visie specifiek op zoek te gaan naar antwoorden op enkele van de uitdagingen, kunnen deze in een vervolgtraject ook worden aangepakt

    In bijlage voorstel van samenwerkingsovereenkomst (met als bijlage de startnota die bovenstaande inhoudelijke punten beschrijft)

overeenkomsten

  • Het LIFE DUNIAS project, DUNe improvement by tackling Invasive Alien Species, van ANB werd ondertussen succesvol uitgevoerd in alle gemeenten van de Oostkust met na 1 groeiseizoen al duidelijke resultaten van natuurherstel en de terugkeer van noodzakelijke dynamiek in onze duinen. 

    Voor het LIFE DUNIAS-project heeft de gemeente Koksijde op 15 februari 2021 ingetekend voor een totaal werkingsbudget van 176.470 euro incl btw, waarvan 60% gefinancierd door Europa - aldus een uiteindelijk saldo van 70.588 euro incl btw van gemeente voor het verwijderen van invasieve exoten op gemeentelijke duinpercelen. (zie bijlagen Co-financerDeclaration Koksijde DUNIAS.pdf). Hierbij wordt voornamelijk gefocust op de hardnekkige invasieve exoten zoals mahonie en rimpelroos die ook de kostprijs van het project voornamelijk bepalen.

    Vanwege een combinatie van:

    • aanzienlijke jaarlijkse uitbreiding aan areaal invasieve exoten t.o.v. de oorspronkelijke kartering;
    • inflatie;
    • bijkomstige percelen nog niet ingerekend ter hoogte van Feestzaal Witte Burg + meerkosten voor plaatsing van zandschermen (om het zand op steile hellingen vast te leggen na ingreep);

    is de nieuwe raming zowat het dubbele van wat in 2020 werd becijferd, nu nl.  362.563,49 euro incl btw. De kosten boven het oorspronkelijk budget kunnen echter niet verder gefinancierd worden door Europa binnen het goedgekeurde LIFE DUNIAS-project. Er zou dus bijkomend nog 186.093,49 euro incl btw vrijgemaakt moeten worden om alle beoogde gemeentelijke terreinen in Koksijde volledig te behandelen via dit project.

    Om deze reden werd gewerkt aan een aangepast scenario van uitvoering:

    Het voorkeursscenario is om meer dan 50% uit te voeren dit najaar 2024 met het oog op de inclusieve nazorg, van nog twee groeiseizoenen, verzekerd tot eind 2026. Hierbij wordt het oostelijke deel van de Witte Burg aangepakt (= 37% van de Witte Burg), samen met alle overige geïnventariseerde percelen. In dit scenario wil ANB de percelen van gemeente Koksijde in de Plaatsduinen met kosten van +10.000 euro incl btw voor zich nemen. Een marge van 5% aan extra kosten is in dit scenario verrekend. (overzicht van kaarten zie 'Overzicht gebieden LIFE DUNIAS project - gemeente Koksijde.pdf' in bijlagen)

    Het uiteindelijk kostenplaatje van dit scenario is 90.446,37 euro incl btw ten koste van de gemeente Koksijde mits goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst in bijlagen. Dit is een meerprijs van 19.856,37 euro incl btw tegenover 70.588 euro incl btw vooropgesteld in 2021. Hiervoor dient in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan een extra 20.000 EUR ingeschreven te worden om deze verbintenis te kunnen financieren via kredietverschuiving vanuit andere uitgestelde/geschrapte projecten. In bijlagen de kaarten met alle gebieden inbegrepen in het voorkeursscenario. 

    Verder naar uitvoering vinden geen grote graafwerken plaats in het broedseizoen en toeristisch seizoen (tussen 1 april en 31 augustus). Kleinschalige werken die geen hinder voor het broedseizoen en toeristisch seizoen vormen kunnen plaatsvinden na overleg met de gemeente Koksijde.

    Op basis van ons voorstel van aanpak voor het najaar van 2024 bevindt zich in bijlagen een samenwerkingsovereenkomst met ANB waarbij de gemeente Koksijde bepaald welke gebieden en welke invasieve exoten er aangepakt worden in het najaar van 2024.

samenwerkingsovereenkomsten

  • Aquafin heeft een dossier in opmaak voor het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel in de Kinderlaan tussen de Louisweg en de Spreeuwenberg. Dit situeert voornamelijk op grondgebied Nieuwpoort waarbij de helft van de rijweg en parkeervakken wordt vernieuwd.

    Op ons grondgebied beperkt de ingreep tot de aanleg van een dienstriool met lokaal herstel van het fietspad.

    In een overleg met Stad Nieuwpoort op 21 september 2023 werd overeengekomen om de vraag tot Aquafin te richten om een samenwerking op te stellen in dit dossier waarbij het gabariet over de volledige breedte wordt aangepakt, met vernieuwing van voetpad en fietspad ten laste van de gemeentes.

    Awv gaat enkel mee in het dossier om de vernieuwing van de toplaag (asfalt) op de rijhelft op grondgebied Koksijde te financieren.

    Concreet neemt gemeente Koksijde volgende werken ten laste:

    - Parkeerstroken (aan te leggen in grasdallen)

    - aanpassing groenzone (wadi om regenwateropvang te voorzien)

    - Delen van het fietspad die niet door Aquafin opgenomen zijn + de meerkost van betonverharding naar asfalt.

    - vernieuwen voetpad

politie

  • Door de korpschef van de Politiezone Westkust (zie bijlage) wordt gevraagd om de gemeenteraad om advies te verzoeken voor het plaatsen van ANPR camera's op het grondgebied van de gemeente Koksijde (situeringsplan in bijlage).

    Volgende motivatie werd ons overgemaakt:

    ANPR-camera’s, zowel op vlak van toezichthouden, proactief, als in onderzoekswerk, reactief, zijn uitermate efficiënt. De voorbije jaren bewees het reeds bestaande ANPR-camera schild met brio zijn nut. Het was in tal van dossiers de openbreker alsook de aanzet tot het uitklaren van vele dossiers. Waar reguliere camera beelden in realtime tekortschoten bewees de ANPR keer op keer zijn nut.

    Tot op heden was het ANPR- schild binnen onze politiezone echter beperkt. Een hiaat bleef immers het opvolgen van de voertuigen eens ze onze zone binnenrijden. Het verkeer binnen de politiezone monitoren was onmogelijk. Met het huidig plan tot het plaatsen van ANPR-camera’s op cruciale plaatsen binnen de zone op enkele invalswegen zal dit worden opgelost. Het is een noodzakelijke investering om ons te blijven wapenen tegen vele vormen van criminaliteit, denken we maar aan drugskoeriers, mensensmokkelaars en rondtrekkende dadergroepen die inbraken plegen,…. .

    Via een werkgroep is nagegaan waar bijkomende anpr-camera’s van doen zouden zijn. De insteek hiervoor bestond erin om met zo weinig mogelijk camera’s zoveel mogelijk te kunnen monitoren.

    Dit met het doel van:

    • efficiënt te zijn,
    • het financieel het haalbaar te houden,
    • de impact op het straatbeeld beperkt te houden.
    • de onderhoudskosten naar de toekomst toe beperkt te houden.

    Koksijde is binnen de politiezone centraal gelegen. Vandaar dat de meeste bijkomende camera’s zich bevinden op het grondgebied van Koksijde. De bevindingen van de werkgroep resulteerden in het plaatsen van camera’s op de volgende locaties te Koksijde:

    • Houtsaegerlaan
    • Dorpstraat
    • Polderstraat
    • Albert I Laan
    • Veurnekeiweg
    • Toekomstlaan.

    Met deze bijkomende investering in de uitbreiding van het ANPR-netwerk blijft de zone Westkust zich inzetten om zowel proactief als reactief de veiligheid van zijn inwoners te garanderen.

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

veiligheid en preventie

  • Naar aanleiding van de goedkeuring van een nieuw protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemengde inbreuken wordt ook de hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voorgelegd aan de gemeenteraad.  In het nieuwe protocolakkoord dat van kracht wordt op 1 juni 2024 zijn meerdere lichte gemengde inbreuken en één zware gemengde inbreuk opgenomen.  In het protocol van 22 oktober 2020 is enkel de lichte gemengde inbreuk nachtlawaai opgenomen. 
     

    Het betreft een aanpassing, met name het toevoegen van volgende gemengde inbreuken (GAS2):
    vernieling of beschadiging van monumenten, grafstenen (artikel 526 strafwetboek); graffiti (artikel 534bis strafwetboek); opzettelijk beschadigen van onroerende eigendommen (artikel 534ter strafwetboek); kwaadwillig omhakken, snijden, verminken of ontschorsen van bomen of enten (artikel 537 strafwetboek); vernielen van afsluitingen (artikel 545 Sw.); opzettelijk beschadigen of vernielen van roerende goederen (artikel 559, 1° Sw.); nachtgerucht of nachtrumoer (artikel 561, 1° Sw.); beschadigen van landelijke of stedelijke afsluitingen (artikel 563, 2° Sw.); verbod op gezichtsverberging- of bedekking (artikel 563 bis Sw.) en de inbreuk bedoeld in artikel 18 van de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in de handel, ambacht en dienstverlening voor wat betreft de voorafgaande vergunning die kan worden opgelegd bij gemeentelijke reglement. 

    Er wordt één zware gemengde inbreuk toegevoegd
    Vernieling of onbruikbaarmaking, met het oogmerk om te schaden, van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen (artikel 521 derde lid Sw.).

    Ingevolge de wetswijziging van de Wet betreffende de administratieve sancties worden de woorden "lokale bemiddelaar" vervangen door "GAS-bemiddelaar".

onderwijs

basisonderwijs

  • Voor regelmatig ingeschreven leerlingen ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren. Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.

    Een delegatie van deze opdracht van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie van instaplestijden en ATN lestijden mogelijk te maken. Eveneens een delegatie naar het schepencollege voor verlofstelsels en inrichten van nieuw toegekende middelen in het kleuteronderwijs en aanvangsbegeleiding zijn dit jaar noodzakelijk. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.

kunstonderwijs

  • Op basis van de telling van 1 februari 2024 van de regelmatig ingeschreven cursisten ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren.
    Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Wij hebben tot op heden noch de voorlopige , noch de definitieve dienstbrief ontvangen. Wij baseren onze huidige aanvraag lestijdenpakket op een simulatie gemaakt door ons softwareprogramma DKO3. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.
    Een delegatie van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie mogelijk te maken. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.

    Dit schooljaar hebben we opnieuw recht op het subsidieproject Kunstkuur. Dit is een project dat een samenwerking met het basisonderwijs inhoudt en een absolute meerwaarde betekent voor zowel de Westhoek Academie als het gemeentelijk basisonderwijs Koksijde, Oostduinkerke. In uitbreiding van Kunstkuur voorziet het project "Kunst en Cultuur" in het basisonderwijs extra domein overschrijdende ondersteuning DKO in het gemeentelijk lager onderwijs. Dit project is een samenwerking tussen StAPwest, Westhoekacademie en beide gemeentelijke basisscholen om de leerkrachten basisonderwijs te versterken in het leergebied muzische vorming.
    De dansafdeling van StAPwest is sinds 2006 een vast waarde binnen het aanbod van dansinitiatieven in de regio en onlosmakelijk verbonden met Koksijde. Voor de organisatie van de afdeling dans in filiaal Koksijde vraagt StAPwest het gemeentebestuur Koksijde om voor het schooljaar 2024-2025 5/22 leraarsuren te subsidiëren.

Besloten

personeel

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige