De voorzitter opent de zitting op 03/06/2024 om 19:09.
Na de behandeling van de mondelinge vragen wordt de zitting geschorst om 21u21 en wordt overgegaan tot de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn; om 21u27 wordt gemeenteraad heropend teneinde het punt in besloten zitting te behandelen
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 29 april 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 49;
Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018, waarbij o.a. mevrouw Dorine Geersens verkozen werd op de lijst nr.7 Lijst Burgemeester;
Gelet op de installatievergadering van de gemeenteraad van 8 januari 2019 waarbij mevrouw Dorine Geersens werd verkozen tot 4de schepen schepen;
Gelet op het overlijden van mevrouw Dorine Geersens op 3 mei 2024;
Art. 1: Akte wordt genomen van het overlijden van mevrouw Dorine Geersens.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 6 § 3 en artikel 14;
Gelet op het overlijden van schepen Dorine Geersens;
Overwegende dat mevr. Hylke Castelain, volgens het proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, in aanmerking komt om het mandaat op te nemen;
Overwegende dat uit het onderzoek van de geloofsbrieven van mevr. Hylke Castelain, blijkt dat zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op eer verklaart dat zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat er geen elementen zijn waaruit zou blijken dat mevr. Hylke Castelain zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt
Art. 1: De geloofsbrieven van mevrouw Hylke Castelain worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 6 § 3 en § 7 en artikel 14;
Overwegende dat mevrouw Hylke Castelain in openbare zitting en in handen van de voorzitter de volgende eed heeft afgelegd: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"
Art. 1: De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Hylke Castelain
Art. 2: De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt hervastgesteld :
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 49;
Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018, waarbij o.a. mevrouw Dorine Geersens verkozen werd op de lijst nr.7 Lijst Burgemeester;
Gelet op de installatievergadering van de gemeenteraad van 8 januari 2019 waarbij mevrouw Dorine Geersens werd verkozen tot 4de schepen schepen;
Gelet op het overlijden van mevrouw Dorine Geersens op 3 mei 2024;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het opengevallen schepenmandaat niet in te vullen;
Art. 1: De gemeenteraad beslist om het opengevallen schepenmandaat niet in te vullen
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de statuten van vervoermaatschappij De Lijn;
Gelet op de beslissing van 23 januari 2023 waarbij de mevrouw Dorine Geersens werd aangesteld om te zetelen in de algemene vergadering van de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn;
Gelet op het overlijden van mevrouw Dorine Geersens;
bij geheime stemming wordt schepen Charlotte Castelein aangesteld met 1 onthouding, 11 stemmen voor Charlotte Castelein, 3 stemmen voor raadslid De Coster en 8 stemmen voor raadslid Hancke
Art. 1: Charlotte Castelein aan te duiden als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van vervoermaatschappij De Lijn voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 30 april 2024 om deel te nemen aan de statutaire algemene vergadering van de IVVO op 18 juni 2024 om 18u00;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de statutaire algemene vergadering van 18 juni 2024 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO :
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023 - akteneming
2. Lezing van de jaarrekening per 31/12/2023
3. Verslag van de commissaris - akteneming
4. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers
Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de IVVO op 18 juni 2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het feit dat de gemeente Koksijde aangesloten is bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv) ;
Gelet op de statuten van Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1: De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv (voorheen TMVS dv) van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de IKWV;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 30 april 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 19 juni 2024 om 19u30;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 19 juni 2024 van de intercommunale IKWV:
1. Benoeming van de heer Philip Konings als bestuurder voor de stad Blankenberge en de heer Jan Morbee als bestuurder voor de gemeente Knokke-Heist
ter vervanging van resp. mevrouw Kamoen en de heer Wittesaele. Geheime stemming
2. Goedkeuren werkingsverslag 2023
3. Goedkeuren van de balans en resultatenrekening afgesloten op 31/12/2023
4. Bestemming resultaat
5. Verlenen kwijting aan de bestuurders, commissaris-revisor en accountant
6. Rondvraag
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 19 juni 2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 en 427;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2023 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Art. 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;
Overwegende dat gemeentebestuur Koksijde is aangesloten bij Woonmaatschappij IJzer en Zee;
Overwegende dat het gemeentebestuur bij schrijven van 21 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee op 7 juni 2024 om 17.30 uur;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 7 juni 2024 van Woonmaatschappij IJzer en Zee:
1. Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62, 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
2. Partiële splitsing
3. Goedkeuren van statutenwijzigingen ingevolgde de partiële splitsing door overneming
4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing
5. Machtigingen aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten
6. Opdracht aan de instrumenterende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;
Overwegende dat gemeentebestuur Koksijde is aangesloten bij Woonmaatschappij IJzer en Zee;
Overwegende dat het gemeentebestuur bij schrijven van 21 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee op 7 juni 2024 om 18.30 uur;
Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 7 juni 2024 van Woonmaatschappij IJzer en Zee:
1. Goedkeuring verslag voorgaande Algemene Vergadering d.d. 02/06/2023
2. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur van 08/05/2024 over het boekjaar 2023
3. Goedkeuring verslag van de commissaris - revisor over het boekjaar 2023
4. Goedkeuring van de balans- en de resultatenrekening over het boekjaar 2023
5. Bestemming van het resultaat van het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
7. Kwijting aan de bedrijfsrevisor over het boekjaar 2023
8. Ontslag Mevr. Pascale Feys als lid van de Raad van Bestuur
9. Vaststelling vergoeding audit honorarium bedrijfsrevisor
10. Vaststelling vergoeding van de Voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur
11. Varia
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Nachtegaalweg en Kievitstraat” werd gegund aan Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024076 werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 717.555,75 euro excl. btw of 816.109,59 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien wordt in het budget
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024076 en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Nachtegaalweg en Kievitstraat”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 717.555,75 euro excl. btw of 816.109,59 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 september 2023 houdende goedkeuring van de aankoop van de nieuw te bouwen crèche De Kleine Ark van de nieuwe Vrije Basisschool in de Helvetiastraat 28;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2023 houdende de aanstelling van een notaris voor de aankoop van de crèche gelegen Helvetiastraat 28;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 4 september 2023 heeft beslist om over te gaan tot aankoop van de crèche in de Helvetiastraat 28, voor en mits de prijs van € 250.000;
Overwegende de PODWDV bereid is een deel grond kosteloos af te staan aan de gemeente, dat de gemeente in ruil instaat voor de inrichting van o.a. parking;
Overwegende dat de intussen afgewerkte crèche reeds door de gemeente in gebruik werd genomen sedert 8 januari 2024 en dat hiertoe een overeenkomst ter beschikkingstelling werd gesloten, dit in afwachting van het verlijden van de akte;
Overwegende we de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor West-Notarissen mochten ontvangen en dat deze nu dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen ontwerpakte omvattende:
aan en ten voordele van de gemeente Koksijde, wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2022 artikel 41 11°;
Gelet op het besluit van college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 waarbij notaris Eric De Grave werd aangesteld voor de opmaak van de akte betreffende de overname van een strookje grond op de hoek van de Zeelaan en de Fazantenparkstraat;
Overwegende dat er zich een gevaarlijke verkeerssituatie voordeed op de hoek van de Zeelaan en de Fazantenparkstraat aan residentie Sanderling; dat dit onder andere kwam door de hoge haag die aan de weg stond;
Overwegende dat na een plaatsbezoek tussen de verschillende mede-eigenaars en het gemeentebestuur afgesproken werd dat de haag zou worden weggenomen door de mede-eigenaars; dat er eveneens werd afgesproken dat het stukje grond van 7,51 m² aan de kruising van de Zeelaan met de Fazantenparkstraat zou worden overgenomen door de gemeente;
Overwegende dat omwille van de veiligheid de haag intussen werd verplaatst en de gemeente het bedoelde stukje grond heeft aangelegd;
Overwegende het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Leen Geussens;
Overwegende het billijk is de eigenaar van de bekentenissenweg 1 GV02 te vergoeden voor het verlies van een stuk van hun tuin;
Art. 1: De aankoop van een stuk grond van 7,51m² op de kruising van de Fazantenparkstraat en de Zeelaan, om te affecteren aan het openbaar domein, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De ontwerpakte voor de aankoop en overdracht van een perceel grond, toebehorend aan een appartementsgebouw genaamd residentie “SANDERLING”, gelegen Bekentenissenweg 1/3, deel van het perceel kadastraal gekend onder de sectie H, nummer 504 X met een oppervlakte van 7,51m² wordt goedgekeurd.
Art. 3: De integrale koopsom komt toe aan de eigenaar van het appartement Bekentenissenweg 1, GV02.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op het Vlaams decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;
Gelet op het Vlaams Verzameldecreet Omgeving van 26 april 2019 betreffende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw en de wijzigingen aan de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen;
Gelet op VLAREM II voor het beschermen van het leefmilieu en het voorkomen en beperken van hinder en milieuverontreiniging;
Gelet op de Vlaamse gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater van 10 februari 2023 ter vervanging van de regelgeving van 2013;
Gelet op de Vaststelling van de derde waterbeleidsnota door de Vlaamse Regering op 3 april 2020 waarin het hemelwaterplan als het geschikte instrument gezien om diverse water gerelateerde uitdagingen gezamenlijk aan te pakken;
Gelet op de Vaststelling van het Vlaamse Regering op 1 juli 2022 van de stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 voor de stroomgebiedsdistricten Schelde en Maas en het bijhorende maatregelenprogramma vast waarbij het stroomgebied van de IJzer en enkele waterlopen over de Franse grens maken ook deel uit van het (internationale) stroomgebiedsdistrict Schelde;
Gelet op het Vlaams decreet Blue Deal' van 14 juli 2023 dat onder meer stelt dat een gemeente voor 31 december een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan moet hebben om toegang te hebben tot watergerelateerde subsidies;
Gelet op het Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van 2001 en herzien in 2014;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 met o.a. AP-10: inzetten en stimuleren van duurzaam en onderhoudsvriendelijk beheer (gemeentelijk) patrimonium, ACT-108 2020-2025: energiebesparende acties in het kader van het klimaatplan;
Gelet op het ondertekenen van het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie door Lokaal Bestuur Koksijde;
Gelet op het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse Regering door de gemeenteraad op 30 augustus 2021 en van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0 en 2.1 op 24 mei 2023;
Overwegende dat om nog in aanmerking te komen voor watergerelateerde subsidies lokale besturen ten laatste op 31 december 2024 over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan moeten beschikken;
Overwegende het algemeen belang van het verbeteren van de kwaliteit van oppervlaktewater en grondwater;
Overwegende dat het verminderen van het voorkomen van overstromingen en de negatieve gevolgen die eraan gerelateerd zijn een uitdaging vormt voor de toekomst;
Overwegende dat het tegengaan van de negatieve gevolgen van waterschaarste of droogte, de daling van de grondwatertafel en de algemene beschikbaarheid van (grond)water voor de natuur, de landbouw, als drinkwater…, enkel kan door het nemen van klimaatadaptieve maatregelen;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen Hemelwater- en Droogteplan met het daaraan gekoppeld actieplan om de acties op het grondgebied van Koksijde uit dit plan te realiseren volgens lage, middelhoge en hoge prioriteit, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De principes die gelinkt zijn aan typologie 1(duin-kerngebied), 2(duin-verspreid) en 3(duin - open) worden voortaan mee geïntegreerd in lopende en komende beleidsstudies, plannen en projecten.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende de oproep van de provincie West-Vlaanderen in kader van Impuls zeedijk, waarbij de provincie West-Vlaanderen alle kustgemeenten wenst te ondersteunen met een basisanalyse van de zeedijk enerzijds en een traject op maat anderzijds;
Overwegende dat de invulling van dit traject op maat door de gemeenten, in overleg met de provincie is vastgelegd en dat voorgesteld wordt om een traject op de zetten voor de zeedijk van Oostduinkerke met aanpalende pleinen en zijstraten, waarbij reeds opgemaakte plannen in een integrale visie worden opgenomen en waarbij via participatie de stakeholders worden betrokken.
Overwegende dat in dit traject ook aandacht zal besteed worden aan de kwaliteit van de horecaterrassen, die de kwaliteit van de zeedijk na herinrichting moet waarborgen;
Overwegende voorliggende samenwerkingsovereenkomst, waarin ondermeer is opgenomen dat de gemeente Koksijde financieel zal tussenkomen met 15.000 euro;
Overwegende de startnota welke als bijlage aan de samenwerkingsovereenkomst is toegevoegd en die inhoudelijk het traject op maat beschrijft;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Koksijde in kader van Impuls Zeedijk Koksijde - Oostduinkerke, inclusief de startnota die als bijlage is toegevoegd aan deze overeenkomst, wordt goedgekeurd.
Gelet op art. 40 van decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu ('Natuurdecreet');
Gelet op decreet van 2 mei 2019 betreffende de preventie en beheersing van de introductie en verspreiding van invasieve uitheemse soorten;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan van 2020-2025 actieplan 17 met in het bijzonder ACT-199 over het uitvoeren van beheersmaatregelen;actieplan 11 met in het bijzonder ACT-156 over het nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit;
Overwegende dat het grondgebied van gemeente Koksijde met ruim 800 hectare natuurgebied een rijke biodiversiteit kent; dat diverse partners een rol opnemen op om deze biodiversiteit te beschermen en waar mogelijk te versterken; dat de gemeente inzet op samenwerking en ook voor de eigen natuurgebieden een gepast beheer wenst te voorzien om waardevolle habitats in stand te kunnen houden of verder te ontwikkelen; dat het daarbij noodzakelijk is om invasieve exoten te verwijderen om de dynamiek van de duinen en hun natuurlijke vegetaties te bevorderen;
Overwegende dat ANB via het LIFE DUNIAS project een gecoördineerde aanpak op zet over het volledige duinareaal en daarom alle beheerders van duingebieden (in het bijzonder de Provincie West-Vlaanderen, IWVA, Defensie, MDK, Natuurpunt en de gemeenten Koksijde, De Panne, Oostende en Knokke-Heist) oproept om als partner te participeren in het project en aldus eveneens te kunnen genieten van een toelage van 60% vanuit het LIFE-project via een vooropgesteld budget voor het uitvoeren van de werken; dat ANB reeds de nodige omgevingsvergunningen heeft bekomen voor alle opgenomen percelen van de gemeente Koksijde;
Overwegende dat voor het LIFE DUNIAS project najaar 2024 er 90.446,37 euro incl btw ten koste van de gemeente Koksijde valt; dat hiervoor dient in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan een extra 20.000 EUR ingeschreven te worden om deze verbintenis te kunnen financieren via kredietverschuiving vanuit andere uitgestelde/geschrapte projecten;
Overwegende dat in het beheerplan (in consultatie) van de Witte Burg de beheersmaatregel voor het verwijderen van invasieve exoten is opgenomen en bijgevolg hier jaarlijks subsidies kunnen voor verkregen worden; dat invasieve exoten jaarlijks blijven uitbreiden en dus de kosten voor het verwijderen significant zullen stijgen per jaar;
Overwegende dat de gemeente Koksijde in het voorkeurscenario niet de extra kosten moet dragen van het verwijderen van exoten in het gemeentelijk domein Hannecartbos en dat ANB het verwijderen van exoten op gemeentelijke gronden binnen de Plaatsduinen op zich neemt; dat de kosten van de nazorg tot eind 2026 van deze werken volledig onder de uitvoerder valt;
Overwegende dat geen grote graafwerken zullen plaatsvinden tijdens het broedseizoen en de toeristische periode van 1 april tot en met 31 augustus en dat kleinschalige werken die geen hinder voor het broedseizoen en toeristisch seizoen vormen kunnen plaatsvinden na overleg met de gemeente Koksijde;
Art 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst met ANB in kader van het LIFE DUNIAS-project wordt goedgekeurd voor een bedrag van 90.446,37 euro incl btw ten koste van de gemeente Koksijde.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst met Stad Nieuwpoort in project "Vernieuwen van de Kinderlaan tussen Albert I laan en Spreeuwenberg" als positief wordt ervaren.
Overwegende dat Aquafin rioleringswerken zal uitvoeren in de Kinderlaan tussen de Spreeuwenberg en de Louisweg;
Overwegende dat AWV wegens geen budgetten niet mee gaat in het dossier om de bovenbouw te vernieuwen; AWV voorziet enkel een budget voor de toplaag rijweg aan zijde Koksijde;
Overwegende dat Aquafin na de aanleg van de riolering in de Kinderlaan tussen de Spreeuwenberg en de Louisweg het gabariet plaatselijk zal herstellen;
Overwegende dat de Kinderlaan zowel voor gemeente Koksijde als stad Nieuwpoort een belangrijke invalsweg is; dat het de wens is de invalsweg op te waarderen door betere fietspaden, veiligere voetpaden en ontharding van parkeerstroken aan te leggen; dit als vervolg van Fase I tussen Albert I -laan en Spreeuwenberg;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst met Aquafin en stad Nieuwpoort voor project "Vernieuwen Kinderlaan tussen Spreeuwenberg en Louisweg", wordt goedgekeurd.
Art. 2: De in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 3: Er wordt opdracht gegeven aan de Voorzitter en de Algemeen Directeur tot ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Aquafin en Stad Nieuwpoort.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 40, 41 § 2-11° en 286 § 1
Gelet op de wet dd. 21 maart 2007 houdende regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (gewijzigd door de koninklijke besluiten van 21 augustus 2009, 28 mei 2018, 2 december 2018 en 23 maart 2020).
Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, in het bijzonder artikel 25/4, §1, 1° dat bepaalt dat een politiedienst camera’s kan plaatsen en gebruiken overeenkomstig artikel 25/3 van de wet op het politieambt na voorafgaandelijke principiële toestemming van de gemeenteraad indien het gaat om een politiezone
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;
Gelet op de Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
Gelet op de Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS).
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
overwegende dat de korpschef van de lokale politiezone Westkust op 14 mei 2024 een toestemmingsaanvraag tot het verkrijgen van een principiële toestemming voor het plaatsen en gebruiken van vaste camera's heeft opgemaakt
overwegende dat de politieraad van de lokale politiezone Westkust op 4 december 2023 het bestek tot leveren en plaatsen van een camerabewakingssysteem heeft goedgekeurd.
Overwegende dat de politiezone Westkust de camera's en de opnames ervan enkel zal gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die deze Wet oplegt. Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's. Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in artikel 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's: "Art. 2513, §2. Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1 WPA, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 4415, §1, eerste lid, 2° tot 6° WPA. Wat artikel 4415, §1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 WPA".
Overwegende de motivering in het schrijven van de korpschef van de politiezone Westkust
Overwegende dat de politiezone Westkust camera's kan plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraad.
Overwegende dat er een principiële toestemming voor het plaatsen en gebruiken van vaste camera's wordt gevraagd aan de gemeenteraad
Art. 1: De gemeenteraad geeft toestemming voor het plaatsen en gebruiken van vaste ANPR-camera's op zichtbare wijze door de politiezone in een niet-besloten plaats op het grondgebied van de gemeente, meer bepaald op volgende locaties
Art. 2: Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera's op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen. Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
Art. 3: Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 28 maart 2024;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 15 april 2024;
Gelet op het tijdelijk politiereglement omtrent de Pastoor Schmitzstraat van 22 april 2024;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende de heraanleg van de Pastoor Schmitzstraat ;
Art. 1. De Pastoor Schmitzstraat is een woonerf.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens F12a en F12b.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 30 november 2023;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 15 januari 2024;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende de heraanleg van de Jaak Van Buggenhoutlaan ;
Art. 1: De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid tussen de Leopold III laan en de Ter Duinenlaan
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens WM75.2.
Art. 2: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens WM76.3.
Art. 3: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt: Tussen de Leopold III laan en de Ter Duinenlaan
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens WM72.3 en WM72.2.
Art. 4: De bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijden op de Jaak Van Buggenhoutlaan. De Jaak Van Buggenhoutlaan wordt als voorrangsweg aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens B1 en B9.
Art. 5: Er geldt verplicht rondgaand verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens D5 en B1.
Art. 6: Tussen de Zeelaan en de Ter Duinenlaan, aan de noordkant is het stilstaan en parkeren verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens E3 en GXa.
Art. 7: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt, tussen de Leopold III laan en de Ter Duinenlaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens WM74.
Art. 8: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings- fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd, tussen de Zeelaan en de Ter Duinenlaan, aan de noordkant
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens D7.
Art. 9: Het parkeren is voorbehouden voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens E9a, GVIId en GXc.
Art. 10: Tussen de Ter Duinenlaan en de Zeelaan, aan de zuidkant is het stilstaan en parkeren verboden op vrijdag van 00.00 uur t.e.m. 15.00 uur ; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens E3, GV en GXa
Art. 11: Tussen de Ter Duinenlaan en de Zeelaan is de toegang verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder op vrijdag van 05.00 uur t.e.m. 15.00 uur
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens C3
Art. 12: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:16 februari 2015 betreffende de Jaak Van Buggenhoutlaan
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegullend reglement enkel gemeentewegen betreftende dat het aanv
Overwegende de heraanleg van de Dijk waarbij een dubbelrichtingsfietspad werd voorzien en waarbij de rijweg werd versmald;
Art. 1: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens D7
Art. 2: De bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens B19 en B21
Art. 3: Ter hoogte van de Wulpenbrug, in beide richtingen geldt: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3,80 meter.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens C29
Art. 4: Ter hoogte van huisnummer 40 geldt: het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens E9a, GVIId en GXc
Art. 5: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 19 november 2019 betreffende de Dijk
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 28 maart 2024;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 15 april 2024;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat in Wulpen de zone voor het zwaar verkeer dient verkleind te worden zodat er geen doorgaand zwaar verkeer meer mogelijk is langs de Kortestraat, de Oude Zeedijkstraat en de Dijk (kant Nieuwpoort) om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verhogen;
Art. 1. In de deelgemeente Oostduinkerke, worden de grenzen van de zone max. 3,5 Ton, uitzondering voor laden en lossen, als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden ZC21 en ZC21’, max 3.5 Ton met vermelding “uitgezonderd laden en lossen”.
Art. 2. In de deelgemeente Wulpen, worden de grenzen van de zone max. 15 Ton, uitzondering voor laden en lossen, als volgt vastgelegd:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden ZC21 en ZC21’, max 15 Ton met vermelding “uitgezonderd laden en lossen”.
Art. 3: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 18 februari 2008 betreffende de Zones max gewicht, met uitzondering voor het laden en lossen, deelgemeente Oostduinkerke
Gelet op het decreet over het lokaal van 22 december 20107, artikel 40 §3 en 41, tweede lid, 2°;
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die als een misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van dit door dit feit veroorzaakte schade;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 EN f103, vastgesteld met automatische werkende toestellen;
Gelet op de Ministeriële omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2020 tot aanstelling van de ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve sancties;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 tot hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Geelt op het politiereglement van 26 juni 2023 betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2024 tot goedkeuring van het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemengde inbreuken;
Overwegende er geen schriftelijk advies van de jeugdraad noodzakelijk is aangezien de toepassing ten aanzien van de minderjarigen niet wordt gewijzigd;
Overwegende dat de gemeenten, ten behoeve van de inwoners, moeten waken over de openbare orde met name de openbare rust, de openbare veiligheid; de openbare gezondheid en de openbare overlast op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen;
Art. 1: Het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Koksijde, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd
Art. 2: Het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties d.d. 13 december 2021 wordt opgeheven
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2012 betreffende de basisomkadering voor het onderwijzend personeel en de aanvullende lestijden;
Overwegende de prognose van het Ministerie van Onderwijs houdende het nazicht van de ingeschreven leerlingen op 1 februari 2024 zoals weergeven in WISA voor de gemeentelijke basisscholen van Koksijde;
Overwegende de personeelsformatie voor het schooljaar 2024 – 2025 die gebaseerd werd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2024;
Overwegende de voorlopige dienstbrief van 19 maart 2024 betreffende het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket van de gemeentelijke basisscholen;
Overwegende dat de definitieve dienstbrief van het Ministerie van Onderwijs nog volgt;
Overwegende het voorstel van de directeuren van de gemeentelijke basisscholen van Koksijde om het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024 - 2025 als volgt aan te wenden voor een vlotte en kwaliteitsvolle schoolorganisatie:
Overwegende de bespreking van de omkadering op het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 8 mei 2024;
Overwegende het advies van de financiële dienst betreffende de omkadering voor de gemeentelijke basisschool van Koksijde ;
Overwegende het advies van de financiële dienst betreffende de omkadering voor de gemeentelijke basisschool van Oostduinkerke;
Overwegende de voorstelling van het lestijdenpakket van het Ministerie van Onderwijs op de personeelsvergadering van 19 maart 2024 in de gemeenteschool Koksijde;
Overwegende de voorstelling van het lestijdenpakket van het Ministerie van Onderwijs op de personeelsvergadering van 18 maart 2024 in de gemeenteschool Oostduinkerke;
Art. 1: De aanwending van het lestijdenpakket schooljaar 2024 – 2025 voor de gemeentelijke basisschool van Oostduinkerke wordt goedgekeurd.
Art. 2: De aanwending van het lestijdenpakket schooljaar 2024 – 2025 voor de gemeentelijke basisschool van Koksijde wordt goedgekeurd.
Art. 3: Het schepencollege kan aan dit goedgekeurde lestijdenpakket minimale wijzigingen aanbrengen als de definitieve dienstbrief afwijkingen vermeldt.
Art. 4: Het schepencollege krijgt de opdracht om de eventuele instaplestijden en ATN lestijden voor het schooljaar 2024 -2025 in te vullen en te organiseren.
Art. 5: Het schepencollege krijgt de opdracht om de eventuele nieuw aangevraagde verlofstelsels en nieuw toegekende middelen voor het schooljaar 2024 -2025 in te vullen en te organiseren.
Art. 6: Het goedgekeurde lestijdenpakket schooljaar 2024 – 2025 is de basis voor de aanstelling van de leerkrachten voor het schooljaar 2024 – 2025.
Art. 7: Een afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de gemeentelijke basisschool Oostduinkerke, de gemeentelijke basisschool van Koksijde en aan de financiële dienst.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende de telling van 1 februari 2024 van de regelmatig ingeschreven cursisten door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs ter bepaling van de basisomkadering personeel van de Westhoek Academie Koksijde;
Overwegende het feit dat de definitieve dienstbrief betreffende de omkadering van de Westhoek Academie Koksijde nog niet gepubliceerd werd;
Overwegende de mogelijkheid van de gemeenteraad om minimale aanpassingen aan de besteding van het lestijdenpakket jaarlijks te delegeren naar het schepencollege;
Overwegende dat de omkadering wordt toegelicht op de volgende vakbondsonderhandeling;
Overwegende het advies van de financiële dienst betreffende de omkadering voor de Westhoek Academie Koksijde;
Overwegende de goedkeuring van het subsidiedossier Kunstkuur dat een absolute meerwaarde is voor al het gemeentelijk onderwijs;
Overwegende de wens van het schoolbestuur om de expertise van het deeltijds kunstonderwijs aan te wenden binnen het basisonderwijs en zo de samenwerking tussen beide onderwijsniveaus wenst te versterken;
Overwegende het overleg deeltijds kunstonderwijs van 16 mei 2024 omtrent de domein overschrijdende inzet van leerkrachten DKO in het lager onderwijs van beide gemeentelijke basisscholen in opvolging van de voorbije doorlichting basisonderwijs;
Overwegende de wens van het gemeentebestuur Koksijde om het dansaanbod in het filiaal StAPwest Koksijde te bestendigen en daarvoor een subsidiëring van 5/22 lestijden dans te voorzien;
Overwegende het voorstel van de directeur van de Westhoek Academie om het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 aan te wenden voor een vlotte en kwaliteitsvolle schoolorganisatie;
Art.1: De aanwending van het lestijdenpakket van de Westhoek Academie Koksijde voor het schooljaar 2024– 2025, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art.2: Het schepencollege kan aan dit goedgekeurde lestijdenpakket minimale wijzigingen aanbrengen als de definitieve dienstbrief afwijkingen vermeldt.
Art.3: De subsidiëring van 16/22 lestijden voor StAPwest, ten laste van het schoolbestuur Koksijde voor het schooljaar 2024-2025 wordt goedgekeurd.
Art.4: De 16/22 lestijden ten laste van het schoolbestuur Koksijde worden door StAPwest aangewend voor de aanstelling van 5/22 leerkracht dans in de StAPwest dansafdeling te Koksijde en voor de aanstelling van 11/22 leerkracht (muziek, woord, dans) in de 2 gemeentelijke basisscholen van schoolbestuur Koksijde . Stadsbestuur Veurne bezorgt een afschrift van het aanstellingsbesluit van de betreffende aangestelde leerkracht.
Art.5: Het schepencollege kan aan dit goedgekeurde lestijdenpakket minimale wijzigingen aanbrengen als de definitieve dienstbrief afwijkingen vermeldt.
Art.6: Het goedgekeurde lestijdenpakket schooljaar 2024– 2025 is de basis voor de aanstelling van de leerkrachten voor het schooljaar 2024– 2025.
Art.7: Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de directeur van de Westhoek Academie Koksijde, aan de directeur van StAPwest, het stadsbestuur Veurne en aan de financiële dienst.
Raadslid Ringoot – toegankelijkheid van het strand
raadslid Ringoot verwijst naar een eerdere vraag over de toegang tot het strand en het feit dat in De Panne de toegankelijkheid werd verbeterd door de aanleg van een betonnen wandelpad op het strand; hij vraagt of er hiermee ook geen mogelijkheden zijn om op Groenendijk en Oostduinkerke centrum de toegankelijkheid te verbeteren; de burgemeester stelt vast dat deze vraag al in een vorige gemeenteraad werd gesteld en verwijst naar het eerdere antwoord; hij hoopt dat alle kustgemeenten op een gelijke manier zullen behandeld worden in de toekomst
Raadslid Loones – nieuw zwembad
raadslid Loones stelt vast dat er een werkgroep actief is en meent dat er ook budgetten zullen voorzien worden in de volgende wijziging van het meerjarenplan, hij vraagt naar de locatie waar het zwembad zal ingeplant worden en doet de suggestie om het iets meer richting Houtsaegerlaan te voorzien
Raadslid Van Herck – nieuw zwembad
raadslid Van Herck zegt dat zijn fractie al vragen stelt sinds 2018 over het zwembad, en hij vraagt om er een olympisch zwembad van te maken
de burgemeester antwoordt op beide vragen, namelijk dat er deze legislatuur is gekozen voor lap-en-tap-werk, maar de noodzaak er nu wel is om tijdens de volgende legislatuur een nieuw zwembad te bouwen; een bedrag van 17 miljoen euro zal voorzien worden in de volgende wijziging van het meerjarenplan; het project zal in eigen beheer worden voorzien en er is al bekeken om het bad te vergroten naar een 50-meter bad en er wordt ook gekeken om het bestaande zwembad open te houden tijdens de bouw van het nieuwe zwembad; raadslid Loones repliceert ten slotte dat er geen nood is aan een olympisch zwembad maar wel aan vierkant zwembad, waarna zich een discussie ontspint over het programma van eisen
Raadslid Vandenbroucke – zomerklaar maken gemeente
raadslid Vandenbroucke vraagt in aanloop naar het toeristisch seizoen aandacht voor opkuis van de Strandlaan tussen kerk en Kerkepannezaal, het voorzien van groen in het afgesloten stuk van de Strandlaan, het Konz- en Grardplein en diverse aanduidingen te herschilderen, zoals de shop & Go plaatsen; de burgemeester antwoordt dat er opnieuw bebloeming en groen komt
Raadslid Vandenbroucke – voetgangerstunnel Ster der Zee
raadslid Vandenbroucke stelt dat de tunnel er slordig bij ligt en de verlichting niet werkt, ze vraagt om de aannemer aan te sporen dit te herstellen; de burgemeester antwoordt dat de tunnel in beheer is van Wegen en Verkeer en dat de herhaalde vraag van de gemeente om hier iets aan te doen nog steeds zonder gevolg blijft en voorstelt dit zelf te melden via het meldpunt Wegen
Raadslid Hillewaere – riolering en wateroverlast
raadslid Hillewaere verwijst naar het feit dat in de Stuifduinenweg de bezinkputjes altijd vol staan waardoor er wateroverlast is, gezien de verzadiging van de putten in het midden van de straat, hij vraagt om na te zien of het systeem wel nog werkt; de burgemeester zal de vraag overmaken aan de diensten
Raadslid Loones – betalend parkeren
raadslid Loones stelt dat er geruchten zijn dat het betalend parkeren langer zal gemaakt worden tot 20.00 uur, hij vraagt of er plannen in die richting zijn; de burgemeester antwoordt dat dit cafépraat is
Raadslid Van Herck – plannen watertoren
raadslid Van Herck vraagt naar de voortgang van het project watertoren en wanneer de eerste steenlegging wordt gepland; de burgemeester antwoordt dat de eerste steenlegging gepland is in september
Raadslid Hancke – geboortebos
raadslid Hancke stelt dat de aanleg van het bos niet evident blijkt, gezien er nogal wat bomen dood zijn, mogelijks omdat ze te dicht bij elkaar gezet zijn, ze vraagt om dit te herbekijken om dit beter aan te leggen; schepen Anseeuw antwoordt dat er door de warme maanden bomen zijn afgestorven en ze somt de maatregelen op die reeds zijn genomen, met name dat er meer bomen werden geplant om finaal de sterkste over te houden; raadslid Hancke vindt dit maar een rare manier van werken, gezien aan elke boom een geboorte is gekoppeld
Raadslid Baeselen – Koket Koksijde
raadslid Baeselen verwijst naar de organisatie van Koket Koksijde en de wedstrijd waarbij een boeket kan gewonnen worden, ze vraagt hoe de voorbereiding loopt, welke dienst de organisatie coördineert en hoe de samenwerking met Gentse Floraliën loopt; de burgemeester antwoordt dat de voorbereiding loopt, de diensten Toerisme, Groen zijn betrokken en alles loopt zoals gepland
Raadslid Wolter Hofmans – stand van zaken procedures belasting tweede verblijven
raadslid Wolter Hofmans verwijst naar de berichtgeving in verband met het voor de gemeente positieve arrest van het Hof van Beroep van 31 oktober 2023, maar stelt vast dat in een arrest van 6 februari de gemeente in het ongelijk werd gesteld en waarbij het Hof op haar standpunt terug komt; ze verwijst ook naar vonnis in eerste aanleg te Brugge die deze argumentatie nu overneemt; ze stelt vast dat de gemeente opnieuw in het ongelijk wordt gesteld en vraagt of het niet opportuun is dat inwoners hiervan op de hoogte zouden worden gesteld over de gevolgen van deze uitspraken, gelet er steeds beloofd wordt dat de opdeciemen op de personenbelasting op 0% zullen gehouden worden, waar mogelijks een invoering noodzakelijk zal worden; schepen Dawyndt antwoordt dat geen enkel vonnis of arrest, kracht van gewijsde heeft en dat het dus niet opportuun is om commentaar op te geven, gezien er nog cassatieberoep hangende is; hij stelt ook dat raadslid Wolter Hofmans het niet goed voor heeft met de gemeente, gezien ze spreekt namens de tweede verblijvers die procederen; raadslid Wolter Hofmans repliceert dat ze enkel wijst op het feit dat er een gevaar zou kunnen bestaan als de gemeente in het ongelijk blijft gesteld worden
Raadslid Ringoot – fietspaden bos van Hannecart
raadslid Ringoot verwijst naar eerdere vragen over het wandelpad door het bos van Hannecart en het boshuisje dat binnenkort in gebruik wordt genomen; hij vraagt naar een stand van zaken van de fietspaden en vraagt wat hier voorzien is en wanneer ze open gaan; schepen Castelein antwoordt dat een studiebureau is aangesteld voor de aanleg van het fietspad, er dient een passende beoordeling te worden opgesteld en een ontwerp te worden gemaakt
De voorzitter sluit de zitting op 03/06/2024 om 21:31.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter