Terug gemeenteraad

Mon 22/02/2021 - 19:10 online (via teams)

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • De tweede besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

    Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

    Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

    De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

    De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

    Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. In deze fase van de pandemie raadt het Agentschap Binnenlands Bestuur aan om de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen.

    Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad.

    Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

    Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf.

    Gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

    Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt gelet op het feit dat minstens een vierde van de raadsleden aangeeft zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden. Bovendien is live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk in bepaalde plaatsen waar de social distancing niet voldoende kan worden gegarandeerd. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden.

    Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

verkiezingen

financiën

belastingreglementen

  • Het retributiereglement op het betalend parkeren 2020 goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni 2020 wordt aangepast. Het nieuwe reglement gaat in op 1 april 2021.

    Volgende aanpassingen wordt doorgevoerd :

    • De A. Vanhouttelaan vanaf de Koninklijke Baan tot de grens tussen het huisnummer 3 en huisnummer 5 wordt van de rode zone overgeheveld naar de paarse zone;
    • De Albert Bliecklaan vanaf de rotonde tot de Bosquetiastraat wordt van de paarse naar de rode zone overgeheveld;
    • Uitbreiding van de paarse zone : Pannelaan vanaf de A.Nazylaan tot de grens tussen de parking gelegen Honigklaverweg en huisnummer 34 in de Pannelaan;
    • Uitbreiding paarse zone : het noorden van de Honigklaverweg vanaf de Pannelaan tot aan de grens met huisnummer 5, de parking gelegen aan de hoek van de Honigklaverweg en de Pannelaan inbegrepen;
    • Uitbreiding paarse zone : Salvialaan vanaf de Anemonenlaan tot aan de Begonialaan; Tulpenlaan vanaf de Anemonenlaan tot aan de Begonialaan; Anjelierenlaan; Kerkplein vanaf de Tulpenlaan tot aan de Gloxiniaslaan;
    • Nieuwe zone, nl. zone IV : de oostkant van de Gilles Scottlaan wordt uit de paarse zone genomen om een nieuwe groene zone te worden. De nieuwe groene zone is gereserveerd voor paardentrailers. Deze plaatsen zullen 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 betalend zijn aan het forfaitair tarief 10,00 EUR voor 24 uur.
    • Wijziging tarief paarse zone : het uurtarief en het forfaitair tarief voor 50 uren of 70 uren blijft gelijk. Het ticket voor 5 uur wordt 4,00 EUR i.p.v. 3,00 EUR en het ticket voor 10 uur wordt 6,00 EUR i.p.v. 5,00 EUR;
    • De gemeentelijke parkeerkaart categorie inwoners & tweede residenten wordt gedigitaliseerd. Hierdoor is er nog 1 nummerplaat/kaart meer mogelijk en wordt er geen fysische kaart meer afgeleverd. Er zal een overgangsperiode zijn tot de lopende fysische gemeentelijke parkeerkaarten uitdoven. De prijs voor deze gemeentelijke parkeerkaart wijzigt van 60,00 naar 65,00 EUR;
    • Nieuwe type gemeentelijke parkeerkaarten voor hotels gelegen in een zone betalend parkeren a rato van het aantal kamers. Deze kaarten zijn op naam van het hotel, aan dezelfde prijs van inwonerskaarten, te gebruiken in de dichtstbijzijnde straat gelegen in een paarse zone met vermelding van de stra(a)t(en) op de kaart.
    • Nieuw type gemeentelijke parkeerkaart voor garages gelegen in een zone betalend parkeren met een maximum van 10 kaarten per garage. Deze kaarten zijn op naam van de garage, aan dezelfde prijs van inwonerskaarten, te gebruiken in de dichtstbijzijnde straat gelegen in een paarse zone met vermelding van de stra(a)t(en) op de kaart.
    • het parkeerticket wordt gedigitaliseerd, waardoor geen parkeerticket meer achter de voorruit moet aangebracht worden. Dit geldt zowel voor de tickets bedoeld onder tarief 2 (betalend) als onder tarief 3 (gratis tickets).

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

openbaar domein

tracé wegenis

  • Door Woonmaatschappij Ijzer en Zee werd een verkaveling met 14 woningen uitgewerkt. Bij het uittekenen van de opmeting van de 14 woningen Jules Leroystraat in Wulpen werd door hun landmeter Kris Vandewoude vastgesteld dat een strook van de parking door de aannemer foutief werd aangelegd op eigendom van de gemeente. Die parkeerstrook van 5m breed werd niet overgedragen op het plan van 2016. Het gaat: 8 à 9m².

    De noordelijke parkings liggen goed, maar men heeft  een +/- een halve meter te ver op openbaar domein gewerkt met aanleg van de parkings. Of anders gezegd: in westelijke richting heeft men de grens met het aanpalend perceel in de Kerkwijk niet gevolgd.

    Ten behoeve van de verkoop van de woningen werd landmeter Kris Vandewoude de opdracht gegeven om de opmetingsplannen op te maken. Om dit recht te kunnen zetten is dit besproken bij het kadaster en de registratie te Veurne. Het is voor hen voldoende om een proces-verbaal van afpaling te laten opmaken, te laten ondertekenen door de verschillende partijen (gemeente, wij als huidige eigenaar en de eigenaar van de Kerkwijk palende aan de parking).

    De gemeente mocht het PV van afpaling ontvangen van Woonmaatschappij IJzer en Zee.

overeenkomsten

  • Het Vlaamse preventiedecreet voorziet in een informatie-uitwisseling met de lokale besturen van de gegevens van de personen die in verplichte quarantaine moeten met het oog op de controle en de handhaving van de verplichte quarantaine. Hierdoor krijgen de lokale besturen de tools in handen om deze controle en handhaving ook efficiënt te kunnen uitvoeren.

    Om de gegevensoverdracht in het kader van het preventiedecreet mogelijk te maken heeft de gemeente Koksijde een protocol afgesloten met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid waarbij de burgemeester werd aangeduid als de persoon aan wie de gegevens worden overgemaakt.
    Dit werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 18 januari 2021.

    De burgemeester kan de informatie overmaken aan de diensten/personen die zullen instaan voor de effectieve controle en handhaving van de quarantaineverplichtingen (voorbeeld : lokale politiezone, personeelsleden lokaal bestuur, …).
    Vanaf de inwerkingtreding van het wetgevend kader en de ondertekening van het protocol, krijgt de verantwoordelijke van de verwerking van het lokaal bestuur (burgemeester) de gegevens van de personen die verplicht in quarantaine moeten.

    Van deze personen ontvangt het lokaal bestuur volgende gegevens: naam en voornaam, het adres waar de persoon in quarantaine gaat en hoe lang de quarantaine dient te duren.

    Deze gegevens – en enkel deze gegevens – kunnen gebruikt worden voor de controle, handhaving en sanctionering van de quarantaineplicht.

    Controle of iemand zich aan de verplichte quarantaine houdt, kan gebeuren door:
    • de aanvankelijke controles kunnen worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente/OCMW die ook een zachte aanpak kunnen verzekeren. Zij geven aan de lokale politie de gegevens door van de personen die zij niet hebben bereikt of waar sprake is van flagrant overtreden van de quarantaineverplichting.
    • de lokale politie doet controles bij de personen op deze (verkorte) lijst met het oog op de handhaving en eventueel de sanctionering van de niet-naleving van de regels.

    Wanneer tijdens de controle wordt vastgesteld dat :
    • personen niet kunnen worden bereikt op het adres waarop zij feitelijk in quarantaine moeten verblijven;
    • personen zich wetens en willens niet houden aan de verplichte quarantainemaatregelen
    kan overgaan worden tot handhaving/sanctionering.

    Enkel de politiediensten kunnen overgaan tot het opstellen van een proces-verbaal, op basis van de eigen vaststellingen of de vaststellingen van een beëdigd vaststellingsambtenaar met het oog op het opleggen van een sanctie.
    In het kader van de controle op en handhaving van de quarantaineverplichting werd er door PZ Weskust verzocht om de (eventuele) doorgifte van persoonsgegevens tussen de politiezone en de gemeenten die deel uitmaken van het grondgebied van de politiezone, te regelen door middel van een protocol.
    Dergelijk protocol is vereist wanneer de gemeente op het grondgebied van de politiezone de hen meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de hiervoor vermelde finaliteit wil meedelen aan de diensten, waaronder de lokale politiezone, die belast worden met de controle op en handhaving van de maatregel.
    De ondertekening van dit protocol werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2021.
    De DPO van de gemeente Koksijde gaf telkens gunstig advies.

    Aan de gemeenteraad wordt verzocht om beide protocollen te bekrachtigen.

  • Goedkeuren Beheerplan Zuidabdijmolen

    De Zuidabdijmolen, die deel uitmaakt van het Abdijmuseum Ten Duinen, is een beschermd monument (KB dd. 15 oktober 1974).

    Willen we dat de molen in aanmerking komt voor erfgoedpremies van het agentschap onroerend erfgoed, dan dient de molen te beschikken over een beheerplan, opgemaakt volgens de richtlijnen van en goedgekeurd door het agentschap onroerend erfgoed. Dit plan dient een gerichte visie te bevatten waarbij rekening wordt gehouden met alle erfgoedvormen. Een goedgekeurd beheerplan ontslaat Lokaal Bestuur Koksijde van het aanvragen van afzonderlijke toelatingen voor de werken die in het plan worden vrijgesteld.

    Het plan heeft een looptijd van 24 jaar. In die periode kan het plan eventueel worden aangepast. Daartoe dient een gemotiveerd verzoek  aan het agentschap onroerend erfgoed bezorgd te worden.

    Het beheerplan voorziet in het effectief beheer en behoud van de molen en omvat volgende luiken: de identificatie van het erfgoed; een historische nota over de Zuidabdijmolen; een inventaris van de huidige toestand; de bepaling van de erfgoedwaarden; een beheersvisie en de doelstellingen van het plan; de maatregelen voor onderhoud- en eventuele restauratiewerken met bijzondere aandacht voor de windvang; alsook de wijze van opvolging en evaluatie doorheen de periode (tot 2044).

    De doelstellingen in het beheerplan voor de Zuidabdijmolen hebben betrekking op: het in standhouden van de Zuidabdijmolen; de maalvaardigheid van de Zuidabdijmolen; de publieke ontsluiting van de Zuidabdijmolen als molenerfgoed; de overdracht van empirische kennis van het molenaarsvak; de ruimtelijke en inhoudelijke re-integratie van de Zuidabdijmolen in het domein van de Duinenabdij; het beheer van het archeologische bodemarchief.

    Voor de opmaak van het beheerplan werd op de valreep van het ondertussen geschrapte betoelagingsreglement nog een onderzoekpremie bekomen. De toegekende premie voor het plan bedraagt 7360 euro (= 80% van de kostprijs voorgesteld door de uitvoerder). Deze premie werd door het agentschap schriftelijk op 11 maart 2019 aan Lokaal Bestuur Koksijde bevestigd. De uitbetalingsaanvraag dient binnen de twee jaar (te rekenen na de zending van de bevestiging) bij het agentschap te worden ingediend.

    De opdracht voor de opmaak van het beheerplan werd door het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2019 aan TV Mino-Driekwart Groen toegewezen.

    Een eerste draft werd eind 2019 afgetoetst met het Agentschap Onroerend Erfgoed. De draft werd positief beoordeeld. De beperkte opmerkingen werden door het studiebureau aangepast, waarna het beheerplan in 2020 werd voorgelegd aan de adviesraad onroerend erfgoedgemeente. De opmerkingen werden door de opstellers meegenomen en in het beheerplan verwerkt, waar relevant. Het beheerplan is hiermee klaar om aan het Agentschap onroerend erfgoed te worden bezorgd.

nood en interventieplan

  • De veiligheidscel van Koksijde maakte een Bijzonder Nood- en Interventieplan op voor 'Bredene-Koksijde classic' d.d. 19 maart 2021, hierna BNIP genoemd.

    Dit BNIP is een aanvulling op het Algemeen Nood- en Interventieplan van de gemeente Koksijde.

    Dit BNIP beoogt om, in geval er zich een noodsituatie voordoet op 'Bredene-Koksijde classic', de nodige personen en diensten te alarmeren, de nodige middelen en mensen in te zetten en de hulpverlening te coördineren op een snelle en efficiënte manier.Het doel van dit plan is om via een multidisciplinaire aanpak de slachtoffers te redden en de bevolking te beschermen. Daarnaast is het BNIP een middel om de noodsituatie tijdens het evenement te bestrijden, de gevolgen ervan te beperken en de terugkeer naar een normale situatie te bespoedigen.

    Het BNIP legt de mogelijke risico’s vast, te volgen procedures, de onderlinge afspraken, de verantwoordelijkheden en de communicatie.

    Het BNIP zal beschikbaar worden gesteld in enotulen tegen eind volgende week.

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

  • De zone betalend parkeren wordt uitgebreid. 

    De parking in de Pannelaan op de hoek met de Honigklaverweg wordt betalend. Daarnaast worden enkele straten ten oosten van de Begonialaan betalend. 

  • Na de wegenwerken in de Zeelaan te Koksijde-dorp werd de parkeerregeling aan de parking van het monument van de gesneuvelden aangepast. Gans het parkeergedeelte viel onder de blauwe zone. Na evaluatie en bevraging blijkt dat niet gans de parking onder de parkeerregeling van parkeerschijf dient te vallen. Drie parkeerplaatsen zouden volstaan. 

    Deze parkeerplaatsen zullen worden ingericht als shop&go parkeerplaatsen i.p.v. kortparkeerplaatsen met parkeerschijf zoals eerder werd beslist door de gemeenteraad. 

  • In Oostduinkerke-Bad tegenaan de Albert I laan aan de westkant zijn momenteel 2 shop&go parkeerplaatsen. Gezien de hoge noodzaak aan deze parkeerplaatsen is het aangewezen om 2 extra shop&go parkeerplaatsen op deze locatie (ter hoogte van huisnummer 251) te voorzien. 

  • In de verkeerscommissie van 24 september 2020 werd de problematiek rond de G. Scottlaan nogmaals besproken. Het beleid wenst dat de G. Scottlaan de plaats voor paarden en paardentrailers blijft.

    In de G. Scottlaan is ook een heel gemengd publiek: dagtoeristen, cabinebezoekers, barbezoekers, paardenvissers, redders, surfers, paardenliefhebbers, … Al deze mensen dienen aan het strand te raken. Sommigen komen met de fiets, anderen met de auto. Indien men een plaatsje op ruime afstand van het strand vindt, komt men te voet door de mix aan verkeer (auto’s, fietsen, voetgangers). Er is een rijweg en parkeerplaatsen, voetpaden of fietspaden zijn er niet.

    Volgende aanpassingen zullen worden gedaan:

    - rotonde tegenaan de toegang tot het strand schuift op naar het hoogste punt (landinwaarts) waardoor meer ruimte voor fietsenstallingen voorzien is

    - aan de oostelijke zijde worden parkeerplaatsen voor paardentrailers voorzien (7 parkeerplaatsen in totaal) waarbij een aparte betaalregeling is inzake betalend parkeren

    - aan de westelijke zijde worden de dwarsparkeerplaatsen behouden met drie parkeerplaatsen voor andersvaliden op het einde

    - aan de westelijke zijde tegenaan de rotonde met de Mooi Verblijflaan wordt een mestinzamelpunt voorzien

  • In de Strandlaan tussen het Jaakpad en de Zeedijk geldt éénrichtingsverkeer m.u.v. fietsers en bromfietsers type A. Langs gans de Zeedijk geldt er éénrichtingsverkeer m.u.v. fietsers. Het lijkt aangewezen om de Strandlaan hier op af te stemmen. 

    Het aanvullend reglement dient hiervoor aangepast te worden. 

Extra agendapunten

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige