Mon 09/10/2023 - 19:30 raadszaal
Op 4 september 2023 heeft de gemeenteraad, naar aanleiding van de verplichte oprichting van een deontologische commissie, een aanpassing en hervaststelling goedgekeurd van de deontologische code voor de mandatarissen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen.
Als gevolg van de hervaststelling van de deontologische code dient nu de deontologische commissie samengesteld te worden.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt één per fractie in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de commissie.
Elke fractie in de gemeenteraad kan één lid voor de deontologische commissie aanduiden via een voordracht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meerdere plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij zou zijn.
De opvolgingsrapportering is een inhoudelijke weergave van de stand van zaken over acties uit het meerjarenplan betreffende de periode 1 januari tot en met 1 juni van het lopende jaar.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Er worden geen inhoudelijke vormvereisten opgelegd aan dit rapport. Er dienen minimaal enkele financiële tabellen te worden opgenomen, maar vooral de voortgang tijdens de 1e helft van het lopende boekjaar wordt tekstueel bij de acties voorzien.
Teneinde een kwalitatieve rapportage te kunnen afleveren, hadden de actieverantwoordelijken en diensthoofden de tijd tot 15 september 2023 hun acties van de nodige input te voorzien.
De huidige energiecrisis en de aanhoudende onzekerheid omtrent de energieprijzen is erg voelbaar bij de ondernemingen. Met als gevolg dat ondernemers op zoek gaan naar duurzame en energiezuinige oplossingen om de energiekosten beheersbaar te houden.
Bovendien is het informeren, sensibiliseren en stimuleren van bedrijven rond energie-efficiënte, hernieuwbare energie en rationeel energiegebruik één van de klimaatacties in het Burgemeestersconvenant.
Om deze doelstelling te realiseren en tevens ondernemers voldoende te ondersteunen en ontzorgen in het bepalen van duurzame en energiezuinige oplossingen voor de onderneming, stellen we voor om kennis en expertise aan te bieden in de vorm van een energiecoaching.
Via het Europees project TERTS in het programma Interreg VA Vlaanderen-Nederland voerde WVI al energiescans uit bij bedrijven uit de tertiaire sector in 5 gemeenten in Noord-West-Vlaanderen. WVI heeft voor dat project een aanwerving gedaan van een energiecoach met veel expertise rond verwarming, koeling en isolatie.
De opdracht ‘Energiescans voor de tertiaire sector’ kan door de gemeente worden toevertrouwd aan de WVI in toepassing van artikel 30 in-house- toezicht van de wet op overheidsopdrachten d.d. 17 juni 2016 (BS 14.07.2016). Dat betekent dat deze opdracht aan de WVI kan worden toegekend op basis van de ‘in house’ regels en buiten de wet op de overheidsopdrachten valt.
De ondernemer kan beroep doen op maximaal 8 uur energiecoaching waarvan de gemeente Koksijde de helft van de kosten op zich neemt. De kostprijs van de energiecoaching bedraagt 70 euro excl. BTW per uur. De ondernemer betaalt op voorhand maximaal de helft van de geraamde kosten met een maximum van 300 euro aan de gemeente Koksijde. De aanvraag gebeurt via een online inschrijvingsformulier op de gemeentelijke website.
De energie-expert zal de onderneming energiecoaching aanbieden op maat van de onderneming. Dit omvat:
- een intakegesprek
- een bezoek aan de onderneming voor een energiescan
- de opmaak van een energierapport
- ondersteuning bij de keuze en uitvoering van duurzame energiebesparende maatregelen.
Subsidiereglement als bijlage.
Op 13 december 2023 om 19u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38
Op 25 oktober 2023 om 19u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats van Poolstok cvba met volgende agendapunten :
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
7. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
9. Volmacht voor de formaliteiten.
Op 19 december om 18u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
Agenda :
1. Goedkeuring statutenwijziging
2. Goedkeuring beleidsplan 2024
3. Goedkeuring budget 2024
4. Varia
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale IGEMO aangaande "duurzame voertuigen" - raamcontract 4 jaar.
De geraamde uitgave over de periode van 4 jaar bedraagt 200.000,00 euro incl. btw.
Door het intekenen op dit raamcontract kan de gemeente Koksijde op eenvoudige wijze overgaan tot de aankoop van elektrische wagens.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanstellen dienstverlener ter ondersteuning Microsoft Sharepoint en Power-platform Microsoft.
De raming bedraagt 230.000,00 euro incl. btw (voor de periode van 2 jaar basis + 1 mogelijke verlenging van 2 jaar).
Recent werd een nieuwe oproep ontvangen vanuit de provincie voor de opmaak van een masterplan in kader van het project 'DNA van het dorp'. De bedoeling is om een masterplan op te maken voor een kern, die een antwoord biedt op enkele vooraf geformuleerde uitdagingen. Hierbij wordt ook volop ingezet op participatie (via ontwerpweek/dagen).
Na overleg met betrokken dienst van de provincie wordt voorgesteld om een projectvoorstel in te dienen voor een deel van Koksijde-bad. Immers, alle woonkernen buiten afgebakend stedelijk gebied komen in aanmerking. Koksijde bevindt zich niet in afgebakend stedelijk gebied.
Doel zou zijn een masterplan tot stand te brengen die antwoorden biedt op onder meer:
1) opwaarderen kwaliteit van het publiek domein met meer inzet op vergroening,
2) integreren bevindingen uit de studie van de Profploeg van het Agentschap Ondernemen (ruimtelijke aspecten) m.b.t. zeedijk en omgeving
3) vertalen bepalingen uit voorontwerp beleidsplan ruimte naar masterplan (ontwerpend onderzoek)
4) verzoenen van noden van vaste bewoners, tweede verblijvers en bezoekers/ééndagstoeristen op ruimtelijk vlak
5) hoe kan de opwaardering van het publiek domein ook een motor zijn om aanpalende gebouwen en privatieve ruimtes te verfraaiien en te vergroenen
De provincie treedt hierbij op als opdrachtencentrale en betaalt zelf 25.000 euro. De gemeente financiert ook 25.000 euro. Aangezien Koksijde binnen T.OP kust is gelegen legt de Vlaamse Overheid hier ook nog eens 25.000 euro bovenop.
Procedure
In bijlage het aanmeldformulier ter goedkeuring.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Oostende. De gemeenteraad heeft op 29 januari 2019 haar vertegenwoordiger(s) in de Vervoerregioraad aangeduid.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Oostende heeft een mobiliteitsplan opgesteld waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de betrokken besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vervoerregio werd daarin ondersteund door het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02, dat door de Vlaamse Overheid als studiebureau aangesteld werd.
Het regionaal mobiliteitsplan is inhoudelijk breder en strategischer van inslag en mag niet verward worden met de visie op de korte termijn hertekening van het openbaar vervoer die de Vervoerregioraad op 13 november 2020 goedkeurde en die thans gefaseerd in uitvoering is.
De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan gebeurde in diverse stappen:
- De Oriëntatienota werd op 22 april 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
- De Visienota werd op 23 december 2022 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
- De actietabel werd samen met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan op 30 juni 2023 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
- De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken hechtte op 10 juli 2023 haar goedkeuring aan het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Het regionaal mobiliteitsplan maakt onderwerp uit van een strategische milieu-effectrapportage. Het ontwerp MER werd opgemaakt in het eerste kwartaal van 2023 en iteratief in het RMP verwerkt. Op 20 juni 2023 ontvingen we een positief informeel advies met opmerkingen van team omgevingseffecten. De opmerkingen zijn in het finale MER aangebracht.
Het regionaal mobiliteitsplan zit thans in de fase van openbaar onderzoek. Dit loopt van 4 september 2023 tot en met 2 november 2023. De inhoudelijke inbreng van burgers, stakeholders en gemeenteraden kan in deze fase nog aanleiding geven tot een finale bijsturing van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Het aldus eventueel bijgestuurde mobiliteitsplan zal na goedkeuring door de Vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Haar goedkeuring en de bekendmaking daarvan in het Belgisch Staatsblad, vormen de afronding van het proces van regionale mobiliteitsplanning.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Met betrekking tot het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Oostende en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Oostende heeft het gemeentebestuur geen opmerkingen. / nog volgende opmerkingen:
De voorrangsregeling in de Noordzeedreef dient te worden aangepast. Hier geldt de reglementering van fietsstraat en er geldt een voorrang van rechts ter hoogte van Gen. Notermanlaan, de Nachtegaalweg en de Leeuwerikstraat. O.a. door het invoeren van de fietsstraat wordt deze voorrangsregeling niet gevolgd. Dit leidt tot conflicten tussen auto's en fietsers, auto's, fietsers. Dit leidt tot verminderde verkeersveiligheid. Gezien de Noordzeedreef een toegangsas is vooral voor voetgangers en fietsers, is het aangewezen om hier een voorrangsweg van te maken naar analogie van de Pylyserlaan.
In de Viooltjesstraat dient een verplichte rijrichting ingevoerd te worden. Vanuit de Viooltjesstraat kan je aan de westzijde de Jaak Van Buggenhoutlaan niet meer op- of afrijden. Ook via de Zeekruisdoornstraat kan je niet meer direct op de Jaak Van Buggenhoutlaan. Er dient via de Parnassiusstraat gereden te worden. Om de vermijden dat verkeer toch nog de Viooltjesstraat inrijdt vanop de Zeekruisdoornstraat, is het noodzakelijk om de rijrichting aan te passen (zie plan):
Ook dient er parkeerverbod ingevoerd te worden in de bocht ter hoogte van de Jaak Van Buggenhoutlaan.
In de Zeekruisdoornstraat dient een verplichte rijrichting ingevoerd te worden. Vanuit de Viooltjesstraat kan je aan de westzijde de Jaak Van Buggenhoutlaan niet meer op- of afrijden. Ook via de Zeekruisdoornstraat kan je niet meer direct op de Jaak Van Buggenhoutlaan. Er dient via de Parnassiusstraat gereden te worden. Om de vermijden dat verkeer toch nog de Viooltjesstraat inrijdt vanop de Zeekruisdoornstraat, is het noodzakelijk om de rijrichting aan te passen (zie plan):
Ook dient er parkeerverbod ingevoerd te worden in de bocht ter hoogte van de Jaak Van Buggenhoutlaan.
N.a.v. de heraanleg van de Jaak Van Buggenhoutlaan is verkeer in beide richtingen ter hoogte van de Hagedoornstraat niet meer mogelijk. De aansluiting is te smal om nog verkeer in beide richtingen op de Hagedoornstraat tussen de Jaak Van Buggenhoutlaan en de Viooltjesstraat toe te laten(zie plan):
In de loop van het schooljaar 2023-2024 gaat een nieuw beloningssysteem voor de scholen in Koksijde van start ter bevordering van de zachte mobiliteit. Kinderen die naar school fietsen of stappen, zullen worden beloond. Minder gemotoriseerde voertuigen in de directe schoolomgeving maakt elke school gezonder en veiliger.
Het Buck-e systeem werd stopgezet omwille van de hoge onderhouds- en werkingskosten en omwille van de moeilijke samenwerking met het bedrijf. Er wordt een eenvoudig systeem opgestart:
Op 21 augustus 2023 werd het nieuwe beloningssysteem voorgesteld aan de scholen van Koksijde. Dit werd positief onthaald.
Op het burgemeestersoverleg Westhoek van 15 september kwamen bedreigingen voor de vorming van het ziekenhuisnetwerk Westhoek ter sprake. Daarbij werd vastgesteld dat bijkomende steun vanuit de Westhoekgemeenten aangewezen is om de vorming van dit netwerk mogelijk te maken. Er werd daarbij gepleit voor de inname van een motie door de respectieve gemeenteraden waarbij steun wordt uitgesproken door de gemeenteraad voor de totstandkoming van een ziekenhuisnetwerk.
Meer informatie is opgenomen in de bijlagen.