Mon 13/11/2023 - 19:30 raadszaal
De gouverneur van West-Vlaanderen deelt mee dat het nazicht van de jaarrekening 2022 niet heeft geleid tot formele vaststellingen en dat de jaarrekening 2022, vastgesteld door de gemeenteraad van 26 juni 2023, wordt goedgekeurd.
Besluit van de gouverneur in bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing moet op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad worden ter kennisgebracht ingevolge artikel 332,§1 derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Om vrijetijdsparticipatie voor iedereen, in het bijzonder voor de meest kwetsbaren, toegankelijk te maken is een tussenkomst vrijetijdsparticipatie mogelijk.
Een tussenkomst kan verleend worden aan de volgende rechthebbenden:
Het college van burgemeester en schepenen benadrukt het belang van vrijetijdsparticipatie, in hoofdzaak van mensen in armoede. Bijgevolg wordt voorgesteld het bedrag van de tussenkomst te verhogen naar €200,00 per rechthebbende (i.p.v. €150,00)
Gelet op de komende uitrol van de UIT PAS waarbij gezinnen met het kansentarief 20% van de deelnameprijs dienen te betalen, zal de maximale tussenkomst 80% bedragen i.p.v. 90%.
Op donderdag 4 januari 2024 gaat in Koksijde de X2O Cyclocross - Vlaamse Duinencross door. Hiervoor kunnen zowel inwoners, niet-inwoners en houders van een K-pas, tickets online kopen en in het toerismekantoor. De specifieke voorwaarden en modaliteiten voor de toegang tot het parcours van X2O Cyclocross - Vlaamse Duinencross zijn opgenomen in een retributiereglement (zie bijlage).
De volgende prijzen worden ter goedkeuring voorgelegd. Deze werden opgesteld in overleg met de organisator Golazo en zijn deze die overal van toepassing zijn op de X2O crossen.
Inkomkaart aan de kassa donderdag 4 januari 2024 |
€ 15,00 (incl BTW) |
Inkomkaart aan de kassa donderdag 4 januari 2024 met Belgian Cycling lidkaart |
€ 14,00 (incl BTW) |
Kinderen tot en met 12 jaar |
GRATIS |
Voorverkoop |
€ 12,00 (incl BTW) |
Voorverkoop voor inwoners en tweede verblijvers |
€ 8,00 (incl BTW) |
Voorverkoop voor personeelsleden gemeente en OCMW die niet in Koksijde wonen |
€ 8,00 (incl BTW) |
De toeristische zone wordt uitgerust met nieuwe Milieupunten. Die Milieupunten zijn locaties waar men pmd, papier-karton, glas en huishoudelijk restafval kan sorteren in ondergrondse containers.
Vóór de ingebruikname moet de tarifering nog door de gemeenteraad worden vastgesteld. Daartoe werd een voorstel uitgewerkt conform de Vlaamse regelgeving. Daarbij kunnen de recycleerbare fracties gratis worden aangeboden en moet alleen voor huishoudelijk restafval worden betaald, i.e. 0,50 euro/inworp. De voorgestelde prijssetting aan het Milieupunt is daarmee voordeliger dan de verkoopprijs van huisvuilzakken en vergelijkbaar met het tarief dat geldt bij wie thuis een container gebruikt.
De betaling zal eenvoudig en contactloos kunnen met een bankkaart of bankapp (zonder prepaidkaart die voorafgaandelijk moet worden aangekocht, zonder badge, zonder extra app, ...).
Er worden 40 fietskluizen in Koksijde geplaatst. Burgers zullen van deze fietskluizen gebruik kunnen maken om hun fiets gedurende korte tijd afgesloten te kunnen achterlaten. De mogelijkheid bestaat om de batterij van de fiets ook op te kunnen opladen.
Het is niet de bedoeling verhuurcontracten voor middellange of lange periode met eenzelfde gebruiker af te sluiten.
De fietskluis werkt d.m.v. een app waarmee de gebruiker de fietskluis kan reserveren, betalen en openen,...
Het voorstel is om de kluizen te verhuren tegen 4 euro per dag.
De Gemeenteraad is bevoegd om het retributiereglement vast te stellen (art 41, 2e lid, 14° decreet over het lokaal bestuur)
Aangezien er maar 40 fietskluizen zijn en verwacht wordt dat deze niet permanent in huur genomen worden, dan zal de omzet uit deze activiteit de jaaromzet van 25.000 euro niet overschrijden. Dit betekent dat hierop geen BTW verschuldigd is. Indien de jaaromzet het bedrag van 25.000 euro overschrijdt, zal BTW moeten aangerekend worden (indien in de 4 euro per dag inbegrepen, is de netto opbrengst voor de gemeente lager).
De jaarrekening 2022 van het AGB Koksijde werd goedgekeurd door de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen op 9 oktober 2023.
Kwijting aan de bestuurders kan pas gegeven worden door de gemeenteraad nadat de jaarrekening werd goedgekeurd door de heer gouverneur.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van het AGB Koksijde door de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen op 9 oktober 2023 en verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Koksijde voor de jaarrekening 2022.
Op 12 december 2023 vindt een buitengewone algemene vergadering van TMVS dv plaats met volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Op 19 december 2023 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te
ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de
door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Op 13 december 2023 om 18u00 vindt een bijoandere algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:1. Goedkeuring verslag jaarvergadering van 21 juni 2023
Op 13 december 2023 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Te ontwikkelen activiteiten, te volgen strategie en begroting 2024.
2. Rondvraag.
Op 20 december 2023 om 19u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Goedkeuren verslag AV 16 mei 2023
2. 2024:activiteiten en strategie
3. 2024: begroting
Op 13 december 2023 om 18u30 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 07.06.2023
2. Begroting 2024
3. Benoeming commissaris-revisor voor een periode van 3 jaar en vaststelling
4. Mededelingen
Aansluitend op deze vergadering is er om 19.00u een buitengewone algemene vergadering met als enige agendapunt een statutenwijziging, dit werd reeds goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 9 oktober 2023.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanstelling commissaris-revisor voor het Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde en voor de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde - Jaarrekening 2023-2024-2025.
De raming bedraagt 45.000,00 euro incl. btw.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: nieuwbouw jeugdlokalen SCOUTS CASA Oostduinkerke.
De raming bedraagt 1.419.453,51 euro incl. btw.
Een eerdere prijsvraag voor dit dossier werd stopgezet omwille van de ruime overschrijding van het bestek. In het herwerkte bestek wordt gebruik gemaakt van vereenvoudigde materialen en werd de afbraak van het huidige gebouw uit het dossier gehaald.
De kerkfabriek OLV Ter Duinen gaat akkoord met het schenken van het kapelletje Z. Idesbaldus, Jaak Van Buggenhoutlaan 53 (kapel Baldjes Kruus) aan de gemeente.
Zo kan de gemeente de kapel renoveren en het onderhoud van het kapelletje en de omgeving op zich nemen.
De Genootschap en de Kerkraad gingen akkoord met de kosteloze overdracht mits volgende voorwaarden:
Er werd een notaris aangesteld om deze eigendomsoverdracht en voorwaarden ervan te formaliseren.
De ontwerpakte dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Er is een nieuw ontwerp voor de heraanleg van de Zeedijk in Groenendijk. Deze is dringend aan vernieuwing toe en alsook moeten er rioleringswerken worden uitgevoerd. Op vandaag is een pad voor gemengd gebruik van voetgangers en fietsers en een rijweg die continu toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer. In de berm, deels op het openbaar domein en deels op privéterrein, wordt geparkeerd. In afwachting van de effectieve herinrichting wenst me al een parkeerverbod in te voeren langs deze Zeedijk. Deze maatregel is dezelfde als langs de Zeedijk in Koksijde, Sint-Idesbald en Oostduinkerke. Ook langs de Zeedijk in De Panne en in Nieuwpoort mag niet worden geparkeerd. Dit zorgt voor een uniformiteit langs alle zeedijken in de politiezone Westkust.
Een parkeerverbod zal zorgen voor minder conflicten tussen voertuigen en zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers). Momenteel geldt hier geen parkeerverbod en dit zorgt voor een chaotisch wegbeeld: auto’s staan soms dwarsgeparkeerd, soms langsgeparkeerd. Met het invoeren van het parkeerverbod is het duidelijk dat er niemand mag parkeren. Dit zal de verkeersveiligheid en uniformiteit van de verkeerssituatie langs de Zeedijken ten goede komen.
Het parkeerverbod zorgt er niet voor dat de langs de Zeedijk gelegen (meergezins-)woningen niet bereikbaar zouden blijven. Een bewoner/bezoeker kan ten alle tijde nog zijn woning bereiken. Daarnaast geeft het parkeerverbod ook de mogelijkheid om te laden en lossen, er mag dus stilgestaan worden om bijvoorbeeld boodschappen uit te laden, valiezen af te zetten, ...
Verder zal het parkeerverbod niet leiden tot een onaanvaardbare stijging van de parkeerdruk in de omgeving.
In de huidige situatie zijn er langs de Zeedijk Groenendijk 9 officiële parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er 31 niet officiële parkeerplaatsen die deels op privé en deels op openbaar domein zijn gelegen en die niet conform de Wegcode zijn.
Bij parkeerverbod kan er uitgeweken worden naar de andere straten (Dewittelaan, Westdiephelling, Oostdiephelling, E. Debongnieplein) ofwel kan er geparkeerd worden voor de (eigen) aanwezige garage, maar dit zonder het openbaar domein in te nemen. Zowel inwoners als tweede verblijvers kunnen zich ook een parkeerkaart aanschaffen. Deze kaart geeft de mogelijkheid om in de betalende zone (III = paarse zone) aan een forfaitaire prijs te parkeren, zonder gebruik te maken van een betaalautomaat.
Volgens een door SWECO uitgevoerde parkeertelling in 2022 (in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Zeedijk-Groenendijk) blijkt er enkel in het zomerseizoen een overdruk naar parkeren toe, hetgeen ertoe kan leiden dat er een lokaal – met name in de omliggende straten – tekort aan parkeerplaatsen is. Dit is evenwel een algemeen verschijnsel in gans Koksijde en is eigen aan een toeristische kustgemeente. Concreet zal dit betekenen dat mogelijks iets verder dient te worden geparkeerd.
Bovendien weegt het verlies van een beperkt aantal parkeerplaatsen niet op tegen de verbetering van de verkeersveiligheid (vermijden van conflicten tussen parkerende en geparkeerde wagens enerzijds en fietsers en voetgangers anderzijds), hetgeen prioritair is in het licht van het vrijwaren van het algemeen belang.
Het invoeren van het parkeerverbod werd door de verkeerscommissie positief geadviseerd op 7 september 2023.
Deze maatregel gaat in op 1 april 2024.
Het huishoudelijk reglement van de dienst voor onthaalouders werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 november 2021 en is aan vernieuwing toe. In bijlage een versie van het nieuwe reglement
Hieronder een opsomming van de belangrijkste aanpassingen:
- p 4: baby's moeten minstens 8 weken oud zijn
Toelichting: risico op wiegendood is na 8 weken sterk verminderd waardoor sterk aangeraden wordt de baby pas na 8 weken naar de kinderopvang te brengen.
- p 6: eerste contact via website Opvang.Vlaanderen
Toelichting: Sinds maart 2023 werken we voor registratie en opvolging van de opvangaanvragen via het digitaal platform Opvang.Vlaanderen. Ouders dienen hun vraag naar opvang digitaal te registreren en krijgen via het platform de nodige info om een plaats bij één van onze opvanglocaties te kunnen verzekeren.
Extra opmerking: ouders die niet over digitale tools beschikken kunnen nog steeds bij de dienst terecht voor hulp en ondersteuning.
- p 6: wijzigingen ten nadele van de opvanglocatie dienen ten laatste 2 maanden voor de start te worden doorgegeven
Toelichting: wijziging van 1 maand naar 2 maanden zodat de dienst voldoende tijd heeft om vrijgekomen opvangplaatsjes met andere kindjes in te vullen. Betere afspraken met ouders zorgen voor betere invulling van alle plaatsjes.
- p 7: wijziging voorrangsregels: ouders gedomicilieerd in Koksijde krijgen voorrang.
Toelichting: De kinderopvangplaatsjes zijn op bepaalde momenten heel schaars (af en toe krijgen we te maken met een 'babyboom'). Er wordt daarom voorrang gegeven aan de inwoners. Indien er toch nog vrije plaatsen zijn, kunnen deze verdeeld worden aan ouders met een band in Koksijde: ze werken hier, broer/zus loopt hier school.
- p 7-8-9: aanpassing afspraken rond ziekte en medicatie in de opvang volgens nieuwe bepalingen van Kind en Gezin
- p 9-10: ouders kunnen zelf de prijs van de opvang berekenen via de online-tool van Kind en Gezin. De documenten moeten door de ouders 5 jaar bewaard worden.
- p 11: Controle van het tarief door agentschap Opgroeien werd hier toegevoegd.
- p 12: op vraag van ouders uit het onderwijs, wordt het systeem met respijtdagen voor hen anders ingevuld
Toelichting: ouders kunnen hun kindje zonder extra verlies van respijtdagen tijdens de schoolvakantie thuishouden.
- p 12: Verwittigen als je kind afwezig is.
Toelichting: we vragen ouders de opvang op tijd (2 maanden op voorhand) te verwittigen wanneer ze verlof plannen en hun kind 1 week of langer niet naar de opvang zal komen. Op die manier is voor de dienst voldoende tijd om een ander kindje in de plaats te voorzien zodat de onthaalouder geen inkomen verliest.
- p 13: wijziging opvangplan
Toelichting: ouders kunnen hun opvangplan wijzigen, maar dit moet 2 maanden op voorhand gebeuren. Op die manier is er voor de dienst voldoende tijd om een ander kindje in de plaats te voorzien.
- p 16-17: Transparantie over inspecties en maatregelen van het Agentschap Opgroeien
Toelichting: toegevoegd wegens wijziging regelgeving: ouders worden ingelicht over inspecties en eventueel de aanpak nadien.
- p 18: Opzeg schriftelijke overeenkomst.
Toelichting: de termijn van opzeg werd gewijzigd van 1 maand naar 2 maanden. Op die manier is er voor de dienst voldoende tijd om een ander kindje in de plaats te voorzien.
De bijlage:
- contactgegevens pedagogisch medewerker werd aangepast.
- Contactgegevens voor functionaris voor gegevensbescherming werd aangepast
De schriftelijke overeenkomst:
- De schriftelijke overeenkomst verandert inhoudelijk niet. Het worden enkel de verwijzingen naar het huishoudelijk reglement toegevoegd.
Het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang wordt aangepast.
Hieronder een opsomming van de belangrijkste aanpassingen:
- p 4: Peuterslapen De Sterrenhoek
Toelichting: vanaf 1 september 2023 wordt in de gemeenteschool Koksijde peuterslapen georganiseerd. Een begeleidster van de BKO zorgt dat instappende peutertjes enkele uurtjes in de namiddag kunnen slapen.
- p 15: respect voor de privacy en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Toelichting: dit hoofdstuk is aangepast volgens de regelgeving.
In de bijlage (bijlage 4) wordt peuterslapen De Sterrenhoek toegevoegd.
De schriftelijke overeenkomst verandert inhoudelijk niet. Het betreft een verwijzing naar het huishoudelijk reglement waarbij de ouders tekenen voor akkoord.
Het reglement 'Gebruik kinderopvanglocaties' werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 september 2019.
Het gemeentebestuur stelt enkele panden in Koksijde ter beschikking aan onthaalouders om er professioneel kinderopvang te organiseren: De Dunevoetjes (Abijstraat 99), 't Kakkernestje (Toekomstlaan 1), Opvang De Witte Burg (Wiite Burg 90) en binnenkort het nieuwe gebouwtje in de Hostenstraat bij de Vrije School.
In elk van deze locaties werken 2 of 3 onthaalouders samen. Zij vangen er kindjes op van 0 tot 3 jaar. Elke onthaalouder is aangesloten bij onze dienst en valt bijgevolg onder de regelgeving van Agentschap Opgroeien.
Onthaalouders vallen onder het speciale sui-generisstatuut. Dit betekent dat zij geen werknemers zijn en ook geen maandelijks vast loon ontvangen. Onthaalouders ontvangen een onkostenvergoeding per dag per opgevangen kind. Dit onzeker statuut zorgt ervoor dat velen de stap naar de job niet zetten en het steeds moeilijker wordt om onthaalouders te vinden. Het gemeentebestuur ondersteunt de onthaalouders op allerlei vlak om het voor hen financieel draaglijk te houden: gratis lid bibliotheek, gratis gebruik speelotheek, gratis uitleendienst kindermeubilair, pampercontainer, enz.... Door het reglement aan te passen willen we opnieuw de extra kosten voor de onthaalouders wat beperken.
Aanpassing van het reglement:
Het reglement 'Gebruik kinderopvanglocaties' beschrijft het goed waarin de kinderopvang doorgaat. Daarnaast wordt hier ook de huurprijs bepaald die onthaalouders aan het gemeentebestuur betalen. Er zijn ook kosten die ten laste vallen van de gebruiker namelijk telefoon, elektriciteit, gas en water. Omdat die kosten het laatste jaar sterk zijn gestegen vragen we of de bijdrage voor het internet door het gemeentebestuur kan gedragen worden.
(zie bijlage)
Zie nota in bijlage